محمد علي سجادي فيلمساز كشورمان در گفت و گو با خبرنگار هنري خبر گزاري "مهر " ضمن بيان اين مطلب در تاكيد بر اهميت توليدات مستند گفت : به عقيده من، مستندسازان كشورمان هميشه آماده كار در زمينه فرهنگ ، سننن و اقوام كشورمان بودهاند .تجربههاي موفقي هم در اين زمينه داشتهاند. شايد حال بهتر باشد شرايط مطلوب براي مستندسازان را فراهم شود تا كارهاي بيشتري از آنان به نمايش درآيد.
وي در ادامه افزود : ما بايدبه جزء جزء فرهنگ قومي و بومي خودمان رجوع كنيم. من به عنوان يك فيلمساز تلاش خود رادر حد يك طلبه حقير فرهنگ و سيماي كشور انجام دادهام. فيلمهاي چون باد، افسانه مه پلنگ وگزل سه فيلمي هستند كه به طور مشخص به فرهنگ ايران زمين ميپرداخت. در فيلم چون باد بامعماري اصفهان سرو كار داريم و در ضمن براي نخستين بار، لهجه اصفهاني در آن به طورجدي به كارگرفته شده است. فيلم گزل درباره فرهنگ تركمن صحرا و افسانه مه پلنگ يك افسانهمشهور مازندراني است.
سجادي در مورد تجربيات خود در زمينه مستند هاي بومي گفت : سه گانه مركب راز، تي تي و لله وا سه فيلم مستندي هستند كه در اين زمينه ساخته ام . به هرحال تجربه هايي در زمينه شناخت فرهنگ بومي ايران داشتهام. حتي در فيلمهاي سينمايي كه در ژانرتعليق ساختم سعي كردم فرهنگ بومي را حفظ كنم.
وي همچنين برگزاري جشنواره هاي فرهنگي را كم مخاطب ارزيابي كرد و گفت : هرچند جشنواره هايي كه با هدف معرفي فرهنگ بومي برگزار ميشوند نسبت بهجشنوارههاي سينمايي مخاطب عام ندارند، ولي ميتواند فرهنگ دوستان و كساني كه بهكنكاش در مورد تاريخ و فرهنگ كشورشان علاقه دارند ارضاء كند. يك امتياز مهم برپايي چنينجشنواره هايي اين است كه قادر خواهند بود موضوعها را گسترش دهند و شرايط را برايآگاهي بيشتر مخاطبان آماده كنند. آگاهي در مورد سرزميني كه در آن زندگي ميكنيم براي هرايراني ضروري است.
فيلمسازي بدون شناخت فرهنگ و وضعيتجايي كه در آن زندگي ميكنيم، راه به جايي نخواهد برد . اين آگاهي را مي توان از طريق سينماي مستند براي مخاطب ايجاد كرد .
کد خبر 79821
نظر شما