۲۴ شهریور ۱۳۸۷، ۱۱:۳۷

تجلیل از سه پیشکسوت تئاتر/

تجلیل فرهنگستان هنر از خورشیدی،راد و همدانی

تجلیل فرهنگستان هنر از خورشیدی،راد و همدانی

مراسم تجلیل از خسرو خورشیدی، ایرج راد و نادعلی همدانی شامگاه شنبه 23 شهریورماه به همت فرهنگستان هنر با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای مراسم مجید سرسنگی قائم مقام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: سه هنرمندی که مورد تجلیل قرار می‌گیرند تا به حال آثاری برجسته را از خود بجای گذاشته و دانشجویانی ارزنده به جامعه تئاتری ایران تحویل داده‌اند.

مدیر گروه نمایش فرهنگستان هنر ادامه داد: گروه نمایش فرهنگستان فعالیت‌های مختلفی در زمینه پژوهش، انتشار کتب، تحقیقات برجسته و برگزاری مراسم تجلیل از بزرگان انجام داده است. برپایی دوسالانه تئاتر جهان اسلام، چاپ دو کتاب تحقیقی تئاتر و انتشار کتاب مرجع ترجمه شده در انتشارات فرهنگستان از دیگر فعالیت‌های گروه نمایش فرهنگستان هنر در سال آینده است.

بخش اول این مراسم اختصاص به تجلیل از خسرو خورشیدی طراح صحنه باسابقه تئاتر کشور داشت. تاجبخش فنائیان مدیر پردیس هنرهای زیبا خورشیدی را یک نابغه دانست و گفت: وی در قالب نقاشی، مجسمه‌سازی و طراحی صحنه حرف‌هایی زد که بزرگان ادبیات با کلام آنها را بیان کردند.

وی افزود: وی عرفان درونی خود را با دستانش ظاهر می‌کند. وی همیشه تازه است و تا سال‌های سال نبوغش تازه خواهد ماند. با برگزاری اینگونه مراسم قدر و قیمت خود را مشخص می‌کنیم، زیرا خورشیدی و دیگر بزرگان قدر و قیمت خود را در کارها و آثار خود نشان داده‌اند و نیاز به کلام و استفاده از کلمات برای قدر و قیمت خود ندارند.

سپس خورشیدی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: از این پس سعی می‌کنم در حوزه فعالیت‌ خود کوشاتر باشم. اگر بخواهم در این مراسم درباره تئاتر صحبت کنم جنبه گله پیدا می‌کند. باید در تئاتر برای جوانان امکانات مناسب فراهم شود تا بتوانند استعداد و هنر خود را نشان دهند. نباید فقط تئاتر را در تهران دید.

وی با اشاره به فعالیت خود در حوزه ساخت و ساز شهری اظهار داشت: از شهردار محترم تهران درخواست دارم در شهرسازی و ساخت و ساز شهری دقت بیشتر و امکاناتی فراهم شود تا شهر تهران زیباتر شود. قسمت‌های قدیمی شهر بازنگری شود زیرا شهرسازی چهره مردم را خوشرو می‌کند.

خورشیدی یادآور شد: من خاطرات زیادی از تهران دارم، ولی وقتی به تهران نگاه می‌کنم غمگین می‌شوم چون به زیبایی‌های آن بی‌تفاوتی شده است. وقتی به نقشه شهرهای قدیمی دنیا نظیر آتن و رم نگاه می‌کنیم تئاتر در مرکز شهر قرار دارد. تئاترهای ما نیز در مرکز تهران واقع شده ولی چراغ آنها خاموش است.

در بخش دیگر این مراسم و تجلیل از ایرج راد بازیگر سینما و تئاتر، علی نصیریان با اشاره به سنت حسنه تجلیل از هنرمندان که بعد از انقلاب به وجود آمده یادآور شد: اواخر دهه 30 اداره هنرهای دراماتیک تأسیس شد که ما در آن گروههای متعدد داشتیم که فعال بودند و یکدیگر را می‌شناختند و با کار خود رشد می‌کردند.

وی اظهار داشت: تئاتر با گروه تئاتر رشد می‌کند. اگر می‌خواهیم تئاتر جدی داشته باشیم باید فضا به گونه‌ای باشد که گروهها به صورت درازمدت فعالیت کنند. متأسفانه امروز جوانان مستعد ما به دلیل گسست بین دو نسل به لحاظ اخلاقی متفاوت عمل می‌کنند. البته ما هم نتوانستیم آموزش‌ها را به نسل بعد از خود منتقل کنیم. ما نباید هویت و تفکر را برای جوانان خود رها کنیم.

نصیریان در ادامه سخنان خود تأکید کرد: بخت با ما یار بود که ایرج راد وارد گروه ما شد، زیرا بازیگری بااستعداد بود که بهترین نقش‌ها را ایفا کرد و از همه مهمتر انسانی بااخلاق بود. به طور کلی وی از افتخارات ما بوده و هست. عزیزانی همچون زنده‌یادان اسماعیل داورفر و جواد خدادادی نیز چهره‌های بزرگی بودند که بسیار تلاش کردند، ولی آنگونه که باید دیده نشدند.

سپس ایرج راد گفت: بسیار خوشحالم از اینکه در این شب بیادماندنی دو تن از بزرگترین کسانی که در زندگی من نقش سازنده داشتند در مراسم حضور دارند. خوشحالم که از تمام آن هنر والای این عزیزان قطره‌ای آموختم و بزرگداشت برایم گرفته می‌شود. در واقع کسانی که برایشان بزرگداشت گرفته می‌شود مدیون عزیزانی چون استادان عزت‌الله انتظامی و نصیریان هستند.

وی یادآور شد: زیباترین دوران کار و زندگی من زمانی بود که در گروه تئاتر مردم در اداره تئاتر بودم. آنجا توانستم انضباط و اخلاق کاری را بیاموزم. این گروه از افتخارات این مملکت بود و اعضای آن نیز از بزرگان هنر تئاتر کشور بوده و هستند. آرزو می‌کردم فضای حاکم بر این گروه تا امروز ادامه می‌یافت و من در آن زندگی می‌کردم.

مدیر عامل خانه تئاتر اظهار داشت: امروز این امکانات وجود دارد که تئاترها ضبط و ثبت و بزرگداشت‌هایی برگزار شود. ولی بودند کسانی که کمک‌هایی شایان به تئاتر کردند و فقط اسامی تعداد کمی از آنها باقی‌ ماند. بسیاری از آنها رنج‌ها کشیدند و ‌هرگز بزرگداشتی برای آنها گرفته نشد. من همواره این بزرگداشت‌ها را بزرگداشت آن بزرگان می‌دانم.

راد ضمن اظهار امیدواری از برگزاری اینگونه مراسم گفت: برای جوانانی که با انگیزه و بدون امکانات چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند آرزوی پایداری می‌کنم و امیدوارم متولیان هنر توجه بیشتر به تئاتر داشته باشند و امکانات مناسب برای این جوانان فراهم کنند تا در ارتباط با مردم قرار بگیرند و اندیشه‌‌ساز و تفکربرانگیز باشند.

بخش بعدی مراسم به تجلیل از نادعلی همدانی نویسنده، مترجم و تهیه‌کننده تلویزیون اختصاص داشت که به دلیل شرایط نامناسب جسمی نتوانست در مراسم حاضر شود. قطب‌الدین صادقی با اشاره به وضعیت جسمانی نامناسب همدانی گفت: من بخت همکاری با همدانی را در دو مرحله داشتم؛ یکی وقتی سردبیر مجله "تماشا" بود و دیگری وقتی در دانشگاه سوربن درس می‌خواندم.

وی افزود: آن زمان بود که فهمیدم وی از تهیه‌کنندگان طراز اول و امین تلویزیون است. همدانی چند نمایشنامه ترجمه کرده و سردبیر چند مجله بوده و رمان نیز نوشته است. زمانی که پژوهش‌های تقلبی زیاد می‌شد ضرورت و انجام ترجمه‌ها و کتاب‌های اصیل کاری سترگ بود. معتقدم کسانی نظیر همدانی در خلوت فرهنگ نظری و تئوری مملکت را تأمین کردند.

این مدرس تئاتر اظهار داشت: بزرگترین کار همدانی ترجمه کتاب مرجع هزار و 700 صفحه‌ای "تاریخ نمایشنامه‌نویسی جهان" است که از معتبرترین کتاب‌های تاریخ نمایشنامه‌نویسی است. همدانی هرگز کار سفارشی و تجاری نکرد. کم نیستند کسانی که بزرگند ولی میدانی برای دیده شدن نیافتند. به نظر من همدانی چهره‌ ماندگار و درخور احترام است.

در این قسمت برنامه فرزاد همدانی فرزند نادعلی همدانی در جایگاه حاضر شد و گفت: پدر هیچگاه اهل اینکه نامش سر زبان‌ها بیفتد نبود و همیشه سعی می‌کرد در کار پژوهش و پیشبرد و ایجاد منابع لازم برای دانشجویان و کسانی که دوست داشتند فعالیت کند. اکنون در حال تکمیل کتاب "هنر درام‌پردازی" تألیف پدر هستم.

با حضور احمد مسجد‌جامعی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، مجید سرسنگی و محمدمهدی حیدریان معاون هنری فرهنگستان هنر مراسم تجلیل از خسرو خورشیدی، نادعلی همدانی و ایرج راد انجام شد.

بعد از این برنامه مسجدجامعی گفت: حوزه مدیریت شهری امسال بحث تئاتر محلات را به مرحله اجرا گذاشت که در هفته‌های گذشته نتایج نخستین دوره جشنواره تئاتر محله اعلام شد. این رویکرد با این نگاه است که در حوزه فعالیت‌های شهری و شهروندی فعالیت‌های دوسویه انجام شود.

وی ادامه داد: فعالیت باید برای مردم و با مردم باشد و فاصله مدیریت و مردم کاهش یابد. رویکرد تئاتر محلات نیز پیرو این رابطه دوسویه است که بازیگر و تماشاگر در یک گفتگوی متقابل قرار گیرند. در دوره جدید مدیریت شهری به سالن‌هایی فکر می‌شود که فاصله کمتر میان بازیگر و تماشاگر باشد تا ظرفیت این گفتگو افزایش یابد.

وزیر پیشین ارشاد اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم در 371 محله تهران تئاتر محلات را محقق کنیم. ما محلات و مناطقی داریم که مردم یک شهر در آن ساکن هستند و تهران می‌تواند با بهره‌گیری از این ویژگی فرهنگ و خصایص شهرهای مختلف را نشان دهد و در راه رسیدن به تئاتر ملی تأثیرگذار باشد.

مسجدجامعی خاطرنشان ساخت: تئاتر فاخر باید جنبه آموزشی هم داشته باشد. ما می‌توانیم تئاتر را بین مردم داشته باشیم و با استفاده از جنبه آموزشی آن و همچنین ظرفیت مناطق با زبانی فراگیر مفاهیم مورد نظر خود را ثبت کنیم. هویت ایرانی بیش از هر جا در تهران فضای جلوه‌گری دارد، زیرا مرکزی از تمام فرهنگ‌ها و هویت‌های ایرانی است.

اجرای موسیقی زنده و نقالی مرشد ترابی از برنامه‌های ویژه مراسم تجلیل از سه پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی ایران بود که شب گذشته در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار شد.

کد خبر 749080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha