به گزارش خبرنگار مهر، در میزگرد "دین و روابط بینالملل" که پیش از ظهر امروز به همت معاونت پژوهشهای سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، دکتر حسن روحانی به ایراد سخنرانی پرداخت.
دکتر روحانی در ابتدا به تشریح تاریخچه نقش اعتقادات دینی در شکل گیری افکار و محرکههای عمل سیاسی از قرن 17 در غرب پرداخت و سکولاریسم را یکی از پیامدهای دوران بورژوازی و رشد اقتصادی در غرب خواند.
وی افزود: رشد علم از سویی و طرح فلسفه اثباتگرایی از سویی دیگر منجر به این شد که دامنه شناخت انسان غربی به محسوسات محدود شود. با تحولاتی که در قرن 18 در نحوه دید نسبت به حکومت به وجود آمد حکومت ملی به عنوان فلسفه رایج حکومت در جوامع غربی مطرح شد که متأثر از بحث سکولاریسم بود.
وی با اشاره به تغییر تدریجی دیدگاه فوق در اوایل قرن 20 تصریح کرد: به هر حال هر تزی آنتی تز خود را میسازد و شرایط جدیدی به وجود آمد که حتی در اآمریکا هجوم به کلیسا شروع شد و حتی ادیان شرقی و آسیایی جایگاه محکمی در غرب و امریکا پیدا کردند.
دکتر روحانی شرایط را در دنیای شرق متفاوت خواند و آن را متأثر از مداخلات غرب در زندگی سیاسی و اجتماعی مردمان این حوزه دانست که به عکسالعمل های سریعی نیز منجر شد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بر جایگاه ویژه دین در ایران تأکید کرد و گفت: در همان دوران ابتدای قرن 20 و اواخر قرن 19 که دوران پایان دین در غرب مطرح شد نقش دین و حوزههای علمیه در ایران بسیار چشمگیر است.
وی با اشاره به نقش علما و حوزه های دینی در مسائل سیاسی ایران و تأثیر آن بر روابط بین الملل یاد آور شد: در یک زمان واحد حوزه نجف در سه جبهه وارد جنگ استقلالطلبانه شد که حرکت برای استقلال عراق و مبارزه با انگلیس در اواخر دوره عثمانی، فتوای جهاد علمای نجف برای مردم ایران در مبارزه با روسیه و فتوایی که برای مردم لیبی جهت مقابله با ایتالیا صادر شد.
روحانی وقوع انقلاب اسلامی ایران را از سال 41 دانست و مخالفت با لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، اعتراض به لوایح ششگانه معروف به انقلاب شاه و مردم و مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون را سه مرحله انقلاب اسلامی ایران خواند.
وی بر تأثیر ویژه انقلاب اسلامی در روابط بینالملل تاکید کرد و گفت: نقش دین بهگونهای برجسته شد که نه تنها در خاورمیانه که حتی در امریکا این مسئله را مشاهده میکنید که بوش بر روی ایالتهای میانی و سازمانهای دینی این کشور کار کرد و چهار میلیون رأی بوش از این طریق به دست آمد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به نقش دین یهود در سیاست رسانهای و خارجی امریکا و حضور واتیکان برای مبارزه با کمونیسم بر اعتراف غرب نسبت به نقش دین در مسائل بینالملل تاکید کرد.
وی ضمن اشاره به سخن هانتینگتون - از برجستهترین نظریه پردازان غربی- که اسلام را بزرگترین قدرت درمقابله با تمدن و فرهنگ غرب میداند افزود: در بسیاری از کشورهای اسلامی دین در مسائل اجتماعی و سیاسی و تشکیل و سرنگونی حکومتها نقش اول را دارد که ترکیه ، اندونزی، مالزی از جمله آنهاست.
روحانی با اشاره به حوادث غزه و فشار مردم مصر بر حکومت حسنی مبارک تصریح کرد: امروز بحث غزه بحث قومی به نام عرب در مقابل قومی به نام یهود یا صهیونیست و اسرائیل نیست بلکه غزه با انگیزههای دینی ایستاده و مبارزه میکند.
وی افزود: حزب الله در کشور دیگری بود اما مردم غزه در داخل فلسطین اشغالی هستند و از هر طرف با تمام ابزار نظامی در محاصره هستند و یک جنگ تمام عیار بر ضد مردم غزه است.
روحانی با بیان اینکه قطعاً اسرائیل شکست خواهد خورد پیشبینی کرد: بیتردید اسرائیل مفتضحانه از غزه خارج خواهد شد و این شکست دوم اسرائیل بعد از جنگ 33 روزه است که کاملاً ابهت اسرائیل در صحنه جهانی از بین خواهد رفت.
وی انگیزه اصلی در حزب الله و غزه را انگیزههای دینی دانست و افزود: در گذشته برای مبارزه با اسرائیل و به دست آوردن آزادی و استقلال به دنبال مکتبهای سوسیالیستی و ناسیونالیستی میگشتند و قدرت بسیج مردمی را از طریق ناسیونالیسم و سوسیالیسم دنبال میکردند اما امروزه دین بسیج کننده است.
وی در پایان با اشاره به یکی از مفاد اصلی قانون اساسی افغانستان و عراق که متأثر از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است تصریح کرد: علی رغم فشار انگلیس و آمریکا لفظ جمهوری اسلامی برای افغانستان تعیین شد و در قانون اساسی عراق و افغانستان قوانین نباید در مغایرت با دین مبین اسلام باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه این میزگرد تعدادی از اساتید صاحب نظر طی دو جلسه پیرامون دو موضوع" بازتعریف دین در روابط بین الملل: ابعاد نظری" و " اسلام و روابط بین الملل:به سوی نظریه پردازی" به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
نظر شما