"خسرواميري"كارگردان جوان كرمانشاهي كه با كارگرداني نمايش "روي خط خاكستري" در بيست ودومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر به جمع كارگردانان جوان حرفه اي تئاتر پيوست بزودي به فرانسه مي رود تا اين نمايش را در يكي از سالن هاي پاريس اجرا كند.
اين نمايش با سبك اجرايي جديد متكي بر بدن بازيگر وبه نوعي يك اجراي ميني مالي از تئاتر، بدون صحنه آرايي خاص است اين نمايش طي اجراي خود در تالارنو تئاترشهر توانست تماشاگران ايراني و خارجي زيادي را به خود جذب كند.
"اميري" در باره علت موفقيت خود به خبرنگارهنري" مهر" گفت: مدتها بود كه در باره زبان مشترك تئاتر در همه دنيا پژوهش و مطالعه مي كردم، متوجه شدم اگر بدون هزل گويي به واسطه زبان طنز ، با تماشاگرانت سخن بگويي حتما مي تواني با همه تماشاگران دنيا ارتباط برقراركني. اين پژوهش بسيار خوبي بود ونتيجه آن نمايش " روي خط خاكستري " شد. در حين اجرا ديدم يك تماشاگر خارجي بلند شد و صليب كشيد تماشاگر رومانيايي نيز به شدت تحت تأثير قرار گرفته بود.
اين كارگردان افزود: من براي اجراي اين نمايش در كرمانشاه چندين بار كتك خوردم مورد اتهام برخي از احزاب سياسي قرار گرقتم و با تلاش فراوان توانستم اين كاررا به مرحله منطقه اي و سپس جشنواره سراسري فجر برسانم. در جشنواره استاني هر چه كردند نتوانستند كارما را رد كنند و نمايش ما دوم شد در جشنواره منطقه اي كاراول استان رد و ما اول شديم و به جشنواره فجر راه يافتيم و در جشنواره فجر نيز موفق به دريافت جايزه دوم شديم.
وي با اشاره به امكانات بسيار كم تئاتر در شهرستانها به ويژه شهر كرمانشاه توضيح داد: وضعيت تئاتر دركرمانشاه فاجعه است، ده سال است كه يك كلاس آكادميك تئاتري در آنجا برپا نشده است در حالي كه همه تئاتري هايش داعيه تئاتر ايران را دارند. بهر حال من با اين شرايط و با بازيگراني كه كوچكترين آموزشي نديده بودند،اين كاررا به روي صحنه آوردم. بازيگران نمايش من هنرجويان آموزشگاه خودم بودند كه اولين كار حرفه اي بازيگري را با اين تئاتر تجربه مي كردند .
"اميري" افزود: به علت عدم آگاهي ازاصول نوين تئاتر، با گروه ما در شهرستان بسيار بد برخورد شد. 7 مرتبه متن نمايشنامه را بازنويسي كردم 3 مرتبه در تهران نمايش را به مرحله اجرا رساندم اما انرژي بازيگران تحليل رفت و نشد. يك بار نيز در مرحله بازبيني رد شد .
وي در توضيح شكل اجرايي نمايش خود متذكر شد: اجراي ما به شدت استرليزه شده است و تمام نمايشنامه را در يك ديگ و صندلي خلاصه كرده ام در واقع كل وسايل صحنه ما همين است و تمام اجرا بر بدن بازيگرمتكي شده ، بازيگر زن و بازيگر مرد هردو يك فرايند آكروبات را انجام مي دهند و با حركات بدن خود با تماشاگران حرف مي زنند.در كارگرداني نيز به اصول كارگرداني مدرن نظر داشته ام در واقع كل منطق نمايش بسته به شكل اجرا است و از نظر ميزانسن همه چيز مفهوم گرا است.
كارگردان " روي خط خاكستري" تصريح كرد: همانطور كه در كاريكاتور روي ويژگي هاي ظاهري افراد براي بيان مفاهيم غلو مي شودما نيز با حركات غلو شده بازيگران مفاهيم را ارائه مي دهيم . سعي كرده ام همه ميزانسن ها معنا داشته باشند.
وي درباره چگونگي دعوت از اين نمايش براي سفر به فرانسه گفت: ر اساس اعلام مكز هنر هاي نمايشي با آقاي كيومرث مرادي تماس گرفتم ، ايشان اطلاعات كافي را به من دادند و ازمن خواست تا لحظه پرواز در اين باره باكسي صحبت نكنم اما پس مدتي ديدم خبر سفر ما در راديو اعلام شد و سپس چندين روزنامه اين خبر راچاپ كردند وتازه من متوجه شدم بايد خودم درباره اين سفرحرف مي زدم .
"خسرواميري" افزود: ما 22 ارديبهشت راهي پاريس مي شويم و دو اجرا طي روزهاي 4 شنبه و 5 شنبه هفته آينده در پاريس خواهيم داشت .
وي درباره هزينه هاي اين سفر متذكر شد: كل هزينه ها راسفارت ايران در فرانسه مي دهد و قرار است مر كز هنرهاي نمايشي نيز پس از بازگشت گروه براي هروز مبلغ 50 دلار به عنوان حق مأموريت به گروه مان بپردازد كه چيزي معادل 350 دلار مي شود. البته اداره ارشاد كرمانشاه نيز كمك هزينه اندكي به ما پرداخت خواهد كرد.
لازم به ذكر است، كارگردان "روي خط خاكستري" از اجراي نمايش خود در تالار نو اظهار بي اطلاعي كرد.
" عباس منصوري" و فرح ناز زادياسيگ بازيگران اين نمايش هستند " وحيد حاجي خاني " دستيار كارگردان و " شاهين حديدي" آهنگساز اين نمايش مي باشند. بواسطه اين نمايش " فرحناز زاد ياس " موفق به كسب جايزه دوم بازيگري زن "شاهين حديدي" موفق به كسب جايزه اول آهنگسازي وخسرو اميري" موفق به كسب جايزه دوم كارگرداني اين نمايش از هيأت داوران بيست ودومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر شدند.
كارگردان "روي خط خاكستري " در گفت وگو با "مهر" :
رمز موفقيت من زبان طنز نمايشم بود
اگر بدون هزل گويي به واسطه زبان طنز ، با تماشاگرانت سخن بگويي حتما مي تواني با همه تماشاگران دنيا ارتباط برقراركني.
کد خبر 75311
نظر شما