۲۵ شهریور ۱۳۸۷، ۱۳:۲۶

معاون شهردار تهران:

سهم مترو در حمل و نقل عمومی پایتخت فقط 6 درصد است

سهم مترو در حمل و نقل عمومی پایتخت فقط 6 درصد است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: برای تحقق سهم 30درصدی مترو در حمل و نقل عمومی شهر تهران باید 430 کیلومتر مترو احداث شود که از این مقدار 240 کیلومتر مربوط به 7 خط درون شهری مترو و مابقی به خطوطی که شهرک های اقماری را به شهر تهران متصل می کند، مربوط می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر ، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در نشست عصر یکشنبه مجمع نمایندگان تهران با شهردار و اعضای شورای شهر تهران، در گزارشی تصریح کرد: در حال حاضر سهم مترو در حمل و نقل عمومی تنها 6 درصد است و روزانه به طور متوسط یک میلیون و 470 هزار جابه جایی به وسیله آن در شهر صورت می گیرد حال آنکه برای رسیدن به سهم 30 درصدی مترو حمل و نقل پایتخت باید به طور میانگین سالانه 22 کیلومتر مترو احداث شود که برای تحقق این مهم نیاز است  سالی هزار و 615 میلیارد تومان بدون احتساب تورم سالانه هزینه شود.

معاون شهردار تهران افزود: با احداث 7 خط درون شهری مترو، ظرفیت جابه جایی روزانه 7 میلیون نفر در شهر تهران ایجاد می شود که این امر به شدت در کاهش ترافیک نقش خواهد داشت.

وی تصریح کرد: توسعه سریع خطوط مترو از مهمترین اولویت های کاری شهرداری تهران محسوب می شود و با تمام قوا در تلاشیم که هرچه سریعتر 7 خط درون شهری مصوب شده و 4 خط که تهران را به حومه متصل می کند (که  خط تهران- گلشهر یکی از آنها محسوب می شود) را تکمیل کنیم.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در تمام دنیا تاکسی ها جز وسایل نقلیه عمومی محسوب نمی شوند و سهم آنها در حمل ونقل حدود 2 تا 3 درصد است خاطر نشان کرد: در صورتی که تاکسی ها را جز وسایل حمل ونقل عمومی به حساب نیاوریم، در حال حاضر تنها 24 درصد از سفرهای شهری توسط وسایل نقلیه عمومی صورت می گیرد و برای رسیدن به سهم 75 درصدی باید زمینه توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی فراهم شود.

معاون شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر تاکسیرانی شهر تهران سهم 21 درصدی در حمل و نقل دارد ، افزود: سهم قطار شهری در تهران تنها 6 درصد است که با همین میزان حدود یک میلیون و 470 هزار جابه جایی در روز را تحت پوشش قرار می دهد، اتوبوسرانی نیز با سهم 18 درصدی روزانه 4 میلیون و 400 هزار نفر را جابه جا می کند و موتورسیکلت ها هم روزانه 918 هزار جابه جایی را صورت می دهند. همچنین تاکسی ها 5 میلیون و 170 هزار نفر را جابجا می کنند که این وضعیت به هیچ وجه قابل قبول و رضایت بخش نیست و در واقع ما دچار عدم توازن در سیستم های حمل و نقلی هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر حدود صد هزار تاکسی موجود در تهران حدود 80 هزار خودورنیز در قالب آژانس ها مشغول به کار هستند و در واقع ما حدود 180 هزار خودور داریم که به عنوان تاکسی در حال ترددد در شهر هستند و ترافیک زیادی را برای شهر ایجاد کرده اند حال آنکه به احتساب سهم 2 تا 3 درصدی تاکسی ها که در تمام دنیا متداول است باید حدود 18 هزار تاکسی در شهر تهران فعالیت کند و به جای آن خطوط مترو خطوط اتوبوسرانی گسترش یابد تا معضل ترافیک به مرور حل شود.

تشکری هاشمی همچنین در مورد وضعیت اتوبوسرانی در شهر تهران ، گفت: در بخش اتوبوسرانی با وضعیت موجود سالانه تنها هزار دستگاه اتوبوس به دلیل فرسوده بودن باید از رده خارج شوند یعنی اگر هرسال هزار دستگاه اتوبوس جدید هم به تهران داده شود تنها می توانیم وضع موجود را حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: براساس طرح جامع حمل ونقل و ترافیک، شهر تهران به 11 هزار اتوبوس نیاز دارد اما در حال حاضر 7 هزار و 300 دستگاه اتوبوس در تهران موجود است که تنها 6 هزار و 500 اتوبوس از آنهاعملیاتی هستند و امکان خدمات رسانی به شهروندان را دارند و بقیه آن ها بیش از حد فرسوده بوده یا با مشکلات گارانتی و وارانتی مواجه اند، بر این اساس شهر تهران به حدود 5 هزار اتوبوس جدید نیازمند است تا بتوانیم خدمات رسانی مناسبی داشته باشیم.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری با بیان اینکه بخش عمده ای از اتوبوس ها موجود نیز فرسوده اند، گفت: خراب شدن و توقف اتوبوس های فرسوده در سطح شهر، دومین عامل رخ دادهای ترافیکی است و گاه ترافیک های سنگینی در معابر شهری ایجاد می کنند.

وی همچنین در مرود ورود اتوبوس های جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران طی سالهای اخیر اظهار کرد: در سال 84 مجموعا 804 دستگاه اتوبوس به شهر تهران اختصاص یافت و در سال 85 مقرر شد که 2 هزار و 750 دستگاه به تهران داده شود که از این میزان تنها یک هزار و 122 دستگاه اتوبوس در آن سال تحویل گرفته شد.

تشکری هاشمی افزود: در سال 86 بخشی از طلب های شهر تهران از محل اعتبارات سال 85 یعنی 713 دستگاه اتوبوس جدید دریافت شد و از ابتدای سال تاکنون نیز حواله 250 دستگاه اتوبوس برای شهر تهران صادر شده که تاکنون موفق به دریافت 150 دستگاه از این اتوبوس ها شده ایم.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: در چنین شرایطی و با توجه به کمبودها و مشکلات پیش روی اتوبوسرانی، شهرداری تهران برای حل مشکلات و سختی های مردم خود وارد عمل شد و قرار داد هزار و 50 دستگاه اتوبوس جدید را منعقد کرد که 250 دستگاه از این اتوبوسها، تک کابین و ساخت داخل بودند که مدتی است وارد ناوگان شده و 800 دستگاه نیز اتوبوسهای خارجی دوکابین که تاکنون 70 دستگاه از آنها وارد خط شده و مابقی آنها نیز به مرور وارد ناوگان خواهند شد.

کد خبر 749969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha