در اين روز در سال 1342 ه ش پس از وقايع اسفناك روز گذشته ، مدرسه فيضيه در محاصره كامل نيروهاى نظامى و ساواك قرارگرفت و ورود افراد غيرروحانى به مدرسه ممنوعشد. دراين روز ، بعضى از طلاب براي جمعآورى كتابها و وسايل و گروهى نيز براى تماشاى خونريزيها، غارتگريها و قرآنهاى سوخته در فيضيه، گرد آمدهبودند كه بار ديگر هجوم وحشيانه آغازشد؛ اين بار «فيضيه» را حمام خون كردند. هيچكس را سالم نگذاشتند . طلاب جوان را به خاكوخون مىكشيدند و كهنسالان را، چنانچه شعار جاويدشاه سرنمىدادند، با كتك بيرون مىانداختند ويا مجروح مى كردند. به گفته بعضى از شاهدان روحانى، پيرمردى را با چوب و ميله آهنى مىزدند و مىگفتند: بگو جاويدشاه! او زير ضربات دژخيمان چنين زمزمه مىكرد: انى وجهت وجهى للذى فطر السماوات والارض حنيفا وما انا من المشركين ; من از روى اخلاص [و با دلى پاك] روى خود را به سوى كسى گردانيدم كه آسمانها و زمين را پديد آوردهاست و از مشركان نيستم. ديگرى عشق درونىاش را چنين آشكار مىكرد: وسيعلم الذين ظلموا اى منقلب ينقلبون; آنها كه ستمكردند بزودى خواهنددانست كه بازگشتشان به كجاست. هتكحرمت نسبتبه مدرسه مباركه فيضيه، سربازان بقيةالله الاعظم و مراسم سوگوارى امام صادق(ع) آن قدر مهم بود كه مراجع بزرگ شيعه از داخل و خارج كشور (13) براى امام خمينى(ره) پيام تسليت فرستادند و رژيم شاه و دستاندركاران آن جنايت را محكوم كردند. رهبركبير انقلاب اسلامى ضمن پاسخ به تلگرافها، رژيم پهلوى را غيراسلامى خواندند و ماهيت ضداسلامىاش را چنين افشاكردند: « با شعار شاهدوستى به مقدسات مذهبى اهانت مىكنند! شاهدوستى يعنى غارتگرى، هتك اسلام، تجاوز به حقوق مسلمين، تجاوز به مراكز علم و دانش. شاهدوستى يعنى ضربهزدن بر پيكر قرآن و محو آثار اسلامى. شاهدوستى يعنى تجاوز به احكام اسلام و تبديل احكام قرآنكريم. شاهدوستى يعنى كوبيدن روحانيت و اضمحلال آثار رسالت. پس قرآن و مذهب در مخاطره است با اين احتمال تقيه حرام است و اظهار حقايق واجب (ولو بلغ ما بلغ) ...»
* (منبع : احمد زماني ، ماهنامه كوثر ، شماره يك )
تاسيس حوزه علميه قم :
به نقل از پايگاه اطلاع رساني حوزه : در چنين روزي در سال 1301 ه ش حوزه علميه قم تاسيس شد. قم از بزرگترين شهرهاى مذهبى جهان تشيع به شمار مىآيد كه از روزگاران نخست تولد تشيع در ايران به مركزيتشيعه شهرت داشته و تا كنون نيز مركزيتخود را در دانش و بينش اسلامى وتصميم گيرى درباره جريانات سياسى و اجتماعى حفظ كردهاست لذا تاريخ قم سابقه درخشانى در خصوص برپايى حوزه علميه و پايگاه دينى مردم دارد. اولين كسانى كه در اين شهر براى تاسيس حوزه علميه قيام كردند محدثين و روات قبيله اشعرى بودند كه از ياران امامان معصوم عليهم السلام به شمار مىرفتند. در زمان" حجاج بن يوسف ثقفى" گروهى از شيعيان مشهور به" اشعريين" از كوفه به سوى قم هجرت نموده و در آنجا اقامت جستند و سپس "عبدالله بن سعد اشعرى" كه عالم و دانشمند آنها بود به ترويج و تبليغ اسلام و تشيع پرداخت و فرزندان او نيز به نشر و تعليم قرآن و احكام اسلام اشتغال يافته و در نتيجه نه تنها گسترش اسلام و تشيع در شهر قم مرهون خدمات اين عالم بزرگوار و فرزندان او مىباشد بلكه اولين گام حركت علمى در قم نيز به وسيله او برداشته شدهاست به دنبال آن حركت علمى ابراهيم بن هاشم قمى كه از اصحاب امام هشتم عليه السلام است و در محضر عالم بزرگ يونس بن عبد الرحمن كسب فيض نموده به قم آمد و براى اولين بار احاديث كوفيين را در قم نشر داد و گام بزرگى در تحول و تكامل علمى در حوزه قم برداشت و در رشد محيط علمى قم به توفيق بزرگى دستيافت. با توجه به مطالب ياد شده بايد گفت كه سابقه تشيع و فرهنگ جعفرى به قبل از ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها به قم بر مىگردد ولى از آن هنگام كه آن بانوى بزرگوار به قم آمد و در قم مدفون گرديد. مرقد او شمعى شد كه پروانهها رابه سوى خود كشيد و شهر قم مركزيت بيشترى يافت و علمايى كه به قصد زيارت آن حضرت به قم مىآمدند گاهى در اين شهر سكنى مىگزيدند و همين باعث تشكيل يك اجتماع علمى قوى متشكل از علاقمندان به فرهنگ و مكتب جعفرى گرديد. حوزه علميه قم درمسير تاريخ همچنان به سير خود ادامه داد اما در اواخر قرن سيزدهم نقطه تحولى در آن ايجاد شد كه باعث تثبيت اين شهر به عنوان مركز اصلى تحصيل علوم دينى و موجب روى آوردن علما و بزرگان و طلاب و دانش پژوهان به اين شهر مقدس گرديد. اين نقطه تحول از زمانى كه حضرت آيه الله العظمى" شيخ عبد الكريم حائرى يزدى" (معروف به حاج شيخ ) در اين حوزه مسكن گزيد و با انفاس قدسيه خويش حوزه قم را جانى تازه بخشيد و به" آيه الله مؤسس" شهرت بافت.
شيخ عبد الكريم حائرى مؤسس حوزه علميه قم اواخر زمستان 1300 ه ش(مطابق با 22 رجب 1430 ه.ق) بود كه آية الله حائرى و فرزند بزرگش آيه الله مرتضى حائرى به همراه آية الله محمد تقى خوانسارى به قصد اجابت دعوت مردم از اراك به سمت قم حركت كردند شهر قم كه به خاطر بزرگداشت عيد مبعث پيامبر اكرم(ص) آزين بندى شدهبود، خود را مهياى استقبال از آية الله حائرى نمود. با پيچيدن زمزمه ورود آية الله حائرى به شهر، فوج فوج مردم دلباخته مرجعيت براى استقبال از او به خارج شهر شتافتند. آية اللّه حائرى در ميان انبوه جمعيت استقبال كننده وارد شهر قم مىشود و در مجالس جشن و سرور عيد مبعث در نقاط مختلف قم شركت مىكند. تقارن عيد مبعث و نيمه شعبان و عيد نوروز جمعيت زيادى را از تهران و شهرهاى ديگر كشور به سوى قم كشانده بود واعظان و كسانى كه آية اللّه حائرى را از دوران حضور او در سامرا ونجف مى شناختند ، بر منابر و مجالس وعظ و خطابه ار كمالات معنوى و علمى ايشان براى مردم سخنها گفتند واهالى را براى نگه داشتن آية الله حائرى در قم تشويق كردند.
تاسيس حوزه علميه قم چيزى بود كه زمزمه آن قرنها پيش در حوزه علميه نجف شروع شدهبود و ريشه در روايات امامان معصوم(ع) داشت. امام صادق(ع) در قرن دوم هجرى قمرى براى ياران خود از شهر قم سخن رانده بود و در جهت مركزيت اين شهر براى دانش اسلامى چنين گفته بود: زود باشد كه كوفه روزگارى از مؤمنان خالى گردد و علم ودانش در آن ناپديد شود... و به شهرى كه آن را قم گويند ظاهر شود و روشن گردد و معدن اهل علم و فضل شود...» و در طول اين قرنها اين نويد امامان بزرگوار شيعه بود كه همواره زبان به زبان نقل مىشد و در ذهن شيعيان جاى مىگرفت. اوايل بهار 1301 ه.ش درست پس از 2 ماه اقامت آية الله حائرى در شهر قم منزل" آية الله پايين شهرى" جلسهاى از طرف علما، بازاريان و كسبه تهران تشكيل شد كه بزرگانى از فقهاى قم چون آية الله بافقى، آية الله كبير و آية الله فيض در آن شركت داشتند در اين جلسه گفتگو پيرامون تاسيس حوزه علميه قم ساعتها به درازا كشيد سرانجام نظر نهايى به آية الله حائرى محول شد همه علما و بزرگان علم و معرفت به آية الله حائرى اصرار كردند و نيز بسيارى از بازاريان و كسبه در تامين مالى حوزه اعلام آمادگى كردند. آية الله حائرى ابتدا بر اين عقيده بود كه بزرگان قم خود اين كار را انجام دهند و از عهده اين امر خطير نيز برخواهند آمد؛ اما چون اصرار بىحد علما را مشاهده نمود تكليف را بر عهده خود ثابت ديد و با بيان اين نكته كه: «استخاره خواهيم كرد كه آيا صلاح است در قم مانده و به فضلا و محصلين حوزه اراك كه انتظار بازگشت مرا دارند بنويسم به قم بيايند» تصميم خود را به بعد موكول كرد. صبح روز بعد پس از آن كه نماز صبح را به پايان رساند در حرم حضرت معصومه به دعا و نيايش ايستاد و به استخاره روى آورد. نقل است كه آية الله حائرى به قرآن استخاره نمىكرد و مىفرمود من درست نمىفهمم مثلا «يسبح ما فى السموات و الارض» نسبت به موضوع استخاره خوب استيا بد؛ اما در مورد ماندن در قم به قرآن استخاره كرد و خود را به مشيت الهى سپرد كه آيهاى زيبا و مناسب حالش «... اتونى باهلكم اجمعين» خط مشى آينده او را ترسيم نمود و آية الله حائرى را مصمم ساختحوزه علميه قم را سامان داد و شاگردان خود را از اراك به اين شهر فراخواند. با اقامت گزيدن آية الله حائرى در قم در سال 1340ه ق. مطابق با 1301 ه ش بنيان حوزه علميه قم نيز نهاده شد و با گامهاى بزرگى كه آيت الله حائرى برداشت اين حوزه به تدريج رشدكرد و در رديف بزرگترين حوزههاى علميه جهان تشيع درآمد. اساسىترين گامى كه آية الله حائرى پس از تاسيس حوزه برداشت تعمير مدارس دينى بود و با تغيير روش آموزشى نيز تحولى عظيم را در آنها ايجاد كرد وى در اين راه همت و تجربه تدريس سى ساله خود را به كار بست به گونهاى كه با اين روش برنامههاى درسى حوزه علميه نجف اشرف با همه ابعاد و وسعتش در حوزه علميه قم رايجشد و دوران نابسامان حوزه علميه قم كه پس از ميرزاى قمى وضع رقتبارى يافته بود پايان گرفت اساسىترين ابتكار آية الله حائرى پس از توجه دادن محصلين علوم علوى به ژرفنگرى در درس و بحث علمى گزينش «هيئت ممتحنه» براى گرفتن از درس حوزوى بود كه امروز چنين روشى در آموزش و پرورش دنيا از ضروريات كار محسوب مىشود. وضعيت آشفته مدارس علميه قم پيش از ورود آية الله حائرى به گونهاى نبود كه از ديد صاحبنظران دلسوختهاى چون امام خمينى(ره) پنهان بماند ايشان كه در موقع حضور حاج شيخ در قم طلبهاى جوان و پرشور بود در ضمن تركيببندى زيبا اوضاع آن روز حوزه را چنين به تصوير مىكشد: راستى اين آية الله گر در اين سامان نبودى/ كشتى اسلام را از مهر پشتيبان نبودى/ دشمنان را گر كه تيغ حشمتش بر جان نبودى/ اسمى از اسلاميان و رسمى از ايمان نبودى/ حبذا از يزد كز وى طالع اين خورشيد جان شد/ جاى دارد گر نهد رو آسمان بر آستانش/ لشكر فتح و ظفر گردد هماره جان فشانش/ نيّر اعظم به خدمت آيد و هم اخترانش /عبد درگه بنده فرمان شود نه آسمانش /چون كه بر كشتى اسلامى يگانه پشتبان شد/ حوزه اسلام كز ظلم ستمكاران زبون بود/ پيكرش بى روح و روح اقدسش از تن برون بود/ روحش افسرده ز ظلم ظلم انديشان دون بود/ قلب پيغمبر دل حيدر ز مظلوميش خون بود/ از عطايش باز سوى پيكرش روح روان شد. در سال 1340 ه ق پس از آنكه حوزه عليمه قم شكل گرفت بار ديگر آن افتخارات تاريخى در ايران زنده شد و علوم اسلامى به شكوفايى نشست وحوزه علميه قم دانشمندان اسلامى و فقهاى دين شناسى را از گوشه و كنار كشور در خود گرد آورد. شكوه و عظمتحوزه علميه قم از آغاز تا امروز كه بيش از هفتاد سال از شكل گيرى آن مىگذرد هر سال چشمگير تر از گذشته در عرصههاى مختلف نمو داشتهاست و پرتو آثار وجوديش افقهاى جديدى از دورترين نقاط اين عالم را درنورديده است اين حوزه با شكوه گذشته از اينكه بزرگترين دانشگاه علوم اسلامى است در رشتههاى اعتقادات، فقه و حقوق عرفان و فلسفه اقتصاد تفسير كلام و ... پاسخگوى نيازهاى اجتماعى فرهنگى و فكرى جامعه نيز بوده و هست كه در اين راه انديشمندان فراوانى را در دامن خود پرورانده است.
اقتباس از كتابهاى: نگهبان بيدار ،تاريخ علماى اسلامى و فقهاى نامدار شيعه آيت الله مؤسس
روي كار آمدن نهضت فاشيسم :
در چنين روزي در سال 1919 ميلادي نهضت فاشيسم در ايتاليا با نام" نهضت پيراهن مشكي ها" در ايتاليا به روي كار آمد . رهبر اين نهضت را كه بعدها جنايات فرواني مرتكب شد، " بنيتو موسوليني" به عهده داشت . موسوليني سه سال بعد نخست وزير ايتاليا شد و رسما سيستم تك حزبي را در اين كشور پايدار نمود .موسوليني در سال 1883 ميلادي به دنيا آمد . وي پس از طي تحصيلات مقدماتي به روزنامه نگاري پرداخت؛ اما اين امر او را اقناع نكرد و خواست كه به طور عملي وارد حوزه سياست شود. به همين دليل تصميم گرفت كه انديشه هاي خود را در قالب يك حزب سياسي عملي سازد .
او در اين دوره دست به تاسيس يك حزب ناسيوناليست افراطي زد كه اعضاي آن تمامي لباس سياه به تن داشتند و مشغول به انجام اعمال تروريستي بودند . موسوليني در سال 1922 به مقام نخست وزيري ايتاليا رسيد و در دوران زماداري خود كشورهاي اتيوپي و آلباني را متصرف شد . وي همچنين به ياري "ژنرال فرانكو" در اسپانيا شتافت و با هيتلر پيمان مودت منعقد ساخت و به اين ترتيب پايه هاي فاشيسم را طرح ريخت . فاشيسم موسوليني بر چند اصل استوار بود كه از ميان آنها مي توان به وجود ديكتاتوري ايدئولوژي و سيطره آن برفرد فرد اعضاي حزب ، مقابله با كمونيسم ، سوسياليسم وانديشه هاي چپ گرايانه ، مقابله با انديشه هاي مردم سالارانه ، آزادي بيان و پلوراليسم ، ايجاد وضعيت ترور و وحشت از طريق نظامي گري و سازماندهي توده ها در سازمانهاي ميليتاريستي ، مقابله با يهوديان و يهودي زدايي از جامعه ، ايجاد ناسيوناليسم افراطي ، مخالفت با فرد گرايي و اعتقاد مفرط به روحيه جمع گرايي اشاره كرد. " فرانتس نويمان" مي گويد: نهضت قاشيسيتي-نازى در طبقه متوسط اضطراب بر مي انگيخت و آن اضطراب را در مجراي ويرانگري مي انداخت. موسوليني پس از اتمام جنگ جهاني دوم به هنگام فرار به سويس به دست مبارزان ايتاليايي گرفتار آمد و در بيست و هشتم آوريل اعدام شد .
رو زجهاني هواشناسي :
همه ساله چنين روزي به عنوان روز جهاني هواشناسي در كشور هاي مختلف جهان گرامي داشته مي شود . سازمان هواشناسي جهاني در واقع در اين روز تاسيس شده است .W.M.O عنوان جهاني اين سازمان است . به گفته پروفسور "گودوين اوباسي" دبيركل سازمان جهاني هواشناسي در حال حاضر علت وقوع بسياري از بلاياي طبيعي اقدامات مخرب انسان بر محيط زيست و آب و هواي جهان است.او هشدار داده است به دليل گرم شدن كره زمين سطح آب درياها در حال بالا رفتن است كه اين ميزان معادل 10 تا 20 سانتي متر است. وي مي گويد طي 50 سال گذشته 10 تا 15 درصد از يخ هاي قطبي ذوب شده اند.
روز ملي پاكستان و روز جمهوري اسلامي در اين كشور :
درچنين روزي در سال 1956 ميلادي نظام جمهوري پاكستان به طور رسمي اعلام شد . كشور پاكستان از شمال و شمال غرب با افغانستان، از شمال شرق با چين، از شرق با هندوستان از جنوب با هندوستان و درياى عمان، و از جنوب غربى با كشور ايران همسايه است. اين كشور از نظر وسعتسى و سومين كشور جهان است. پنجابيها ، سنديها ، بلوچها و پتانها يا تپانها يا پشتونها در ايالتشمال غربى از مشهور ترين اقوام در پاكستان اند . پنجابيها از نظر تعداد بيشترين گروه قومى را تشكيل مىدهند . در قانون اساسى سال1973 م، زبان ملى و رسمى پاكستان، زبان اردو اعلام شده است . دين رسمي در اين كشور اسلام است . كشور پاكستان بنابر اعلاميه 1947 ميلادي استقلال يافت و محمدعلى جناح نخستين فرماندار كل اين كشور شد .از جمهوري پاكستان تا به امروز پنج پيشنويس قانون اساسى تهيه شده است . بر اساس قانون اساسى فعلى اين كشور «جمهورى اسلامى پاكستان» در اين كشور استوار گرديده است .
تشكيل جامعه عرب :
درچنين روزي در سال 1945 ميلادي ، جامعه عرب با هدف همكاري و نزديكي كشور هاي عربي با يكديگر و همچنين در جهت ارتقاي پان عربيسم موجود در اين كشور ها ، به پيشنهاد" ملك فاروق" شاه مصر تشكيل شد . كشور هاي اردن، سوريه، عراق، عربستان سعودي ، مصر و يمن، پيمان مذكور را در قاهره مصر امضا كردند .
امضاي صلح با رژيم صهيونيستي :
در چنين روزي در سال 1979 ميلادي پارلمان رژيم صهيونيستي قرار داد صلح با دولت مصر را امضا كرد .
ريزپردازنده پنتيوم :
در چنين روزي در سال 1993 ميلادي شركت" اينتل پروسسور"، پنتيوم را به جهان معرفي كرد . پنتيوم ها كه نسل جديدي از ريز پردازنده هاي رايانه به شمار مي روند، از سرعت بالاي پردازش نسبت به نسل قبلي ريز پردازنده ها بر خوردارند . در حال حاضر پنتيوم هاي چهار به بازار عرضه شده اند . گفته مي شود ريز پردازنده" پنتيوم 5 اينتل" نيز به بازار عرضه مي شود و پس از آن نيز پنتيوم 6 به فاصله چند ماه عرضه خواهد شد . پنتيوم 5 داراي سرعتي معادل 5 الي 7 گيگاهرتز به همراه دو مگابايت حافظه است .
در گذشت كلود مونه :
درچنين روزي در سال 1926ميلادي كلود مونه نقاش مشهورفرانسوي در گذشت . وي را پدرسبك امپرسيونيسم مي شناسند .
مونه زندگي را از محيط پيرامون خود استخراج مي كرد و آن را به بوم خود منتقل مي نمود . سزان در توصيف او چنين ميگويد: «تنها يك چشم دارد؛ ولي خدايا چه چشمي!» .
تشكيل اتحاديه بين المللي فوتبال :
در چنين روزي در سال 1888" اتحاديه بين المللي فوتبال" ( فيفا) با هدف نظارت بر مسابقات بين المللي و كشوري فوتبال تشكيل شد .
نظر شما