عماد افروغ گفت: هر چه اندیشه الهی و ایمان مردم ریشهدارتر و عمیقتر شود، بازتاب وسیعتری بر روی عفت عمومی خواهد داشت، از این رو به منظور گسترش عفت در جامعه در وهله اول اندیشه الهی و در وهله دوم ایمان مردم را باید مورد توجه قرار دهیم .
گسترش عفاف نیازمند ایمان و اندیشه است
دکتر عماد افروغ نماینده مردم تهران در مجلس هفتم با اشاره به اینکه عفاف و حجاب زن و مرد نمی شناسد، اظهار داشت: اگر به معنای عفاف و کرامت توجه شود، نسبت وثیقی بین عفاف و کرامت وجود دارد و مشترکاتی بین کرامت انسانی و عفاف است. یعنی انسانی که کریم است، انسان عفیفی است. اگر چه برای هر انسانی کرامت قائل هستیم، اما این کرامت لوازم و ملزوماتی دارد که حفظ آن از سوی فرد تکالیفی را رقم می زند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر چه ایمان مردم ریشه دارتر و عمیق تر شود، هر چه اندیشه مردم بارورتر شود که این ایمان ریشه در آن اندیشه دارد بازتابی بر روی عفت عمومی خواهد داشت، گفت: هر چه انسان به جایگاه خود به ما هو انسان بیشتر پی ببرد و ذات خود را بیشتر بشناسد، ذات خداگونه و الهی خود را بیشتر فهم کند، میزان عفت در جامعه بالاتر می رود. هر انسان بیشتر متوجه شود که خلیفه خداست و خداگونه است، توقع رفتار الهی و اندیشه الهی از او بیشتر می شود و خود از خود توقع بیشتری دارد. چون خدا عفیف است، مظهر پاکی است، مظهر اخلاق است، خواه ناخواه بنده او، خلیفه او هم دارای این صفات نیکوست.
دکتر عماد افروغ با تأکید بر اینکه به منظور گسترش عفت در جامعه در وهله اول اندیشه و در وهله دوم ایمان مردم را نشانه گیری کنیم و مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: بی حرمتی به تفکر انسانها، بی حرمتی به خود ساخته بودن انسانها، بی توجهی به اخلاق در جامعه خود به خود موانعی را بر سر راه عفت ایجاد می کند. هر چند که ظاهر سیاستها و ظاهر رفتارها حکایت از مقابله با بی عفتی باشند اما این نکته بسیار مهمی است و نباید در جهت گسترش عفاف در جامعه فقط به رفتارها بسنده کرد، باید متوجه بود که این نمادها معرف لایه های زیرین اندیشه ای و اخلاقی هستند.
وی افزود: تلاش بسیاری کردیم به حقوق فرهنگی مردم توجه ویژه ای داشته باشیم. حداقل بخشی که مربوط به نیازهای روزمره و نمادهای فرهنگی است. بنابراین طرح ساماندهی مد و لباس بود که ایده اصلی این بود که به حجاب نگاه سطحی نداشته باشیم بلکه الگو دهیم که ریشه در فرهنگ آنها داشته باشد و زمینه را برای ارائه مد بر اساس نظامهای اسلامی و نشانه های ایرانی اسلامی توسط آشنایان به فرهنگ و هویت ایرانی فراهم کنیم که تصویب شد . اجرای آن به مجریان باز می گردد، زیرا خلأ آن به لحاظ قانونی پر شد، اما قوه مجریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر اساس فرهنگسازی لازم آن را به مرحله اجرا گذارد.
حوزه فرهنگ دینی با کمکاری بسیاری مواجه بوده است
حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اسلام مبتکر حجاب نیست و قبل از اسلام در میان بعضی ملل حجاب وجود داشته است، تصریح کرد: در ایران باستان و در میان قوم یهود و احتمالا در هند نیز وجود داشته و حتی حجاب از آنچه در قانون اسلام آمده نیز سخت تر بوده است. لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه، از مسائل مهم اسلامی است که در قرآن نیز تصریح شده و حکمتهای بسیاری دارد که همگی به نفع خود زن و حفظ حریم اوست.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه یادآور شد: گذشته از انحرافات عملی بسیاری که در زمینه حجاب به وجود آمده است، این مسئله و سایر مسائل مربوط به زن وسیله ای شده در دست یک عده افراد ناپاک و سودجود که از این پایگاه علیه دین مقدس اسلام جار و جنجال تبلیغاتی راه بیندازند و در شرایط موجود که نسل جوان به قدر کافی از جنبه مذهبی راهنمایی نمی شوند، گاهی این تبلیغات آثار شوم خود را شدت می بخشند. بنابراین ضرورت آگاهی دادن در این مسئله به وضوح آشکار است.
موسوی هوایی گفت: با این حال برخلاف نظر بسیاری از افراد، اوضاع و شرایط سرزمین ما خواهان تخفیف در حدود حجاب نیست، بلکه خواهان توجه و اهتمام بیشتری برای آن است. لذا در زمینه ترویج فرهنگ حیا و عفت در میان افراد جامعه و با تأسی از شخصیت بزرگوار حضرت صدیقه کبری (س)، باید با فرهنگسازی گسترده و متنوع با استفاده از ابزارهای مختلف فرهنگی به منظور گسترش بینشی و تفکری عفاف، حیا و حجاب اقدام کرد که در این راستا اقدام صحیح و هماهنگ مراکز آموزشی نظام، رسانه ملی، مطبوعات و نهادها و سازمانهای فرهنگی با محور قرار دادن سخنان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری ( مد ظله) می تواند از مؤثرترین شیوه ها در گسترش این فرهنگ باشد .
وی در ادامه به برخی مسائلی که در گسترش فرهنگ حجاب است، اشاره کرد و افزود: طرح مباحث مختلف حجاب و پوشش در کتب مقاطع مختلف تحصیلی، ایجاد جلسات پرسش و پاسخ پیرامون این مسئله در مراکز آموزش عالی و دانشگاهها، تبیین علمی و جذاب مسائل حجاب در برخی محصولات فرهنگی با استفاد از نقش و تأثیر محوری صدا و سیما از طرق مختلف چون تشکیل نشستهای کارشناسی، نگارش آثار و مقالات علمی و استدلالی، رعایت مسائل پوششی در محیط خانواده توسط مادران که بر روی فرندان به ویژه دختران، بسیار تأثیرگذارند.
گسترش عفاف از دستاوردهای توسعه فرهنگی است
منیره نوبخت عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه موضوع حجاب و عفاف دو واژه مرتبط به هم هستند، اظهار داشت: آنچه مشخص است دو لغت با دو معنای لغوی است و به همین ترتیب با دو مفهوم اصطلاحی که ریشه در فرهنگ اسلامی و قرآن دارد . در واقع هر دو در حوزه هایی مرتبط به هم هستند، اما مانند دیگری نیستند.
وی با اشاره به رابطه مستقیم تأثیر مثبت و منفی آنها بر روی یکدیگر تصریح کرد: تقویت هر یک باعث تقویت دیگری می شود. به طوری که تقویت عفاف در جامعه، حجاب را تقویت می کند و در جامعه ای که عفاف ارزش باشد با توسعه حجاب هم رو به رو هستیم .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عفاف یک ارزش در فرهنگ و جامعه دینی است که به همه افراد مربوط می شود و مختص یک گروه خاص نیست و رعایت یکسری حدود و ضوابط آن مربوط به همه افراد جامعه می شود، یادآور شد: نوع رفتار و تعاملهای دختران و زنان به ویژه در فضای جامعه و ارتباطات اجتماعی آنها بسیار مرتبط با دو مقوله حجاب و عفاف است.
منیره نوبخت با تأکید بر اینکه حجاب و عفاف به عنوان یکی از ملاکها، ارزشگذاری و شاخصه های حفظ کرامت است، افزود: یکی از آثار قطعی رعایت حجاب و عفاف در جامعه از ناحیه زنان و دختران محفوظ ماندن کرامت آنان و شخصیت انسانی آنها در جامعه به شمار می رود. خصیصه حفظ این دو ارزش برای انسانها و در رفتارها مبتی بر اصول و مبانی فکری و اعتقادی آنها است .
آگاهی از فلسفه حجاب و عفاف برای جامعه ضروری است
دکتر لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس هفتم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه عفاف و حجاب موضوعی است که انسان به ویژه خانمها مکلف به رعایت آن شده اند، اظهار داشت: با وجود ظاهر محدود حجاب، این مسئله، معنویت به دنبال دارد. چرا که معنویت سر آمد فضیلت، حرمت و توجه به ارزشهای انسانی و ذاتی است که تحت این پوشش و عفاف محفوظ می ماند.
وی با بیان اینکه حجاب در واقع حافظ کرامت زن است تصریح کرد: این موضوع افراد را به توانمندیها و لیاقتهای زنان ارجاع می دهد. زن با حجاب، گاهی اوقات در هوای گرم تابستان سختیهایی را تحمل می کند که عبادت لحظه به لحظه است یعنی عملکرد آنها را به عبادت تبدیل می کند.
افتخاری با تأکید بر اینکه برخی از مسئولیتهای اجتماعی به خانمها واگذار نشده، مانند هزینه تأمین زندگی، نفقه و دیگر موضوعات که به مرد واگذار شده است، یادآورشد: این به خاطر تخفیف به آنها و کاهش مسئولیتهای آنان است. بنابراین وظیفه عفاف و حفظ حرمتها در سطح جامعه بسیار زیاد است که به دو بخش تقسیم می شوند که آنچه که مربوط به زنان است، گسترده تر و بخشی هم برای مردان که جلوه ها و جنبه های مختلفی دارد .
عفاف عامل سلامت خانواده و جامعه است
حجت الاسلام دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه عفاف و حجاب یک تکلیف دینی است و هیچ حکم دینی بدون مصلحت نیست، اظهار داشت: در کشورهای اسلامی که حجاب، عفاف و پاکدامنی رواج داشته، مسئله بی عفتی، فساد اعلام ضداخلاقی در آن کم بوده و این افتخاری است برای مسلمانان که اجتماعشان یک اجتماع پاک و پالوده است.
وی با اشاره به اینکه در این سالها که بیماری ایدز در غرب و در آفریقا بیداد می کند، کشورهای اسلامی کمترین ابتلا را داشته اند که این به علت رواج عفاف و پاکدامنی است، تصریح کرد: حجاب تأثیر عظیمی در حیثیت و حرمت خانواده به ویژه زنان جوان و افراد تازه به بلوغ رسیده دارد و این مسئله باید به صورت فرهنگ در آید، مانند گذشته که خلاف اخلاق یک روستای بزرگ یا شهر را به نابودی می کشاند، از این رو همه مردم مراقب بودند حرمت خانواده حفظ شود، بنابراین حجاب مقدمه برای عفاف بود.
حجت الاسلام احمدی با اشاره به اینکه مسئله حجاب و عفاف حتی در ایران پیش از اسلام رواج بسیاری داشته است، یادآور شد: در دین زرتشت حجاب و عفاف بیسیار مورد توجه بوده است. یکی از استادان حوزه علمیه می گفت که "حجاب زرتشتی ها بسیار کامل است" .
نظر شما