۷ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۹:۰۰

گزارش رئیس هیئت داوران جایزه کریستین اندرسن در شورای کتاب کودک

گزارش رئیس هیئت داوران جایزه کریستین اندرسن در شورای کتاب کودک

زهره قایینی رئیس هیئت داوران جایزه هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۰۸ گزارشی از روند داوری این جایزه ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تشریح عملکرد جایزه اخیر هانس کریستین اندرسن عصر امروز با حضور زهره قایینی رئیس هیئت داوری این جایزه، توران میرهادی دبیر فرهنگنامه کودک و نوجوان و جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان در شورای کتاب کودک برگزار شد.

در این مراسم توران میرهادی با اشاره به درگذشت ثمین باغچه بان و پروین دولت آبادی - از نویسندگان و شاعران حوزه ادبیات کودک - گفت: من چهار بار در جایزه اندرسن شرکت کردم و می دانم که شرکت در چنین جایزه ای به خصوص در بخش اداره کردن آن بسیار پرمسئولیت است و خوشحالم که زهره قائینی این مسئولیت را به انجام رساند زیرا به هر حال شرکت و ریاست هیئت داوری در جایزه اندرسن کاری مشکل است.

سپس زهره قایینی گفت: من علاوه بر ریاست هیئت داوران به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) هم شرکت کردم. کنگره 2008 این دفتر در کپنهاگ دانمارک برگزار می شود. لازم به ذکر است که امسال سال هیجان انگیزی برای این کنگره بوده است زیرا از میان 14 نفر کاندیدا قرار است 10 نفر انتخاب شوند بنابراین نوعی حالت مسابقه و رقابت به وجود آمده است.

وی افزود: آنچه در جلسه هیئت مدیره امسال مطرح شد این بود که شاخه ملی IBBY در آلمان تصمیم گرفته است یک فرصت مطالعاتی در اختیار چند محقق قرار دهد که این فرصت احتمالا در اروپا یا حتی خود آلمان ایجاد می شود. فرمهای ثبت نام از طریق شاخه ملی به IBBY ارسال می شود و از بین داوطلبان دو یا سه نفر انتخاب خواهند شد. کاندیداها باید حرفه ای و در حد کارشناس باشند.

قایینی تصریح کرد: کنگره بعدی در سال 2010 در اسپانیا برگزار می شود. این کنگره به ادبیات اقوام در کشورهای مختلف اختصاص دارد. همچنین کارگاه هایی ویژه اعضا برگزار می شود که به کتاب درمانی و موضوعاتی از قبیل اینکه چطور سازمانهای غیردولتی می توانند درباره ادبیات کودک کار کنند خواهد پرداخت.  به هر حال مهلت اسم نویسی در کنگره کپنهاگ تمدید شده است. مسلما شرکت در این کنگره به انتقال تجربیات مفیدی منجر می شود.

وی درباره عملکرد جایزه هانس کریستین اندرسن در سال 2008 گفت: من به عنوان رئیس بزرگترین جایزه بین المللی کودکان مسئولیتی پرتنش، دشوار و در عین حال جالبی برعهده داشتم که به عنوان یک عضو شورای کودک توانستم از عهده این کار بربیاییم.

قایینی افزود: ما در کنار جایزه اندرسن یک سایت را راه اندازی کردیم و موضوعات جایزه و فهرستی از زندگینامه و آثار نویسندگان و تصویرگران را در آن قرار دادیم.

وی اضافه کرد: برای سال 2008، 30 نویسنده و 30 تصویرگر کاندیدای جایزه اندرسن بودند. کشورهایی نظیر آرژانتین، برزیل، کانادا، روسیه، چک، دانمارک، فنلاند، آلمان، فرانسه، ایرلند، ایسلند، لیتوانی، رومانی، انگلیس، آمریکا و... از جمله شرکت کنندگان بودند. بیشتر این کشورها دارای دو کاندیدا شامل یک نویسنده و یک تصویرگر بودند. در مجموع 10 داور برای انتخاب کارها معرفی شدند که من آنها را بر اساس سابقه کاری شان انتخاب کردم.

این نویسنده و فعال ادبیات کودک ادامه داد: روند کار داوری امسال دارای ویژگی های جدیدی بود. نخست اینکه کار داوری از چند ماه زودتر شروع شد. در مجموع کار داوری هشت ماه به طول انجامید و من سعی کردم به هیئت داوران وقت کافی را در این راستا بدهم.

قائینی تصریح کرد: ما روزهای 26 و 27 مارس گفتگوهایی برگزار و دو بار رای گیری کردیم. بر این اساس در ابتدا هشت نفر انتخاب شدند. از هشت نفر، پنج تن و سرانجام یک نفر برنده و چهار فینالیست در بخشهای تصویرگری و نویسندگی معرفی شدند. برنده بخش نویسندگی "جورگ شوبیگر" با کتاب "وقتی هنوز دنیا جوان بود" و برنده تصویرگری "روبرتو اینوسنتی" بود.

در ادامه، هاله وکیلی مترجم بخشی از آثار شوبیگر درباره او گفت: وی در سال 1936 در سوئیس به دنیا آمد. او ادبیات، فلسفه و روان شناسی را به خوبی می داند و از سال 1980 به عنوان روان شناس کودک و نوجوان در حوزه ادبیات کودک نیز کار می کند. کتابهای او در زمینه ادغام تخیل و واقعیت بودند و خود او معتقد است که دنیا را از نگاه کودکان می بیند و می نویسد.

وی به خواندن داستان "خرس سیاه خرس سفید" و قسمتهایی از کتاب "دریا کجاست" او پرداخت. در این مراسم اطلاعاتی از دیگر نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن نیز به حاضران داده شد.

در این برنامه همچنین نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک با اشاره به اینکه زهره قایینی برای سال 2010 هم به عنوان داور این جایزه انتخاب شده است گفت: علاوه بر زحمات زهره قایینی، شورای کتاب کودک و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کتاب کودک هم در این حضور نقش داشتند.

کد خبر 672478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha