به گزارش خبرنگار مهر در قم، متن استفتا آیتالله ناصر مکارم شیرازی بدین شرح است:
«محضر مبارک حضرت آیتالله ناصر مکارم شیرازی
با اهدا سلام و تحیات
احتراماً لطف نموده و به سؤالات ذیل پاسخ فرمایید:
1ـ از نظر حضرتعالی در خصوص تعزیه (شبیه خوانی) به این صورت که این تعزیهها که قدمت 150 ساله دارد واقع در استان فارس شهرستانهای مهر و لامره و حومه این دو شهرستان که متصدیان این تعزیهها عدهای از سادات و در بعضی جاها عدهای از خوانین میباشند و از آباء و اجدادشان پیروی مینمایند که این تعزیهها به این صورت است که عدهای از مردم در نقش اشقیا و عدهای از مردم هم در نقش اهل بیت امام حسین، یک نفر روحانی در نقش امام حسین و عدهای مرد در نقش حضرت ابوالفضل عباس و حضرت علی اکبر و قاسم و ... و عدهای مرد هم به عنوان زنان اهل بیت در نقش حضرت زینب، ام کلثوم و ام لیلا و سکینه و ... که در زیر لباس زنانه که چادری مشکلی و رویندهای سفید که همان لباس زنان در دوران قاجاریه است و نسخههایی را که به صورت اشعار نوشته شده میخوانند و این تعزیهها از روز اول محرم تا روز عاشورا ادامه دارد.
مثلاً در تعزیه روز عاشورا الف) زعفر جنی با لشکرش به یاری امام حسین در صحرای کربلا میآید که امام از کمک ایشان امتناع میکند و ایشان برمیگردد.
ب) رفتن امام حسین در عالم معنا از صحرای کربلا به جنگل هندوستان برای نجات سلطان قیس که در حال شکر بوده و شیری به ایشان حمله میکند و ایشان با گفتن یا حسین به فریادم برس و امام ایشان را نجات میدهد.
ج) برگشتن ذوالجناح امام حسین پس از افتادن امام از پشت آن به طرف خیمهگاه و سوار شدن شهربانو زوجه امام حسین و خارج شدن از صحرای کربلا.
د) آمدن مردی در نقش حضرت زهرا در همان لباس زنانه که کفنی خون آلود (به جوهر قرمز) بر سر نعش امام حسین.
هـ) بردن علی اصغر توسط امام حسین به طرف لشکر دشمن و مطالبه آب برای فرزند صغیرش که در نتیجه حرمله به جای آب با پرتاب تیری به طرف گلوی علی اصغر پاسخ میدهد. و) آمدن قاصدی از مدینه از طرف فاطمه صغری دختر امام حسین در معرکه جنگ و آوردن نامه برای علی اکبر.
ز) آمدن شخصی به نام کابلی که شب گذشتهاش حضرت علی را در خواب دیده که در کربلا به یاری فرزندم امام حسین برو و ایشان با کشکولی پر از آب در میدان جنگ به سوی امام حسین میآید و با احترام و سلام آب را تقدیم میکند و امام حسین به ایشان خطاب میکند آب ببرد به طرف خیمهگاه اهل بیت و ایشان بعضاً با لشکر دشمن میجنگد و شهید میشود.
ح) پس از شهید شدن امام و آتش زدن خیمهها به توسط اشقیا شیری به کمک اهل بیت میآید و شعلههای آتش را خاموش می کند.
آیا موارد ذکر شده فوق از نظر تاریخ صحیح سند معتبری دارد؟ یا از خرافات است. توضیحاً نوار ویدئو در این رابطه که متعلق است به تعزیه روز عاشورای روستای چاه شرف از توابع شهرستان مهر در دفتر حضرتعالی موجود میباشد، لطفاً مشاهده نموده و نظر قطعی خود را در رابطه با حلال و حرام بودن این نوع تعزیهها فتوی فرموده و با توجه به اینکه در چند کیلومتری ما عدهای وهابی متعصب وجود دارند که احتمال میرود این نوع تعزیهها به عربستان سعودی جهت ضربه زدن به شیعه منعکس نمایند.
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی:
باسمه تعالی
لازم است تعزیه مطابق با موازین شرع باشد از جمله آنکه محتوای آن را از کتب معتبر بگیرند مثلاً از منتهی الامال مرحوم حاج شیخ عباس قمی و از روایات ضعیفی که در کتب معتبر نیست بپرهیزند، و ما برای همه عزاداران حسینی دعا میکنیم.
همیشه موفق باشید
ناصر مکارم شیرازی
قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع عظام تقلید قم در پاسخ به استفتایی گفت: تعزیهخوانی باید مطابق با موازین شرع باشد.
کد خبر 818936
نظر شما