به گزارش خبرنگار مهر، عسگرپور در ابتدای این نشست گفت: این نخستین نشست رسمی من است. خانه سینما مرکز تولیدی و برنامهساز نیست که در مورد برنامهها، برپایی چند کارگاه آموزشی یا نمایش آثار برنامهریزی کند. جامعه اصناف سینمای ایران در هر دوره باید استراتژی خود را ارائه دهد و ما قرار است در ارائه این برنامهها اهداف کلی خانه سینما را مرور کنیم.
وی در ادامه افزود: این سینما در سالهای اخیر ما را به جایی رسانده که باید بایستیم و درباره آن صحبت و بررسی کنیم که آیا این ساز و کار فعلی جوابگو هست یا خیر. یا این سینما به صلاح است به این رویه اداره شود یا نه. به هر حال در چند دوره گذشته با تلاشهای مدیریت خانه سینما باید دید به چه نقطهای رسیدهایم و تعریف ما به طور کلی از صنف چیست.
رئیس هیئت مدیره خانه سینما ادامه داد: در خانه سینما به طور مثال گاهی اوقات حرکتی شکل میگیرد که به موضوع معیشت میپردازد. ولی در همان دوران باز ما شاهد شکایتهایی هستیم که میگویند چرا فعالیتها فراتر از موضوعهای صنفی نیست. به هر حال ما در حال تجربه کردن هستیم. ساختار تشکیلاتی خانه سینما به زودی به 30 یا 31 صنف میرسد.
وی تاکید کرد: باید نظامی مشخص به وجود آید و صنوف درجهبندی شوند. بحث من تخفیف بعضی فعالیتها یا صنوف نیست و در بدو تشکیل خانه سینما به درجهبندی صنوف توجه نشده است. به همین دلیل برخی افراد موثر سینما ترجیح میدهند در قالب صنف فعالیت نکنند. هنوز اطلاعات درست درباره اصناف سینمایی وجود ندارد و حتی نوع عضوگیریها هنوز مشکل دارد.
عسگرپور با تعریف فعالیتهای خانه سینما گفت: باید بدانیم به طور کلی خانه سینما چیست؟ اصولا درخواستهایی که از خانه سینما میشود جنبه اقتصادی دارد. البته ابزاری نیز برای بعضی مسائل اقتصادی در این مرکز وجود ندارد و حتی در همین راستا برخی جریانهای فرهنگی در خانه سینما را نیز نمیتوان دنبال کرد.
وی افزود: اگر ما نقشه مدیریتی را بررسی کنیم میبینیم اتفاقهای امروز شاید 10 یا 15 سال پیش نیز میافتاد. این به آن معنی است که ساز و کارها تغییر نکرده است. ابزارهای حمایت از سینما همان ابزار 10 سال پیش نیست. به هر حال این ساز و کارها در حال حاضر جوابگوی سینما نیست. این نوع تفکر یک جریان فرسایشی در سینما به وجود آورده است.
مدیر عامل خانه سینما گفت: با استناد به نظر مسئولان بلندمرتبه کشور فیلمسازان ما به بلوغی رسیدهاند که میتوانند بخشهایی از سینما را اداره کنند. من فکر میکنم راه برونرفت خانه سینما از چنین مشکلاتی ایجاد همین پیوندها است. با این پیوندها ما به ساختاری جدید میرسیم و با خلاصهسازی و تعریف ساده زبانی مشترک با فیلمسازان تعریف میکنیم.
وی ادامه داد: ما با مجموعهای مواجهیم که زبان سینما را میفهمد و این زبان برخلاف دیگر حوزههای هنر بین سینماگران شکل گرفته است. با همین اعتبار میتوان از پتانسیل خانه سینما استفاده کرد و وقتی سینما و تلویزیون در ارتباط با هم دچار نوسانند، خانه سینما میانجی باشد. یا نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات در حوزه فیلم مهم است و اگر از پتانسیل آن استفاده نشود میگندد.
عسگرپور با اشاره به نشست سینماگران با رئیس جمهوری گفت: ما بر اساس صحبتهای آقای احمدینژاد در آن دیدار طرح جدید ساختار مدیریتی سینما را طراحی و ارائه کردیم که امیدواریم پس از ارائه به مجلس به صورت قانون درآید. این طرح دو هفته دیگر ارائه خواهد شد. دومین طرح ما درخواست کمک برای ایجاد صندوق قرض الحسنه است.
این فیلمساز از شکلگیری دو صنف جدید در خانه سینما خبر داد و افزود: ما پیش از این هم اعلام کردیم از صنف توزیعکنندگان حمایت خواهیم کرد. یکی از راههای برونرفت از مشکلات این حوزه جداسازی بحث تهیهکنندگی از توزیع است. باید البته مجمع عمومی این صنف برگزار و عضوگیری انجام شود و در آن صورت میتوان به عنوان یک صنف در خانه سینما به آن نگاه کرد.
مدیر عامل خانه سینما یکی دیگر از صنفهای جدید را آموزشگاههای آزاد سینمایی معرفی کرد و درباره برگزاری کارگاههای بینالمللی گفت: ما از صنوف خواستیم به صورت جداگانه یک کارگاه بینالمللی برگزار کنند و پیگیریهای در این زمینه انجام شده است. در همین راستا در چند ماه آینده دو کارگاه فیلمنامهنویسی و توزیع و پخش برگزار خواهد شد.
وی از برپایی نمایشگاه توانمندیهای سینما خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم در ماههای پایانی نیمه اول سال آینده این نمایشگاه را برپا و جشن خانه سینما را نیز در دل آن برگزار کنیم. در این نمایشگاه سعی داریم از برخی برندهای خارجی برای نمایش توانمندیها در حوزههای فنی دعوت کنیم. این اتفاق میتواند همزمان یا نزدیک روز ملی سینما در 21 شهریور باشد.
عسگرپور مجموعه فعالیتهای خانه سینما را در قالب پنج برنامه برشمرد و افزود: درصدد هستیم پنج برنامه امنیت شغلی و رفاه اجتماعی، توسعه علمی، آموزشی و ارتقای شغلی، توسعه ساختار حقوقی، توسعه فرهنگ سینمایی و توسعه منابع مالی را طراحی و پیگیری کنیم.
وی ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی اعضا، تنظیم و انتشار کتاب فعالان سینما، کمک به تعاونی مسکن، برپایی جشن کتاب سینمایی، حمایت از پژوهشهای کاربردی، تنظیم طرح ساختار نظام صنفی، پیگیری تصویب قوانین حقوقی در صیانت از حقوق مادی و معنوی، مکانیزمهای انتخابات دمکراتیک، مستندسازی فعالیتهای سینمایی و... را از برنامههای دیگر خانه سینما دانست.
رئیس هیئت مدیره خانه سینما در پایان گفت: از دیگر برنامههای بخش توسعه فرهنگ سینمایی و منابع مالی میتوان به تدوام برپایی جشن خانه سینما، کمک به افزایش تقاضا با استانداردسازی تولیدات، ظرفیتسازی برای انجام فعالیت صنفی، مشارکت موثر در جشنهای انقلاب، حمایت از رسانههای سینمایی، تاسیس تعاونی خانه سینما و... اشاره کرد.
نظر شما