۷ تیر ۱۳۸۷، ۱۸:۴۷

تصویربردار شبکه الجزیره:

اکثر زندانیان گوانتانامو به سبب شکنجه شدیدسلامت خود را از دست داده اند

اکثر زندانیان گوانتانامو به سبب شکنجه شدیدسلامت خود را از دست داده اند

تصویربردار شبکه الجزیره که پس از تقریبا 7 سال حبس در زندان گوانتانامو، آزاد شد؛ در اشاره به شرایط بد این بازداشتگاه مخوف گفت: بیشتر زندانیان گوانتانامو به سبب شکنجه های روحی و جسمی شدید، سلامت عقلی و روانی خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الشرق قطر،"سامی الحاج" عکاس شبکه تلویزیونی قطر که اخیرا از زندان گوانتانامو آمریکا آزاد شد، فاش کرد: شمار زیادی از زندانیان مسلمان که در گوانتانامو محبوس هستند، به علت  شکنجه های روحی و جسمی، سلامت عقلی خود را از دست دادند.

"سامی الحاج" که اولین سفر خارجی خود را از کشور سوئیس آغاز کرد؛ از سازمانها و نهادهای حقوق بشر خواست تا برای نجات زندانیان زندان گوانتانامو از رفتارهای خشن و غیر انسانی دست به اقداماتی بزنند .

صحنه ای از زندان مخوف گوانتانامو

 تصویربردار شبکه الجزیره، درخلال این سفر با مسئولان بلندپایه سازمانهای بین المللی از جمله سازمان جهانی ضد شکنجه و سازمان نظارت بر حقوق بشر و دیگر سازمانها دیدار کرد و شرایط سخت و فاجعه باری را که زندانیان گوانتانامو در آن می گذرانند، شرح داد و بر اقدام فوری این سازمانها برای نجات زندانیان گوانتانامو از جنایتهایی که آمریکا علیه زندانیان؛ به دور از نظارت قانون مرتکب می شوند، تاکید کرد.

سامی الحاج به دعوت "موسسه کرامت برای حقوق بشر" به ژنو رفت. موسسه مذکور در بیانیه ای اعلام کرد: سفر سامی الحاج به ژنو با این هدف انجام شد تا وی درباره شکنجه های ظالمانه ای که سالهای طولانی در زندان گوانتانامو روبرو بود، شهادت دهد.

تصویربردار شبکه تلویزیونی الجزیره نزدیک به 7 سال بدون هیچ اتهامی یا انجام اقدامات قانونی لازم در زندان گوانتانامو زندانی بود.

سامی الحاج، درسال 2001 درحالی که در حال پوشش دادن تصاویر جنگ در افغانستان بود، دستگیر شد و تا سال 2002 بدون تفهیم اتهام در یک پایگاه دریایی آمریکا زندانی بود و پس از آن به گوانتانامو منتقل شد.

وی درسال 2007 اعتصاب غذا کرد که به زور به وی غذا خورانده شد.

زندان گوانتانامو در یک پایگاه دریایی آمریکا در ساحل گوانتانامو در جنوب شرقی جزیره کوبا واقع شده است. با پیروزی آمریکا در جنگ افغانستان اسرای القاعده و طالبان به این زندان منتقل شدند. در ابتدا بیش از هزار زندانی در این زندان نگهداری می شدند که به تدریج تعدادی از آنان به کشورهای متبوعشان باز پس فرستاده شدند. جرج بوش رئیس جمهوری  آمریکا زندان گوانتانامو را بخشی از مبارزه با تروریسم خوانده است و در برابر خواسته های مجامع جهانی و مخالفان سیاستهای خود در آمریکا برای تعطیلی آن مقاومت می کند.

کد خبر 706556

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha