به گزارش خبرنگار مهر، محسن حسینی که اخیرا برای انجام فعالیتهای علمی هنری به آلمان سفر کرده بود، با اشاره به مطلب "از حیاط خلوت بیرون بیاییم" گونتر والراف در هفتهنامه "زمان" گفت: "متاسفانه این نویسنده آلمانی در این مقاله از انگیزههای شخصی خود برای خوانش کتاب موهن "آیات شیطانی" در یک مسجد شهر کلن سخن گفته است."
حسینی که این روزها با نمایش "کریستال تاور" در صحنه تئاتر حضور دارد، با اشاره به مطلب والراف افزود: "این نویسنده درچه چندم آلمانی قصد دارد با روخوانی کتاب سلمان رشدی در یک مسجد حساسیت مردم را برای جلوگیری از ساخته شدن یک مسجد جامع در بخش شمال شرقی کلن برانگیزد. گرچه این درخواست وی با مخالفت شدید مواجه شده است."
این کارگران تئاتر که پارسال نمایش "مزرعه مین" را در جشنواره تئاتر دفاع مقدس به صحنه برده، تاکید کرد: "در نظرسنجی اشپیگل آنلاین از 40 روشنفکر، هنرمند و سیاستمدار حدود سه چهارم آنها مخالفت خود را با خوانش "آیات شیطانی" در مسجد کلن اعلام کردند که وی این واکنش را به ترس افراد و خدشهدار شدن دموکراسی در جامعه آلمان تعبیر کرده است."
والراف تلاش برای روخوانی "آیات شیطانی" را در مسجد مسلمانان ترکزبان پایان دادن به دشمنی با این کتاب موهن و برابری مسلمانان و مسیحیان در مقابل خداوند ارزیابی میکند. حسینی که تحصیلات خود را در اروپا گذرانده، درباره سابقه این نویسنده نهچندان مطرح گفت: "والراف 20 سال پیش وارد جامعه ترکهای آلمان شد و مثلا میخواست با دردهای این گروه آشنا شود."
این مدرس تئاتر گفت: "شاید والراف بخواهد با این کارها بار دیگر "آیات شیطانی" و نویسنده آن را مطرح سازد، وگرنه احیاء سلمان رشدی در این دوران حساس که همه در جستجوی صلح هستند و روخوانی این کتاب در یک مسجد، نه تنها باب گفتگویی جدید را باز نخواهد کرد، بلکه به تشنج و ناهنجاریهای اجتماعی هم میانجامد."
این هنرمند با اشاره به سفر اخیر خود به آلمان افزود: "در حال حاضر نمایشنامهای بر اساس "آیات شیطانی" در تماشاخانه اصلی شهر پوتسدام روی صحنه است که به طور حتم نمیتواند بدون ارتباط با جنب و جوش والراف برای روخوانی این کتاب باشد. ضمن اینکه چنین اقدامهایی با ساخته شدن فیلمهای ضداسلامی و ضدقرآنی در دیگر کشورهای اروپایی هم بیارتباط نیست."
حسینی با اشاره به اجرای نمایش "ننه دلاور" برتولت برشت در بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر گفت: "ای کاش کلاوس پایمن که جایگاهی شایسته در تئاتر آلمان دارد بعد از بازگشت به آلمان غیر از شعف و استقبال تماشاگران ایرانی، کمی هم از امکانات خوبی که در ایران برای اجرای نمایش به او داده بودند سخنی در مطبوعات به میان میآورد."
وی افزود: "متاسفانه وی نه تنها موضع سیاسی و مشخصی ارائه نداد، بلکه از بازبینیهای انجام گرفته از نمایش "ننه دلاور" در ایران نالید. در حالی که همه ما خوب میدانیم این کارگردان تئاتر که ویژگیهای هنری وی بر همه ما پوشیده نیست، سالها پیش با نمایش "ریچارد دوم" به ایران آمد و با قوانین ما هم آشنا بود."
حسینی در پایان گفت: "پس از بازگشت گروه "ننه دلاور" به سرپرستی پایمن ـ که از مقتدرترین و سیاسیترین گروههای نمایشی برلین است ـ جناح روشنفکر آلمانی ضدسیاستهای ایران اعتراض شدید خود را با تجمع مقابل ساختمان تئاتر پایمن اعلام کردند. جالب اینکه آقای پایمن برای برونرفت از این بحران اعتراضهای مکرر به بازبینی این نمایش در ایران را سپر خود کرده بود."
نظر شما