به گزارش خبرگزاری مهر، عصر روز پنجشنبه 20 اثر از قدمای خوشنویسی ایران که برخی از آنها مربوط به 650 سال پیش است از اساتیدی نظیر میرعماد، میرعلی هروی، میرزا غلامرضا، درویش، میرحسین، کلهر و... در نگارخانه فرهنگسرای نیاوران در کنار نقاشیخطهای اسرافیل شیرچی به نمایش درآمد تا سیر تحول خوشنویسی ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
شیرچی در این نشست گفت: هنرمند باید فرزند زمانه خود باشد و برای نائل آمدن به این مهم باید اصل و هویت خود را بشناسد و نوآوریهایش را بر پایه آنها ارائه کند. آثار قدمای نخبه خوشنویسی یک سرمشق است و نهیب این نکته که مبادا از اصل خود دور شویم. در این روزگار پرفراز و نشیب، این آثار مؤکد حس آسمانی و حال و هوای عرفانی قدمای ماست.
احمد ابوطالبیان نیز در این نشست ضمن بیان خاستگاه و زادگاه خط ایرانی گفت: خط زیبا را تجلی عالم معنا در جلوه صورت و زدودن غبار لفظ از چهره معنی تعریف کردهاند که گویای مرتبه خط در باور و آئین ماست. در عصر دیلمیان خط تعلیق نخستین خط ایرانی است که ابداع میشود و امروز میتوان آثار نفیس آن را در کاشیها و سفالهای کاشان، خراسان و سلطانیه دید.
وی خط نستعلیق را خط ابداعی از تلفیق خطوط تعلیق و نسخ دانست که در سیر تحول خوشنویسی ایران از 785 قمری و بعدها تا ظهور میرعلی تبریزی رصد شده است. نستعلیق ایرانیان با حمایت ایلخانان مغول و پسران تیمور و کارگاههای بزرگ خوشنویسی که آنان به راه انداختند به اقصی نقاط دنیا صادر شد.
این کارشناس خوشنویسی، عصر صفویان و اعتقاد راسخ شاه اسماعیل را زمینهساز ظهور خوشنویسان مجرب ایرانی مثل میرعماد و ابداع خط شکسته و تبدیل نسخ عربی به نسخ فارسی توسط نیریزی دانست و در عین حال تأکید کرد از نظر کمیت و کیفیت عصر قاجار عصر طلایی خوشنویسی مکتبی ایران بود که با درگذشت عمادالکتاب قزوینی به پایان رسید.
در حاشیه نشست سیر تحول خوشنویسی در ایران فاضل جمشیدی درباره پیوستگیهای موسیقی و خوشنویسی ایرانی سخنرانی کرد. نمایشگاه نقاشیخط شیرچی تا روز شنبه 25 آبان در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان است.
نظر شما