۱ تیر ۱۳۸۷، ۹:۵۲

دبیر جشنواره: پنجمین جایزه قلم زرین 13 تیر اهدا می‌شود

دبیر جشنواره: پنجمین جایزه قلم زرین 13 تیر اهدا می‌شود

پنجمین جایزه قلم زرین 13 تیرماه و در آستانه روز قلم با تجلیل از پدیدآورندگان سه حوزه شعر، داستان و پژوهش ادبی (در سالهای 85 و 86) برگزار می شود.

پدرام پاک آیین - دبیر پنجمین دوره جشنواره - با اعلام این خبر به مهر گفت: با توجه به اینکه سال گذشته جایزه برگزار نشد، امسال آثار مربوط به دو سال 85 و 86 بررسی شده و از هر رشته شعر، داستان و پژوهش ادبی یک اثر به عنوان برگزیده معرفی می شود. کلیه آثار چاپ اول در مدت زمان مذکور بر اساس فهرست موسسه خانه کتاب خریداری و بررسی شد.

وی ادامه داد: ترکیب داوران به پیشنهاد دبیر جایزه و با تصویب هیئت مدیره انجمن قلم شکل گرفته و در آن معیارهای علمی و توجه به سابقه حضور افراد در نقد ادبی و تعهد به ارزش های داوری منصفانه لحاظ شده است.

دبیر جایزه تصریح کرد: در قلم زرین اثری که از نظر داوران حداقل 85 از 100 امتیاز ممکن را گرفته باشد، امکان انتخاب به عنوان اثر برتر را دارد.

به گفته وی، جایزه قلم زرین به صورت نقدی خواهد بود و به هر برگزیده مبلغ 10 میلیون ریال اهدا می شود. این جایزه با مشارکت و حمایت مالی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برگزار می شود.

پاک آیین درخصوص معیارهای داوری در جایزه قلم زرین نیز خاطرنشان کرد: آنچه برای ما حائز اهمیت بوده، دور شدن از ذوق و سلیقه های فردی و رسیدن به یک شیوه نامه مشخص بوده است و در همین راستا شیوه نامه ای را تنظیم کردیم تا مبنای قضاوت داوران باشد. به عنوان مثال بر مبنای این شیوه نامه، بخش داوری شعر ملاک هایی چون میزان تسلط به زبان فارسی، خیال فعال، فرم ذهنی، وحدت و انسجام درونی و ساختمان شعر، عمق و غنای تفکر، رویکرد هنری به مضامین آرمانی، پشتوانه فرهنگی شعر، تاثیر و انگیزش عاطفی، موسیقی شعر، کیفیت استفاده از صناعات ادبی و... را داشته است.

دبیر جایزه با بیان اینکه تاکنون نامزدهای نهایی بخش شعر معرفی شده اند گفت: نامزدهای نهایی قلم زرین برای انتخاب بهترین کتاب شعر سال 85 عبارت اند از: "اقلیت" (فاضل نظری)، "ساعت 10 صبح بود" (احمدرضا احمدی)، "ترنم داوودی سکوت" (قربان ولیئی) و "شعرهای ساحلی" (محمد حقوقی). همچنین کتابهای شعر راه یافته به بخش نهایی در سال 86 عبارت اند از: دستور زبان عشق (قیصر امین پور)، گریه های حوا (پانته آ صفایی بروجنی)، "قوس غزل" (احمد عزیزی)، "مرثیه خوانی برای باران" (مریم سقلاطونی)، "هر آینه آه" (جواد زهتاب)، "دستم از این بازتر نبود" (حسین عبدالوند) و "شهر دیری است که رفته است به خواب" (سهیل محمودی). از میان آثار مربوط به هر سال یک اثر برتر انتخاب می شود.

پاک آیین داوران بخش شعر را هم به این شرح اعلام کرد: عباس براتی پور (سرگروه)، صابر امامی، پرویز بیگی حبیب آبادی، رضا اسماعیلی و پدرام پاک آیین.

کد خبر 702926

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha