داریوش تقی پور آهنگساز فیلم سینمایی" مینای شهرخاموش" با بیان این مطلب درخصوص چگونگی ساخت موسیقی این فیلم در گفتگو با خبرنگار مهر،گفت : فیلم"مینای شهرخاموش" نمایانگر تقابل سه نسل و مقوله عشق بین سه تفکر دکتر پارسایی، قناتی و بهرامی است که براساس حرکت دکتر پارسایی و هجرت او از اروپا به سرزمین مادری اش شکل می گیرد و فیلمساز در این راه به نقاط مختلف سرک می کشد و سیر فکری خاصی را دنبال می کند بنابراین موسیقی این فیلم هم بر مبنای شخصیت محوری مینای شهرخاموش یعنی پارسا شکل می گیرد و تیم سازنده موسیقی این فیلم که شامل نوازنده ها می شدند طبیعتا باید با این کاراکتر پیش می رفتند .
این آهنگساز در پاسخ به این سؤال که چرا از موسیقی بومی بم در این فیلم استفاده نشده است گفت : حضور هریک از کاراکترهای فیلم در شهر بم حضوری گذرا است در واقع نگاه مستند گونه فیلمساز موجب شده تا با حضور در ویرانه بم از زلزله این شهر به عنوان یک فاجعه یاد کند و موضوع اصلی فیلم نبود بنابراین هیچ نیازی ندیدم که تم خاصی از موسیقی بومی این منطقه را به طور جزئی در کلیت کار بگنجانم موسیقی این فیلم مانند موضوع خود فیلم نگاهی انسانی و البته جهان شمول به پیرامون خود دارد.
تقی پور در ادامه در خصوص سازبندی در ساخت موسیقی فیلم "مینای شهر خاموش" گفت : امیر شهاب رضوی کارگردان ، ترانه ای از کوروس سرهنگ زاده را انتخاب کرده بود که از زبان قناتی بیان می شد که به نوعی بیانگر شخصیت درونی این کاراکتر است از همین رو من هم این ترانه را در گام نخست نگارش موسیقی این فیلم به کار بردم که اتفاقا تاثیر بسیاری بر بار دراماتیک موسیقی درفیلم گذاشت ؛ از سوی دیگر چون این فلیم در نقاط مختلف آلمان ، تهران و بم می گذشت از موسیقی کلاسیک استفاده کردم و در این بین از سازهای تار، ویلون ،دیوان و گیتار بیش از سایر سازها بهره بردم و از سوی دیگر خضور برخی از نوازنده ارکستر زهی پارسیان در این بین بسیار پررنگ بود.
نظر شما