به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کریم مجتهدی که با موضوع " حق و قدرت بر حسب متن کانت ؛ صلح پایدار " در مراسم روز جهانی فلسفه سخن میگفت، تصریح کرد: هر کدام از ما خود را محق می دانیم ولی در عین حال همه ما به طور طبیعی به عنوان انسان فاقد قدرت هستیم و به همین دلیل تفکر میکنیم و شروع تفکر میتواند از ضعف باشد.
استاد دانشگاه تهران مسئله اصلی را شیوه مواجهه با قدرت دانست وتأکید کرد: هر نوع قانونی سعی میکند رابطهای بین قدرت و حق ایجاد کند و این قوانین میتوانند طبیعی، تکوینی ، تشریعی و ... باشند.
وی با بیان اینکه قراردادی که در ژنو مطرح می شود برای تحدید آزادی است ، تصریح کرد: 16 سال پیش از اینکه کانت " صلح پایدار " بنویسد ، این عنوان را در کتابی مطرح کرده بود و این نشان دهنده این است که این فیلسوف سالها در حال برنامهریزی بوده و یک نظام فکری بسیار پیچیده را در تمام عمر خود طراحی کرده است.
دکتر مجتهدی کتاب " صلح پایدار " کانت را میوه به بارنشسته سالها تلاش وی خواند و به مسائل اخلاقی در اندیشه کانت پرداخت و گفت: در انسان یک حیات اخلاقی درونی است اما خارج " قدرت " بر من تحمیل میشود.
وی به توجه کانت نسبت به نظریه روسو در رابطه با حق و قدرت اشاره کرد و گفت: دولت میتواند قدرتی مورد قبول همگان باشد برای اینکه به هر کس در حد اختیار محدودش آزادی بدهد.
وی به جایگاه حقوق بینالملل در این تعریف اشاره کرد و با طرح این سؤال در اندیشه کانت که " آیا تمام نقاط دیگر دنیا احترام به حق ما و قدرت محدود ما خواهند گذاشت "، تأکید کرد: جواب کانت " نه " است. بنابراین کانت اولین کسی است که صحبت از سازمان ملل یا اتحادیه ملل آزاد را مطرح میکند.
وی تصریح کرد: در نظر کانت نه تنها صلح پایدار وجود ندارد بلکه یک منازعه بینالمللی وجود دارد و صلح تنها برای کسانی وجود دارد که در قبرستان هستند و در این جهان نیستند.
وی با بیان اینکه کانت، سازمان ملل را برای مهار قدرت مطرح میکند که آن را تنها در شرایط صلح مؤثر میداند، افزود: در شرایط جنگ قوانین حرف مفت و توحش دوگانه است.
وی با طرح این سؤال که چه کنیم که از جنگ پیشگیری کنیم به نظر کانت اشاره کرد و گفت: کانت 6 اصل را در کتاب خود مطرح میکند از جمله حذف ارتش و حذف سلاح.
دکتر مجتهدی به تفاوت حقوقدان و فیلسوف در اندیشه کانت پرداخت و گفت: حقوقدان بر قوانین واقف است و میتواند به مردم آموزش کاربردی دهد اما وظیفه فیلسوف آموزش به دولتمردان و صاحبان قدرت است .
وی بزرگترین حق انسان در جهان را آموزش خواند و در عین حال بزرگترین ظلم به انسان و جامعه را سلب حق یادگیری عنوان کرد.
نظر شما