۲۶ آبان ۱۳۸۷، ۹:۴۷

گزارش خبری مهر/

گلستان؛ شگفت انگیز و زیبا اما مهجور و ناشناخته

گلستان؛ شگفت انگیز  و زیبا اما مهجور و ناشناخته

گرگان - خبرگزاری مهر: برگزاری جشنواره ایران زمین در استان گلستان و بازدید شماری از سفرای خارجی از این استان موجب شد قابلیتهای ناشناخته این استان برای شرکت کنندگان تا حدی شناخته شود اما موقعیتهای گردشگری ناب در این استان به حدی است که مسئولان نباید به این اندازه اکتفا کنند.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، سفرای شرکت کننده در این جشنواره  با اشاره به جاذبه های بکر گردشگری موجود در استان گلستان معتقدند: گلستان استان شگفتی ها است که باید برای توسعه گردشگری در این استان برنامه ریزی جامع و اصولی صورت گیرد.

به تاکید این عده، به رغم وجود جاذبه ها و پتانسیل های فراوان تاکنون این استان سبز و پرجاذبه ناشناخته و مهجور مانده است و باید این جاذبه ها شناسایی و به شیوه های مناسب به جهانیان معرفی شود.

به باور این عده، موقعیت بکر، جنگل های خزری، سواحل زیبا، آثار تاریخی، تنوع قومی و فرهنگی و وجود مردمانی با فرهنگ و با ذوق موجب شده گلستان به استانی شگفت انگیز و پرجاذبه مبدل شود.

این سفرای خارجی تاکید کردند: برگزاری جشنواره ای همانند اقوام ایران زمین می تواند در شناسایی جاذبه ها، پتانسیل ها و توانمندیهای استان گلستان به جهانیان نقش موثری داشته باشد.

این مهمانان خارجی، گسترش مناسبات و سرمایه گذاری بیشتر بین کشورهای متبوعشان با مناطق مختلف ایران از جمله گلستان را ضروری دانستند.

دومین جشنوار بزرگ اقوام ایران زمین با حضور حدود 40 سفیر و کاردار کشورهای خارجی و هنرمندان هفت استان کشور در گرگان برگزار شد.

در حاشیه برگزاری این جشنواره سفیر کشور آرژانتین در جمهوری اسلامی ایران گفت: استان گلستان جاذبه ها و پتانسیل های فراوانی دارد که به درستی معرفی نشده است.

" کنینتروس" در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: وجود دریا، کوه، جنگل، بناهای تاریخی نظیر برج قابوس، محوطه تارخی شهر گرگان از جاذبه های مهم استان گلستان است که این پتانسیلهای گردشگری باید با برنامه ریزی به بالفعل تبدیل شود.

وی اظهار داشت: پتانسیل های لازم برای توسعه سرمایه گذاری و گردشگری در گلستان وجود دارد ولی بهره برداری مناسب از این موهبتها صورت نگرفته است.

به گفته کنینتروس، برای توسعه گردشگری محلی نیز در این استان باید برنامه ریزی و اطلاع رسانی مطلوب صورت گیرد و متولیان امر باید به این مقوله توجه کنند.

سفیر کشور آرژانتین اضافه کرد: گلستان مجموعه کامل و کلکسیونی از گردشگری است که باید برای بهره برداری بهینه از آن سرمایه گذاری شود.

وی بیان داشت: این کشور از هرگونه سرمایه گذاری در ایران و به ویژه در استان گلستان استقبال می کند.

سفیر نروژ که از طبیعت بکر آبشار زیبای کبودال و پارک جنگلی علی آباد به وجد آمده بود، به خبرنگار مهر گفت: در گلستان همه چیز شگفت انگیز و رویایی است.

وی افزود: جای بسی تعجب است که به راحتی غرفه و آلاچیق در مناطق بکر جنگلی ساخته می شود، در حالی که در کشور نروژ اینگونه مجوزها صادر نمی شود.

در جنگلهای بکر گلستان به راحتی غرفه و آلاچیق بنا می شود که مورد تخریب این منطقه می شود. 

سفیر نروژ

وی اظهار داشت: متاسفانه تبلیغات مناسبی در زمینه جاذبه های گردشگری استان گلستان صورت نگرفته و بسیاری از مردم جهان از جمله نروژ این منطقه بکر را نمی شناسند.

به گفته سفیر نروژ در جمهوری اسلامی، ساخت و ساز درعرصه های جنگلی، زیباییهای مناطق گردشگری را کمرنگ می کند.

"شمیم احسان" سفیر کشور بنگلادش در ایران نیز گفت: گلستان از نظر جاذبه های گردشگری در سطح بالایی قرار دارد و باید توجه بیشتری به آن شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: سفر به یک منطقه نیازمند شناخت آنمنطقه است، بنابراین ضروری است تا اطلاعات مناسب در خصوص این منطقه به زبانهای مختلف در قالب بروشورهایی تهیه و ارائه شود. اطلاع رسانی و تبلیغات از طریق سایتهای مختلف نیز در شناسایی مناطق مختلف نقش بسیاری زیادی دارد.

به گفته احسان، اطلاعات و وبلاگ هایی که درباره ایران و گلستان وجود دارد به زبان فارسی بوده و امکان را از کاربران می گیرد تا شناخت بیشتری حاصل کنند.

سفیر کشور بنگلادش در ایران بیان داشت: برگزاری جشنواره هایی نظیر اقوام ایران زمین فرصت مناسبی است تا کشورهای خارجی به توانمندیهای مناطق مختلف ایران آشنا شوند.

سفیر کشور بلغارستان نیز در این زمینه گفت: متاسفانه تاکنون فرصت  سرمایه گذاری بین بلغارستان و ایران در زمینه گردشگری صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: برای بلغارستان صنعت توریسم بسیار حائز اهمیت بوده و در گلستان نیز این صنعت نیازمند کارهای زیربنایی و تبلیغات بیشتری است.

سفیر کشور آلمان در جمهوری اسلامی ایران گفت: گلستان جاذبه های فراوانی دارد اما باید تصویر زیبا و مناسبی از آن ارائه شود تا جهانیان با آن آشنا شوند.

"هربرت هونزویتس" در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ایران چهار راه خاورمیانه به شمار می آید و با تبلیغات می تواند زمینه رشد و جذب گردشگر را فراهم کند. از طرفی وجود قومیتهای مختلف فرهنگی و قومی در گلستان از جاذبه های این استان است که در توسعه گردشگری در این استان موثر است.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است از سرمایه گذاری و مشارکت بین دو کشور آلمان و ایران در سالهای اخیر به راحتی نمی توان گذشت.

استاندار گلستان نیز در این خصوص گفت: حضور سفرا و میهمانان خارجی فرصت مناسبی برای معرفی این استان بوده است و زمینه رابرای شناخت مناطق بکر و دست نخورده گلستان به سفرا به وجود آورد که آنه انیز می توانند سفیری برای تبلیغ این قابلیتها در کشور مربوطه تبدیل شوند و این امر زمینه جذی بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را فراهم می کند.

به گفته یحیی محمودزاده، حضور هر شش گردشگر خارجی می‌تواند یک شغل ایجاد کند در حالی که به ازای هر ‪ ۶۰‬گردشگر داخلی یک شغل ایجاد می‌شود.

در این جشنواره بزرگ هنرمندان، گروههای مختلف هنری و اقوام هفت استان کشور شامل مازندران، گلستان، تهران، خراسان رضوی، قزوین، گیلان و سمنان و گروههای هنری  شرکت دارند.

این جشنواره شامل بخش هایی نظیر همایش علمی طبیعت گردی، جشنواره اقوام کشور و نمایشگاه صنایع دستی و سوغات کشور است.

 همایش علمی "طبیعت گردی، سرمایه گذاری، چالش ها و فرصت ها"، معاونت سرمایه گذاری و طرح های سازمان با عنوان "سرمایه گذاری و کارآفرینی در بخش طبیعت گردی"  از دیگر بخشهای این جشنواره است.

دومین جشنواره بزرگ اقوام ایران زمین امروز در گرگان به گار خود پایان می دهد.

کد خبر 783624

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha