به گزارش خبرنگار مهر، معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در بخش بینالملل بیست و هفتمین جشنواره فجر امکان بررسی آثار این بخش را در سه دوره گذشته جشنواره فراهم میکند.
معمولاً هر سال فیلمهای ایرانی انتخاب شده برای رقابت در بخش بینالملل از وجوهی چون مضمون، تکنیک، همخوانی با بخش معرفی شده، مولفههای ملی/ فرهنگی/ دینی و همچنین وجهه فیلمسازان مورد توجه قرار میگیرند. با این تعاریف برخی گزینههای این بخش قابل پیشبینی هستند.
پشت صحنه "وقتی همه خوابیم"
امسال در مجموع هفت فیلم ایرانی در سه بخش از مسابقه بخش بینالملل جشنواره فجر حضور دارند. "وقتی همه خوابیم" بهرام بیضایی، "زادبوم" ابوالحسن داوودی و "عیار ۱۴" پرویز شهبازی در بخش جام جهاننما (مسابقه سینمای بینالملل) با ۱۳ فیلم خارجی از ۱۱ کشور رقابت میکنند.
جایگاه بیضایی در سینما، تئاتر و فرهنگ و هنر کشورمان و بازگشت او به سینما پس از هفت سال از گزینههای بالقوه و طبعاً ویژگیهای مضمونی، ساختاری و ... فیلم با توجه به پرداختن به موضوعی به شدت ایرانی که پشت صحنه سینمای ایران را نشانه رفته، از دیگر گزینههای انتخاب فیلم "وقتی همه خوابیم" در بخش مسابقه سینمای بینالملل هستند.
"زادبوم" با توجه به مضمون آن که ارتباط یک آدم با زادگاه، خانواده و هویت گمشدهاش را محور قرار داده، تولید این فیلم در ایران، آلمان و دبی، حضور بازیگران برجسته چون عزتالله انتظامی، بهرام رادان، رویا تیموریان و مسعود رایگان و شرایط تولید حرفهای فیلم از عواملی هستند که حضور "زادبوم" در رقابت بخش بینالملل را موجه جلوه میدهند.
"عیار 14" نیز با توجه به حساسیتهای شهبازی، بازتابهای فیلم قبل او "نفس عمیق"، فیلمنامه و قصه حسابشده کار در کنار ویژگیهای حرفهای این فیلمساز در کارگردانی و همچنین نقشآفرینی محمدرضا فروتن و ... عواملی هستند که حضور این فیلم را در بخش بینالملل مهم و موجه جلوه میدهند.
در بخش جلوهگاه شرق (مسابقه سینمای آسیا) فیلمهای "بیست" عبدالرضا کاهانی و "میزاک" حسینعلی لیالستانی با ۱۱ فیلم از ۱۰ کشور آسیایی رقابت دارند. "بیست" با توجه به آثار قبل کاهانی و بخصوص جایزه اسکندر طلایی که "آن جا" از جشنواره تسالونیکی گرفت، بازتاب فیلم میان هیئت انتخاب و افرادی که کار را دیدهاند، در کنار ویژگیهای فیلمسازی کاهانی و بازیگران برجسته فیلم حضور آن را در این بخش هوشمندانه نشان میدهند.
"میزاک" با توجه به قصهای که روایتگر چالشهای پیش روی یک پسربچه برای ورود به جهان اطرافش است، سبک و سیاق کارهای لیالستانی و حضور محمدرضا فروتن، جمشید مشایخی، فاطمه معتمدآریا، داریوش ارجمند و ... در این بخش قرار گرفته است.
بخش در جستجوی حقیقت (مسابقه سینمای معناگرا) نیز عرصه رقابت "هر شب تنهایی" رسول صدرعاملی و "سوپر استار" تهمینه میلانی با ۱۱ فیلم خارجی از ۱۱ کشور است. "هر شب تنهایی" مانند قسمت قبل این مجموعه (شب) با توجه به ارتباط مستقیم مضمون آن به زائران حرم امام رضا از گزینههای قابل پیشبینی این بخش بود.
در این میان ارتباط "سوپراستار" به عنوان فیلمی از میلانی با آثار معناگرا میتواند در نوع خود جالب باشد. بخصوص که فیلم داستان یک ستاره سینماست که از روزهای اوج فاصله گرفته و آشنایی با دختری جوان او را به درکی تازه از زندگی میرساند.
بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر
در این دوره از جشنواره 9 فیلم ایرانی در سه بخش مسابقه بینالملل حضور داشتند. در بخش جام جهاننما فیلمهای "آتش سبز" محمدرضا اصلانی، "باد در علفزار میپیچد" خسرو معصومی و "کنعان" مانی حقیقی با 16 فیلم خارجی رقابت کردند.
در پایان نیز سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای "باد در علفزار میپیچد" به معصومی و دیپلم افتخار فیلم برگزیده مردمی بخش بینالملل به حقیقی برای "کنعان" رسید.
در بخش جلوهگاه شرق "به همین سادگی" سیدرضا میرکریمی، "استشهادی برای خدا" علیرضا امینی و "هامون و دریا" ابراهیم فروزش با 9 فیلم خارجی رقابت کردند. در پایان نیز سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به میرکریمی و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به شادمهر راستین و میرکریمی برای " به همین سادگی" رسید.
در بخش در جستجوی حقیقت "شب" رسول صدرعاملی، "فرزند خاک" محمدعلی آهنگر و "در میان ابرها" روحالله حجازی با 9 فیلم خارجی رقابت کردند. در پایان نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به آهنگر و محمدرضا گوهری برای "فرزند خاک" اختصاص پیدا کرد.
بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
در این دوره از جشنواره 9 فیلم ایرانی در سه بخش مسابقه بینالملل حضور داشتند. در بخش جام جهاننما فیلمهای "خون بازی" رخشان بنیاعتماد، "قاعده بازی" احمدرضا معتمدی و "مثل یک قصه" خسرو سینایی با 16 فیلم خارجی وارد رقابت شدند.
در پایان نیز دیپلم افتخار بهترین بازیگر به باران کوثری و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بنیاعتماد برای "خون بازی" رسید.
در بخش جلوهگاه شرق فیلمهای "تکدرختها" سعید ابراهیمیفر، "اتوبوس شب" کیومرث پوراحمد و "رئیس" مسعود کیمیایی با 9 فیلم خارجی رقابت کردند. در این میان کیمیایی فیلم خود را از رقابت در جشنواره خارج کرد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم به "اتوبوس شب" پوراحمد رسید.
در بخش در جستجوی حقیقت فیلمهای "پابرهنه در بهشت" بهرام توکلی، "دستهای خالی" ابوالقاسم طالبی و "آفتاب بر همه یکسان میتابد" عباس رافعی با 11 فیلم خارجی وارد رقابت شدند. در پایان نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم به "پابرهنه در بهشت" توکلی به تهیهکنندگی حبیبالله کاسهساز رسید.
پشت صحنه "عیار 14"
بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
در این دوره از جشنواره 7 فیلم ایرانی در سه بخش مسابقه بینالملل حضور داشتند. در بخش جام جهاننما فیلمهای "جایی در دوردست" خسرو معصومی، "کارگران مشغول کارند" مانی حقیقی و "به آهستگی" مازیار میری با 19 فیلم خارجی رقابت کردند.
در پایان نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم به "به آهستگی" میری به تهیهکنندگی جهانگیر کوثری و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به محمدرضا فروتن برای نقشآفرینی در این فیلم رسید. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه نیز به حقیقی برای فیلم "کارگران مشغول کارند" رسید.
در بخش جلوهگاه شرق فیلمهای "به نام پدر" ابراهیم حاتمیکیا و "شهر آشوب" یدالله صمدی با 13 فیلم خارجی وارد رقابت شدند. در پایان نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم به حاتمیکیا برای "به نام پدر" رسید.
در بخش در جستجوی حقیقت فیلمهای "سفر به هیدالو" مجتبی راعی و "وقتی همه خواب بودند" فریدون حسنپور با 13 خارجی رقابت کردند. در پایان نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم به "وقتی همه خواب بودند" فریدون حسنپور به تهیهکنندگی فرشته طائرپور رسید.
ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ
گزارش از سحر عصر آزاد
نظر شما