به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه خبرگزاري مهر وي گفت: تصور مي شود انتشار نظريه عدالت جان رالز، نظريه سياسي هنجاري را در جهان انگليسي زبان احياء كرده باشد. نمي توان تاثير كتاب "نظريه عدالت" را بر روي فلسفه اخلاقي و سياسي، از زمان انتشار آن، دست كم گرفت.
ريت من افزود: رالز كار خود را زماني آغاز نمود كه فيلسوفاني كه به فلسفه سياسي مشغول بودند، برنامه اي فروتنانه و تا حدي بي روح و فني را دنبال مي كردند. هر چند انتشار نظريه عدالت نشانه نوزايي رشته اي نبوده كه در حال احتضار كامل قرار داشته باشد اما تغييري نيرومند پديد آورد كه ناديده گرفتن آن ممكن نبود.
وي ادامه داد: احيا انديشه سياسي در درون فلسفه انگلو - ساكسون بي احياي انديشه ديني در اين بخش از اين رشته علمي مصادف بوده است، در اواسط قرن بيستم بسياري از فيلسوفان در جهان انگليسي زبان آماده بودند گفتمان علمي را به مثابه گفتماني بي معني رها ساخته و سوالات فلسفي را كه باور ديني ايجاد كرده بود شبه مسئله بخوانند. از دهه 1950 فلسفه آكادميك شاهد سرنگوني پوزيتويسم و از دهه 1960 شاهد احيا علاقه جدي به فلسفه دين و اخلاق ديني بوده است. اين احيا علاقه ما به نوبه خود، راه را براي احيا علاقه به سوالاتي هموار ساخته است كه باور ديني را در برابر نظريه سياسي قرار مي دهد.
دكتر ويتمن در پايان سخنان خود گفت: رالز مشكلاتي را كه تنوع ديني براي دفاع پذيري نظريه وي ايجاد مي كند دستكم مي گيرد من فرضياتي را كه رالز در مورد مطلوبيت استقلال و امكان تحقق گسترده آن در جامعه اي با تنوع ديني مطرح مي كند قابل انتقاد مي دانم.
نظر شما