۱۶ اسفند ۱۳۸۶، ۹:۴۰

فیلمبرداری دیجیتال

فیلمبرداری دیجیتال

کتاب "فیلمبرداری دیجیتال" نوشته پال ویلر با ترجمه سعید لاهوتی از سوی انتشارات دانشکده صدا و سیما در شمارگان 1000 نسخه و 333 صفحه منتشر شد.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر : این کتاب با مقدمه ای از نگارنده آغاز می شود که به اهداف این کتاب در جمع آوری تمام اطلاعات فنی، پایه ای و کاربردی مورد نیاز برای فیلمبردار دیجیتال می پردازد . کتاب در شش بخش طراحی شده که شامل "سینماتوگرافی دیجیتال"، "دانش و کارایی مدیرفیلمبرداری"، "فیلمبرداری"، "فناوری"، "فیلمبرداری دیجیتال با کیفیت بالا" و "تنظیمهای فرمانهای داخلی دوربین سونی DVW" است.

بخش اول با طرح پرسش "چرا تصویربرداری دیجیتال؟" به چند زیر مجموعه می پردازد که می توان از آن میان به مقدمه، نورسنج، گستره رنگمایه، تنظیم نور، پایداری تصویری، دیدن جزئیات بیشتر، قابلیت تکرار و قابلیت حمل و نقل اشاره کرد. در مقدمه این فصل آمده : "غالباً سه نوع گروه فیلمبرداری وجود دارند که مجبور می شوند از سیستم دیجیتال استفاده کنند: فیلمسازان قدیمی کلاسیک و باتجربه، فنی های باتجربه که ویدئوی آنالوگ را به خوبی می شناسند و دانشجویان رشته سینما که بودجه کافی برای تولید فیلم ندارند."

بخش دوم در شش زیرمجموعه خلاصه شده شامل "آفرینش ظاهر (تصویر)"، "نورپردازی"، "نسبت نوری"، "دمای نور" و "صافی ها". هر زیرمجموعه هم از چند زیر گروه تشکیل شده است. در زیر مجموعه "آفرینش ظاهر (تصویر)" عنوان شده: "اگر در مرحله تجسم درباره شکل نهایی تصویر تصمیم بگیرید، می توانید تصویر ذهنی خود را با چند عامل تعریف و توصیف کنید. این عوامل عبارتند از تیزی یا نرمی تصویر، سردی یا گرمی تصویر، اشباع یا عدم اشباع رنگی. آیا می خواهید تصاویری شبیه به فیلم داشته باشید؟"

بخش سوم با چهار زیر مجموعه "نمونه هایی از فیلمبرداری"، "گروه فیلمبرداری"، "آمادگی مدیر فیلمبرداری" و "بررسی فنی برای فیلمبرداری" به تحلیل و بررسی گذاشته می شود. زیر گروههای هر بخش شامل بررسی جزئی نگرانه است که به عنوان نمونه می توان به "فهرست وسایل دوربین" اشاره کرد. در این مورد از دوربینها، وسایل برقی، لنزهای ثابت بلند، صافیها، وسایل فنی، پایه های دوربین و ... نام برده شده است.

بخش چهارم در پنج زیر مجموعه خلاصه شده شامل "دوربین"، "ماشین ضبط ویدئو"، "توازن سیاهی و سفیدی"، "رمز زمانی و جزئیات اطلاعات مورد استفاده" و "سیستمهای انتقال دهنده". در زیر گروه "توازن سیاهی و سفیدی" آمده: "برای تنظیم توازن سفیدی در دوربین سه حالت وجود دارد و این حالتها به وسیله دگمه ای که در طرف اپراتور قرار گرفته، انتخاب می شوند. روش استفاده از دکمه سیاهی هم دقیقاً همچون توازن سفیدی اما در جهت مخالف است."

بخش پنجم تنها در زیر مجموعه "وضوح بالا" خلاصه شده و در بخش ششم زیر مجموعه های "فرمان های داخلی دوربینهای سونی"، "فرمانهای دوربین سونی" و "فرمانهای گزینگان دوربین سونی" آمده است. فهرست واژه ها به کار این کتاب پایان می دهد.

کد خبر 649140

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha