به گزارش خبرنگار مهر، حسین علیزاده در نشستی خبری در خانه تئاتر ضمن ارائه توضیحاتی درباره ساخت موسیقی متن فیلم و نمایش گفت: وقتی به عنوان اهل موسیقی به هر چیزی نگاه میکنم برای من تبدیل به صدا میشود. این چیزها برای اهالی تئاتر به نمایش و برای یک نقاش به تصویرهای مورد نظر او تبدیل میشود.
وی در پاسخ به این سئوال که موسیقی متن "مهمانسرای دو دنیا" تا چه حد در زمان تمرینهای نمایش شکل گرفته گفت: وقتی متن را خواندم، تئاتر مراحل آخرین خود را طی نکرده بود و قرار شد به همراه کارگردان روی متن کار کنیم و موسیقی را بسازیم. من در تمرینهای نمایش شرکت نکردم، زیرا معتقدم میتوان به دو طریق آهنگسازی نمایش یا فیلم را انجام داد.
ایرج راد و حسین علیزاده
آهنگساز فیلم "گبه" درباره زنده بودن تئاتر و تفاوت فضای آن با سینما یا تلویزیون گفت: مهمترین چیز در ساخت یک موسیقی ذهنیت است. این نظریه مطلق نیست که موسیقی باید با روند تمرین نمایش شکل بگیرد. در بعضی تئاترها موسیقی در بطن آنها شکل میگیرد. در حالی که یک کارگردان یا بازیگر میتواند موزیسین نیز باشد و یک موزیسین میتواند با تئاتر بیگانه باشد.
علیزاده ادامه داد: البته بعد از تماشای اجرای نمایش "مهمانسرای دو دنیا" به سلیمی کارگردان اثر گفتم موسیقی انتظار یا ابتدای نمایش به لحاظ زمانی زیاد است و بلاتکلیف مانده است. از این رو خواهش کردم مدت زمان موسیقی شروع نمایش را کم کنند.
وی با اشاره به اینکه در هنر ایران زندگی جمعی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما در شهر خود جایی برای گفتگو و گرد هم آمدن نداریم. تهران تبدیل به یک پاساژ و محل عبور شده و معاشرت در آن بیمعنی است. در حالی که برای اهل هنر زندگی با هم روندی درست در پی خواهد داشت.
این آهنگساز افزود: کار جمعی زندگی جمعی میخواهد. باید گروه با هم وقت و زمان کافی برای تولید و ارائه یک اثر داشته و در عین حال از نظر مالی تأمین باشند. اجرای یک تئاتر باید خیلی مهم باشد ولی متأسفانه احساس میشود تئاتر باید در خفا باشد و در خفقان اجرا شود. البته در اکثر فیلمهای خوب ایرانی و اجراهای موسیقی ایرانی نیز زندگی جمعی وجود ندارد.
علیزاده در ادامه این نشست تأکید کرد: کارهای جمعی و گروهی در ایران وجود ندارد، زیرا روح آن حذف شده است. دیالوگهای ما کلیشهای است. اگر روح جمعی در کاری دمیده شود، کار شکل میگیرد. در بسیاری از کشورهای دنیا آزادی پروراندن این روح جمعی وجود دارد و به نظر میرسد همه عوامل یک اثر از یک پیکرند.
وی در پایان درباره تأثیر سینما بر روند آهنگسازی خود گفت: خیلی از ایدههای موسیقیایی من نشأت گرفته از سینماست. در کودکی زودتر از موسیقی با سینما آشنا شدم. سینما راهی را برایم باز کرد که در موسیقی دنبال فضاهایی باشم که شاید اگر سینما نبود به آنها نمیرسیدم.
ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر، سهراب سلیمی کارگردان نمایش "مهمانسرای دو دنیا" و محسن حسینی از بازیگران نمایش نیز در این نشست حضور داشتند.
نظر شما