این فیلمساز درباره تقسیمبندی فیلمهای درباره و برای کودک به خبرنگار مهر گفت: با توجه به این تقسیمبندی فیلمهای متعلق به گروه سنی زیر 10 سال برای کودک هستند. در این گروه کودکان هنوز به مرحله نوجوانی نرسیدهاند و باید فیلمهای خاص خود را داشته باشند. برای این سنین باید ساخت آثار طنز، سرگرمکننده و شادیآفرین همراه با مسائل آموزشی مورد توجه قرار بگیرد.
هامون و دریا
وی در ادامه افزود: اما در حال حاضر بچههای زیر 10 سال هم وقتی پای برنامههای تلویزیونی مینشینند برداشتهای خود را دارند و تقریبا به درک درست درباره موضوع فیلمها نیز میرسند. به همین دلیل با توجه به شرایط جامعه این مرزبندی سینمای برای کودک و درباره کودک به هم میریزد. به عقیده من این خط کشیها را نباید به آن شکل پررنگ کنیم.
فروزش با اشاره به فیلمهای پرفروش که در سالهای گذشته در سینمای کودک ایران تولید شده گفت: فیلمهای پرفروش و موفق سالهای گذشته بیشتر برای سنین زیر 10 سال ساخته شده بود. اما در حال حاضر نبود برنامهریزی و سیاستگذاری مناسب و فقدان حمایتهای مالی باعث رکود این سینما شده است.
این کارگردان سینما ادامه داد: بخش دولتی و خصوصی در تولید فیلم کودک و نوجوان رسالت دارند. کشور ما با توجه به جمعیت جوانی که دارد باید در این زمینه بیشتر سرمایهگذاری کند. متاسفانه مدیران فرهنگی در ابتدای کار خود همیشه وعدههایی برای رشد سینمای کودک میدهند، اما بعد از مدتی همه چیز فراموش میشود.
وی به کمبود نمایش فیلمهای خارجی کودک و نوجوان اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار تولید کم در سینمای کودک، متاسفانه به دلیل شرایط ممیزی یا مسائل دیگر فیلمهای خاص کودکان از کشورهای دیگر کمتر خریده میشود و فیلمهای موجود در بازار هم بیشتر فیلمهای بزرگسال است. در حالی که فیلمهای زیادی در دنیا ساخته میشود که میتواند در سینماهای ما هم به نمایش درآید.
فروزش نبود سالنهای سینمایی برای نمایش آثار کودک و نوجوان را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و افزود: سالهای گذشته سالنهای سینمایی در تهران وجود داشت که فقط آثار مربوط به سینمای کودک و نوجوان را نمایش میداد. اما در حال حاضر این شرایط نیز از بین رفته و به هر حال صاحب سینما به دلیل برگشت مالی کمتر از نمایش چنین آثاری استقبال نمیکند.
خالق "هامون و دریا" گفت: بخش خصوصی میتواند در تولید فیلمهای سرگرمکننده برای کودکان زیر 10 سال که با فروش خوب نیز مواجه میشوند سرمایهگذاری کند. اما متاسفانه این بخش از سینما به فراموشی سپرده میشود. در سینمای ایران هستند کسانی که در زمینه تولید چنین آثاری تجربه کافی دارند و ما اگر دچار تکرار نشویم با یک نگاه جدید میتوانیم آثار خوب تولید کنیم.
وی درباره برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان گفت: برگزاری هر جشنواره فرصتی مغتنم برای دیده شدن آثار است. حتی اگر انتخاب فیلمهای بر اساس جشنواره نبوده باشد. به هر حال هر جشنواره شرایط خاص خود را دارد. هنوز جای امیدواری است که امسال 9 فیلم 35 میلیمتری در زمینه کودک در جشنواره همدان حضور دارد.
کارگردان "زمانی برای دوست داشتن" با اشاره به وضعیت نمایش فیلمهای کودک افزود: در سینمای ایران وضعیت نمایش فیلمها مشخص نیست و هر فیلمسازی میخواهد فیلمش اکران و توسط مخاطبین دیده شود. درست است که استقبال مردم از این سینما کم است که البته این به محتوای فیلمها برمیگردد، اما در این زمینه باید برنامهریزی شود.
فروزش در پایان گفت: باید به این موضوع توجه داشت که همین سینمای کودک و نوجوان آغازگر درخشش سینمای ایران در بیرون مرزها بوده و نباید بیانصافی کنیم. من مایوس نیستم. اما امیدوار هم نیستم، زیرا در چند سال اخیر نیز شرایط هنوز تغییر نکرده است. سینمای کودک نیاز به حمایت جدی دارد تا همین چند فیلمساز نیز این حیطه را ترک نکنند.
بیست و دومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوان از اول تا پنجم تیرماه امسال در همدان برگزار میشود.
نظر شما