۱۶ مهر ۱۳۸۷، ۱۱:۴۲

مساجد تاریخی بوسنی‌ مقاومت بالایی در مقابل بلاهای طبیعی دارند

مساجد تاریخی بوسنی‌ مقاومت بالایی در مقابل بلاهای طبیعی دارند

مساجد تاریخی و باستانی بوسنی و هرزگوین به علت شیوه منحصر به فرد معماری، نه تنها در مقابل بلاهای طبیعی مانند سیل و زلزله مقاوم هستند، بلکه در مقابل بلاهایی مانند جنگهای مداوم نیز مقاوم بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مساجد تاریخی و باستانی بوسنی و هرزگوین به عنوان تنها میراث معماری اسلامی، دارای ویژگیهای خاص و منحصر به فردی هستند. این مساجد به علت ویژگیهای معماری و ساختمانی و مواد به کار گرفته شده نه تنها در مقابل زلزله و سیل مقاوم هستند بلکه طی جنگهای مداومی که طی 6 قرن اخیر رخ داده، مقاومت خود را حفظ کرده اند.

به کارگیری نقش و نگارها و تزئینات خاص در مساجد تاریخی این کشور به ویژه در گلدسته ها و قبه های پوشیده شده از مس و سرب مذاب زیبایی خاصی به آنها بخشیده است.

استاد تاریخ عثمانی بوسنی و هرزگوین در اینباره اظهار داشت: اینک شهرهای بزرگ بوسنی نزدیک به 300 مسجد باستانی دارند که هنر معماری اسلامی ویژه‌ای در آنها به کار رفته است. به طوری که سارایوو بزرگترین و بیشترین مساجد را داراست که تعداد آنها به 100 مسجد تاریخی می رسد، سلطان عیسی بک نخستین مسجد را در سال 1457 بنا کرد و امروز از زیباترین بناها به شمار می رود.

اینک به منظور نگهداری از این آثار تاریخی مسلمانان، برجسته ترین مهندسان بر روی آنها اقداماتی ویژه انجام می دهند و خطرات احتمالی را بررسی می کنند.

مسجد جامع در سال 1528، مسجد جامع غازی خسرو بک از مشهورترین و بزرگترین مساجد سارایوو در سال 1530، مسجد بیلا در سال 1536، مسجد جامع هرید در سال 1549، مسجد جامع حجاج در سال 1561، مسجد جامع علی باشا سال 1561، مسجد جامع فرهدیه سال 1562 از برجسته رین مساجد به شمار می روند که پس از این تاریخ نیز مساجدی ویژه در این شهرها ساخته شده اند.

تکنولوژی مهندسی ساختمان که در دوران گذشته در ساخت مساجد از آن استفاده می کردند، نقش مهمی در مقاومت و زیباییهای بناهای تاریخی و معماری اسلامی داشته است.

کد خبر 761207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha