۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۳:۱۵

سود پتروشیمی غدیر به 300 میلیارد تومان افزایش می یابد

سود پتروشیمی غدیر به 300 میلیارد تومان افزایش می یابد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر گفت: سود این شرکت در سال جاری به 300 میلیارد تومان افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به منطقه عسلویه، در راستای سیاستهای وزارت نفت مبنی بر توسعه میدان گازی پارس جنوبی و در چارچوب فعالیتهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جهت توسعه منطقه ویژه اقتصادی/ انرژی، احداث فاز اول مجتمع تولید اوره و آمونیاک عسلویه تحت عنوان طرح اوره و آمونیاک چهارم توسط شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در سال 80 آغاز شد.

مقدمات طرح توسعه مجتمع با احداث فاز 2 و یا ظرفیت و آرایش خطوط تولید و دستگاه ها، معادل و مشابه فاز اول و یا عنوان طرح اوره و آمونیاک ششم از نیمه دوم سال 83 آغاز شد.

شرکت ملی صنایع پتروشمیمی در راستای اهداف خصوصی سازی و مشارکت بخش خصوصی در طرحها، در اوایل سال 83 حدود 51 درصد سهام مجتمع را به شرکت سرمایه گذاری غدیر واگذار و شرکت پتروشمی اوره و آمونیاک غدیر جهت مالکیت و اداره طرح در اوایل نیمه دوم سال 83 تاسیس شد.

51 درصد سهام مجتمع پتروشیمی اوره و آمونیاک عسلویه را شرکت سرمایه گذایر غدیر 48 درصد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و یک درصد آن را شرکت بازرگانی پتروشیمی دارا است. عملیات احداث مجتمع پتروشیمی اوره و آمونیاک عسلویه در دو فاز اجرا شده است.

هر فاز مجتمع از نظر ظرفیت تولید، آرایش خطوط تولید و دستگاه ها معادل و مشابه همدیگر و ظرفیت هر فاز سالانه بیش از یک میلیون تن اوره گرانول کود شیمیایی ( عمدتا صادراتی) و 680 هزار تن آمونیاک است که حدود 75 هزار تن آمونیاک مازاد بیاز خطوط تولید جهت فروش و صادرات عرضه می شود.

سرمایه گذاری فاز اول طرح ( برآورد مجموع ارزی و ریالی) حدود دو هزارو 360 میلیارد ریال و فاز دوم آن دو هزارو 650 میلیارد ریال است. هز فاز شامل واحدهای آمونیاک، اوره، واحدهای دانه بندی اوره، تاسیسات ذخیره سازی و انبار و مخازن، سیستم های بسته بندی و بارگیری محصول اوره، امکانات اسکله و بارگیری کشتی است.

خوراک هر فاز مجتمع، گاز طبیعی به میزان 670 ( میلیون متر مکعب در سال) از محل فازهای دو و سه پارس جنوبی است. مزیتهای این مجتمع نز شامل سهولت دسترسی به خوراک و امکانات مناسب صادرات و حمل و نقل دریایی است.

دستاوردهای این مجتمع را نیز می توان در بازده اقتصادی و درآمدزایی ( تولید و صدور محصولات با ارزش افزوده بالاتر)، کمک به رونق بخش کشاوزی، استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی در ساخت و طراحی دستگاه ها و ماشین آلات، اشتغالزایی از طریق استفاده از نیروی انسانی داخلی جهت اجرای پروژه، اشتغالزایی و رونق صنایع داخلی در جهات طراحی و ساخت ماشین آلات و دستگاه ها و اشتغالزایی و کارآفرینی در مراحل تولید و بهره برداری خلاصه کرد.

در مراسم بازدید از این مجتمع که مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس، مدیران عامل شرکتهای سرمایه گذاری، کارگزاری ها و برخی تحلیلگران بازار سرمایه کشور حضور داشتند، کشوری مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر گفت: شرکت پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر درسال 85 به بهره برداری رسید و در سال 86 به تولید آمونیاک و اوره دست یافت.

وی افزود: برای هر فاینانس ‌پروژ‌ه ‌حدود 220 میلیون دلار از طریق فاینانس خارجی سرمایه گذاری شد که هزینه عملیاتی آن برای فاز اول 600 میلیارد ریال و برای فاز دوم 700 میلیارد ریال بوده است.

وی به خوراک مجتمع اشاره کرد و افزود: خوراک اصلی مجتمع گاز است که 80 هزار متر مکعب در ساعت و روزانه دو میلیون متر مکعب مصرف می ‌شود که در حال حاضر گاز مصرفی به ازای هر متر مکعب 27 تومان خریداری می شود.

همچنین مرتضی سامی معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری غدیر با اشاره به مالکیت 50 درصدی سرمایه گذاری غدیر و 41 درصدی شرکت ملی پتروشیمی در پتروشیمی غدیر به پیش بینی سود شرکت پرداخت و گفت: سود این شرکت تا پایان سال به 215 میلیارد تومان می رسد که با توجه به افزایش قیمت اوره و آمونیاک قاعدتا این سود تا 300 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که در این صورت هر سهم غدیر 18 تومان از سود این شرکت است.

وی صنایع محور شرکت سرمایه گذاری غدیر را در املاک و ساختمان پتروشیمی و معدن دانست و خاطر نشان کرد: باید سهم خود را در بخش معدن به دست آورده و آن را افزایش دهیم به نحوی که با خرید رقابتی پایدار وامکان تامین‌های سنگین از طریق سرمایه گذاری به صورت فاینانس این شرکت بتواند در صنایع مورد نظر با دیگران به رقابت بپردازد.

معاون سرمایه گذاری غدیر به پیش بینی سود عملیاتی شرکت برای امسال و سالهای آینده اشاره کرد و گفت: برای امسال 340 میلیارد تومان پیش بینی شده که این میزان دو برابر سال گذشته است و همچنین سود عملیاتی سال آینده 420 میلیارد تومان سال 89 حدود 520 میلیارد تومان و سال 90 حدود 610 میلیارد تومان پیش بینی می شود.

سامی EPS شرکت در سال 87 را 53 تومان و9 ریال و سال گذشته را 26 تومان و 9 ریال دانست و برای سال 88، EPS هشتاد تومانی و در سال 90 EPS نود و سه تومانی را پیش بینی کرد.

وی اظهار کرد: روند سود آوری عملیاتی غدیر روند صعودی داشته و از 173میلیارد تومان در سال 86 در سال 87 به 300 میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی به پروژه‌های غدیر در سال 87 اشاره کرد و گفت: فاز دوم اوره و آمونیاک پتروشیمی غدیر آلومینیوم جنوب، آهن اسفنجی و سیمان سپاهان و سیمان شرق به بهره‌برداری می رسد و تولید فولاد آلیاژی با ظرفیت 800 هزار تن در دست بررسی است.

سامی به شرکت پتروشیمی زاگرس که سرمایه گذاری غدیر 34 درصد مالکیت آن را در اختیار دارد اشاره کرد و گفت: این شرکت بزرگترین مجموعه متانول در دنیا که از سال 80 شروع و فاز اول آن که شامل متانول چهارم است در سال 86 فعال شد و فاز دوم آن که متانول شش است در شهریور ماه به بهره‌برداری می رسد که هر فاز این شرکت یک میلیون و 650 هزار تن تولید می کند.

وی گفت: مقدار فروش این شرکت در سال 86 یک میلیون و 166 هزار تن و مبلغ فروش آن 476 میلیون دلار بوده است که با توجه به راه اندازی فاز جدید این میزان افزایش می یابد.

در این مراسم محسن معماری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر نیز با بیان اینک این شرکت یک درصد GDP کشور را رقم می زند، گفت: این شرکت جزو مجموعه شرکتهای سرمایه گذاری و اقتصادی کشور محسوب می شود.

وی تصریح کرد: هر جزء از عناصر موثر در اقتصاد کشور باید تلاش کند تا در راستای اهداف عمومی و سیاستهای نظام حرکت نماید ودر این راستا در عمل و واقیعت برنامه ریزی کند.

معماری از پروژه های در دست بهره برداری این شرکت خبرداد و یکی از اهداف این شرکت را جلب همکاری شرکتهای سرمایه گذاری برای بهینه سازی سازی استفاده از سهام عدالت در استانها عنوان کرد.

وی با تاکید بر کوچک سازی دولت، گفت: امروزه دولت به جهت درآمدهای نفتی از امکانات بسیاری برخوردار است، این در حالی است که براساس تاکیدات مقام معظم رهبری و اصل 44 قانون اساسی دولتمردان نباید خود راسا پروژه های ملی را به انجام برسانند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر از مهجور ماندن بخش خصوصی در ایران، دست نیافتن به رشد قابل قبول آن برای جذب امکانات اصل 44 و اجرای پروژه های ملی  انتقاد کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر نگاه نقادانه به بازارگردانی در بورس تاکید کرد و افزود: هم اکنون 78 درصد سهام ما در اختیار بانک صادرات است و 4.6 درصد این شرکت در اختیار سهامداران بخش حقیقی است و این در حالی است که دارای 75 هزار سهامدار هستیم.

همچنین در این مراسم علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه شرکت پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیردر بازار اولیه فعال است، افزود: شرکت اوره و آمونیاک زاگرس نیز براساس مصوبه دولت باید از طریق پتروشیمی واگذار شوند.

وی این اقدام را به منظور کشف دارایی ها و ارزیابی آن بر ری تابلوی بورس مثبت ارزیابی کرد و گفت: بازدید از این شرکت فرصت خوبی برای بازار سرمایه است و ورود این مجموعه ها در بورس  باعث توسعه بازار سرمایه و ایجاد فرصت های جدید برای مردم  جهت ورود سرمایه های کوچک و پس اندازهای خود به بورس است. 

رحمانی با تاکید بر اینکه شرکت پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر پتانسل آزاد سازی سرمایه را دارد، افزود: سازمان بورس نیز نباید تنها در انتظار حضور شرکتها در بورس باشد، بلکه باید خود نیز به سراغ آنها برود.

کد خبر 675769

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha