۱۴ بهمن ۱۳۸۷، ۱۱:۲۸

سلیمانی:

مکان داستان ابزاری است که نباید فراموش شود

مکان داستان ابزاری است که نباید فراموش شود

بلقیس سلیمانی معتقد است که یک اثر موفق باید از همه ابزار داستانی از جمله مکان اتفاق رویداد در جهت بهبود خطوط روایی بهره گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه نقد و بررسی کتاب "کارت پستال" شب گذشته با حضور بلقیس سلیمانی، اسدالله امرایی و جمعی دیگر از نویسندگان و منتقدان برگزار شد.

بلقیس سلیمانی با بیان اینکه آغاز داستان به خط روایی آن کمکی نکرده است گفت: اگر آغاز داستان را از رمان حذف کنیم اتفاقی نمی‌افتد، حتی اگر مکان اتفاق داستان را هم از انگلستان به ایران بیاوریم تغییری در آن رخ نمی‌دهد.

در ادامه جلسه اسدالله امرایی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم درگیری شخصیت داستان ارتباط محدود وی با محیط اطرافش است گفت: شخصیت رمان فردی نیست که جذب یک فرهنگ دیگر شده باشد بلکه انسانی است که فرهنگ کشور خودش را حفظ کرده است.

علیرضا بهنام دیگر منتقد حاضر در جلسه ساختار غیر کلاسیک اثر را نقطه عطفی بر آن دانست و امیر حسین خورشیدفر داستان‌نویس، رمان کارت پستال را از نظر خاصیت روایی حاوی 2 کنش خواند و گفت: یکی از ویژگیهای این رمان آن است که نویسنده آن در چارچوب عرفی خانواده‌های ایرانی عمل کرده است.

خورشیدفر با اشاره به اینکه رمان در واقع یک خلاقیت هنری است گفت: پرداخت در این رمان یک پرداخت بسته بندی درجه 3 از یک خلاقیت هنری است. کتاب در برخی صحنه‌ها امتیازاتی دارد اما در کل اتفاق مدرن خارق العاده‌ای در آن نیفتاده است.

کد خبر 827350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha