به گزارش خبرنگار مهر در سی و نهمین شماره فصلنامه موسیقی ماهور مقالات، نقد ومطالب مختلفی از نویسندگان و مترجمانی چون محمدرضا آزاده فر، سعید افزونتر، استیون بلام، آنتونی شی، مصطفی عابدینی فرد، ساسان فاطمی، محمدرضا فیاض، روث فینگن و جاناتان دیوید کریمر منتشر شده است.
بررسی ترانه مردمی در مشهد، طراحی رقص مردانه، نقش تحریر در ساختار ریتمیک گوشه های ردیف موسیقی ایرانی و ... از جمله مقالاتی است که در این فصلنامه به چشم می خورد.
در بخش مفاهیم بنیادین این شماره از فصلنامه، موسیقی، تجربه و انسان شناسی احساسات و سرنوشت و خاستگاه های موسیقی پست مدرن به رشته تحریر در آمده است.
در بخشی از سرمقاله این فصلنامه چنین آمده است: نخستین مقاله این شماره را باید جزو اولین مطالبی به حساب آورد که درباره موسیقی خراسان توسط یک قوم موسیقی شناس با اعتبار جهانی نوشته شده است...این مقاله _ نوشته استیون بلام_ توسط مولف بازنگری شده و بنابراین نسخه فعلی که در آن مختصر تغییری داده شده است، برای اولین بار چاپ می شود.
سید محمد موسوی نیز در نقد و بررسی خود با عنوان تا فصلی دیگر... آورده است: یکی از سنت هایی که در فرهنگ موسیقایی ما وجود دارد سنت استاد شاگردی است، سنتی که ظاهرا سابقه ای دیرینه دارد. این از آن سنت هایی است که برای خارجی ها بسیار جذابیت دارد و خیلی دوست دارند از آن به عنوان خصیصه ای که فرهنگ موسیقایی ایرانی ( و کلا شرقی) را از فرهنگ موسیقایی غربی جدا می کند صحبت کنند.... اما قسمت مهم مسئله، که خارجی ها آن را نفهمیده اند، این جاست که اولا هنرستان و دانشگاه لطمه ای به تفکر استاد شاگردی نزده و ثانیا خود این تفکر استاد شاگردی، که با وجود هنرستان و دانشگاه هم دست از سر این موسیقی بر نمی دارد، لطمات جبران ناپذیزی به موسیقی زده است و هم چنان می زند...
این شماره از ماهور در 218 صفحه و با قیمت 4500 تومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.
نظر شما