به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کرد این برنامه روزهای 19 و 20 فروردین با حضور مدیر عامل مرکز گسترش، رایزن فرهنگی فرانسه در ایران، رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و ... در سالن سینما حقیقت برپا شد و در آن فیلمهای آرشیوی و به نمایش درنیامده جنگی ایرانی، فرانسوی و افغانی به نمایش درآمد.
مهدی همایونفر تهیهکننده برنامه "روایت فتح" در جلسه نقد و بررسی و تحلیل این فیلمها با اشاره به چگونگی شکلگیری گروه جهاد تلویزیون و تهیه این مجموعه گفت: "امتیاز ما در گروه این بود که پذیرفته بودیم مثل بقیه رزمندهها هستیم و همواره آماده شهادت بودیم. امتیاز دوم ما هم سیدمرتضی آوینی بود که ذهنی خلاق و هنرمندانه برای فیلمسازی در جبههها داشت."
در ادامه مصطفی دالایی فیلمبردار مجموعه روایت فتح به شخصیت شهید آوینی اشاره کرد و افزود: "آوینی جاذبه و مغناطیسی قوی داشت که از صداقت و محبتش سرچشمه میگرفت و این باعث شد همه ما در گروه جهاد خود را فراموش کنیم و دور او جمع شویم و به رنگ سیّد درآییم."
یوسف جاننثار دیگر سخنران نشست بود که بعد از نمایش فیلمهای خود از مبارزات احمدشاه مسعود گفت: "اواخر سال 1364 که مجاهدین افغان در نقاط مختلف مشغول مقاومت در برابر شورویها بودند، به جبهه احمدشاه مسعود رفتم، اما چون 15 ساله بودم، مسعود مرا به گروه فیلمبردارها معرفی کرد و من مشغول ثبت وقایع جبههها و تعلیمات نظامی و سیاسی مجاهدین افغان شدم."
وی افزود: "بعضی وقتها که مسعود را میدیدم، او به من میگفت چگونه فیلمبرداری کنم و همیشه روی فیلمهایی که میگرفتم، نظر میداد. من جایی درس فیلمبرداری نخوانده بودم و هر آنچه یاد گرفتم را از مسعود بود. فیلمهایی که من از رزم افغانها گرفتم، هنوز هم در آرشیو باقی مانده و آرزو دارم روزی یک فیلم خوب از این تصاویر آرشیوی بسازم."
در پایان خانم آنیس دو ویکتور با اشاره به دو سبک فیلمبرداری مستندهای جنگ در ایران و افغانستان گفت: "با دیدن این آثار حقیقتی برای من مسلم میشود که ثبت تصاویر مانند پیروزی در جنگ اهمیت دارد. شاید احمدشاه مسعود تنها فرماندهی بود که در افغانستان این تصاویر را ثبت کرد و در ایران هم شهید آوینی دریافته بود با ثبت تصاویر میتوان به حقیقت جنگ دست یافت."
استاد دانشگاه آوینیون فرانسه ادامه داد: "در مجموعه فیلمهای روایت فتح و آثار آرشیوی جاننثار نوعی ارتباط با سینمای مدرن را میبینیم؛ نوعی اعتماد به سینما که میخواهد آموزش بدهد و نگاه تماشاگر را تربیت کند. در آثار روایت فتح ارتباط شهید آوینی با زمان، پیرامون فهم حقیقت جنگ بسیار مهم است. یعنی او میخواهد تماشاگر راهی را طی کند تا خود به حقیقت جنگ برسد."
برنامه بازیابی خاطرات با مشارکت انجمن ایرانشناسی فرانسه در حضور جمعی از میهمانان خارجی، مستندسازان، نمایندگان رسانههای گروهی و علاقمندان سینمای مستند در سالن سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
نظر شما