شاهین فرهت آهنگساز ضمن بیان این مطلب در نشست تخصصی بررسی ویژگیهای آهنگسازی که در خبرگزاری مهر برگزار شد گفت : حرفه آهنگسازی در ایران سابقه زیادی ندارد و شاید عمر این حرفه بیش از 70 سال نباشد و این سابقه درمقابل مقوله آهنگسازی در اروپا بسیار ناچیز است چراکه موسیقی چندصدایی در اروپا با سبک های مختلف قبل از رنسانس ، موسیقی دوران رنسانس، باروک و شاخه های دیگر چون کلاسیک ،رومانتیک و بعد با شروع قرن بیستم و ظهورانواع سبک های نو بیش ازده قرن قدمت دارد.
وی درادامه افزود : آهنگسازی درایران از سال 1320 با آثاری از پرویز محمود، هرمز فرهت ،هوشنگ استوار و غیره آغازشد و پس از آن آهنگسازان نسل دوم مانند علیرضا مشایخی، احمد پژمان رشد کردند و البته پس از آن با تاسیس دانشکده هنرهای زیبا شاگردان دیگری آموزش دیدند که بعدها هریک از آنها به استادانی صاحب سبک در این عرصه تبدیل شدند.
فرهت در ادامه به تنوع درشیوه آهنگسازی موسیقی ایران اشاره کرد و گفت : موسیقی ردیف دستگاهی ایران به دلیل وجود هفت دستگاه مختلف و همچنین مدلاسیون در این دستگاهها از تنوع بالایی برخوردار است در نتیجه دست آهنگساز برای ساخت انواع موسیقی بازتر است و نکته جالب اینکه آثارهیچ یک از آهنگسازان شبیه به هم نیست و اگر بخواهیم همه دستگاه های موسیقی ایران را اجرا کنیم شاید هفت ساعت موسیقی خالص داشته باشیم درست مثل موسیقی ردیف میرزا عبدالله و یا ردیف موسی خان معروفی که تنوع در آهنگسازی را به خوبی در قدرت پنجه های خود نشان داده اند.
آهنگساز سمفونی دماوند با اشاره موسیقی نواحی ایران گفت : موسیقی فولک و یا نواحی ایران هم دست مایه خوبی برای ساخت انواع موسیقی است ونکته جالب اینکه هیچ یک از انواع موسیقی نواحی هم شباهتی به یکدیگر ندارد مثلا موسیقی شیراز(واسونک ها) در همایون با موسیقی شمال در دشتی بسیار متفاوت است و موسیقی لرستان درماهور با موسیقی خراسان در شور هم به همین شکل است و اتفاقا این تنوع نشان ازباز بودن دست آهنگسازان در موسیقی ایرانی است.
رییس گروه موسیقی دانشگاه تهران درادامه خاطر نشان کرد : برخی از دوستان به نکات خوبی در این جلسه اشاره کردند و گفتند که انواع موسیقی که درگذشته ساخته می شد نسبت به موسیقی امروز بسیار دلنشین تر بود و البته به نظرمن همینطور هم هست اما نکته ای که نباید ازنظردورداشت توجه به این مطلب است که در حال حاضر دوران خلاقیت ملودیک و چیدن موتیف هایی از موسیقی که مخاطب را حیرت زده کند گذشته و درحال حاضر تکنیک جایگزین شده است و طبعا ساخت انواع موسیقی و تصنیف هم ازاین قاعده مستثنی نیست.
وی در پایان افزود : با این اوصاف معتقدم با وجود استعدادهایی که در این حوزه می بینم در آینده ای نه چندان دور این حلقه مفقوده پیدا خواهد شد و به تعریف درست تری از آهنگسازی در ایران دست پیدا می کینم.
نظر شما