۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۲، ۱۱:۴۲

" ژوزف گارازو" ، برنامه ريز فستيوال بين المللي" تورينو":

آينده سينماي ايران اميد بخش است

" ژوزف گارازو" سفيري است از فستيوال بين المللي" تورينو" كه نه تنها شناخت كاملي از سينماي كشورمان دارد بلكه نقاط قوت و ضعف آن را به خوبي تحليل مي كند .در اين مجال كوشيديم سينماي سرزمينمان را از زاويه ديد منتقدي نگاه كنيم كه به هنر اين مرز و بوم با نگاهي حاكي از احترام مي نگرد.

كدامين عناصر از فيلمهاي ايراني توجه منتقدان بين المللي را به اين سينما معطوف مي كند؟

اهميت سينماي ايران در متفاوت بودنش است. فيلمهاي اين كشور براي دستيابي به سينما راه متفاوتي را در پيش گرفته اند . برخي از محصولات اين كشور تنها به وجه سرگرمي سازي مي پردازند در حاليكه ساير آثارش رويكردي اجتماعي و سياسي دارند .اين اواخر فيلمهايي را مشاهده كردم كه بسيار قابل توجه بودند. فيلمهاي " نفس عميق " ، " شبهاي روشن " و " بهشت جاي ديگري است " در اين طبقه بندي جا مي گيرند.

كمي از اين آثار برايمان بگوييد ؟

فيلم " نفس عميق " به زيبايي رويدادهاي مربوط به زندگي معاصر در تهران را ترسيم كرد. زمانيكه فيلم را ديدم سبك " رابرت روسو " را بهياد آوردم . اينگونه آثارساده و در عين حال بسيار قوي هستند. فيلم" شبهاي روشن" را به سبب نمايش نيازهاي زنان و مردان تحسين مي كنم . فيلم بر اساس نوولي از داستايوفسكي ساخته شده و روش ساده اي را براي القاء مفهوم به مخاطبش برگزيده است .بايد اين نكته را مورد توجه قرار داد كه در مقطعي از زمان، هنرپيشگان ايراني از مهارتهاي حرفه اي بي بهره بودند اما امروزه شمار بازيگران توانا در حال افزايش است . در بسياري از آثاراخيراين عامل نمود بيشتري يافته است .

اين روزها شمار كارگردانهاي تازه كاري كه براي آزمودن حيطه هاي جديد دست به كار شده اند رو به افزايش است .نمود اين امر را مي توان در توليدات امسال مشاهده كرد . نظر شما پيرامون اين جنبش جديد چيست ؟

در باور من تكنيك از اهميت بسياري برخوردار است . فيلمهايي كه كارگردانهاي تازه كار ارائه مي دهند بيش از اينكه از تكنيك برخوردار باشد ، داراي حس وحال است با اين وجود فكر مي كنم كه بايد نام اين كارگردانها را يادداشت كرد چرا كه در آينده نزديك تغييرات بسياري را دربدنه سينماي ايران به وجود مي آورند.

در كنار كارگردانهاي تازه كاربد نيست به فيلمسازان زن نيز اشاره اي داشته باشيم .نقش آنها به مراتب پر رنگ تر از گذشته است از همين رو بازار توليد آثاري كه كاراكتر هاي زن را در محوريت مي دهند پر رونق تر از سابق به نظر مي رسد .

فسيولهاي خارجي نيز اين تغييررااحساس كرده اند.دو سال پيش ما فيلم " زير پوست شهر " را به جشنواره " تورينو " دعوت كرديم .بايد به اين نكته توجه كرد كه كارگردانهاي مرد نيز به آثار زنانه اهميت مي دهند . فيلم " سگ كشي " نمونه بارز اين امر به شمار مي آيد .علاوه بر اين كه ايفاي نقش بازيگر زن آن را به شاهكاري هنري تبديل كرده است .شخصا سينماي " رخشان بني اعتماد" را بسيار دوست دارم اما فيلمهاي " تهمينه ميلاني " حالتي افراط گرا دارند و نمي توانم با آنها ارتباط برقرار كنم.

مخاطبان ايتاليايي تا چه اندازه با سينماي ايران و توليداتش آشنا هستند؟

با كمال تاسف بايد بگويم كه اين آشنايي بسيار اندك است.مشكل اينجاست كه ما در ايتاليا از توزيع مناسب آثار سينمايي بي بهره هستيم .بيشتر فيلمهايي كه در اين كشور به نمايش در مي آيند متعلق به هاليوود هستند از همين رو بازار فيلم نه تنها محصولات ايراني بلكه توليدات فرانسوي و آفريقايي نيز محدود است.فيلمهاي ايراني كه به نمايش در مي آيند بسيار محدود و از آن كارگردانهايي چون " كيارستمي "و " مخملباف " هستند.تنها فرصت براي مشاهده ساير آثار اين سرزمين از طريق فستيوالها مهيا مي شود.استقبال ايتاليايي ها از فيلمهاي به نمايش درآمده نشان مي دهد كه ايتاليايي ها سينماي ايران را دوست دارند اما در اين ميان قدرت انتخاب ندارند.

آينده سينماي ايران را در عرصه بين المللي چگونه پيش بيني مي كنيد؟

شما كارگردانهاي مطرحي چون " مخملباف " و " كيارستمي " را در اختيار داريد در عين حال فيلمسازان جواني داريد كه به مقوله فيلمسازي علاقه دارند از همين رو مي توان گفت كه آينده سينماي ايران اميد بخش است .

کد خبر 830

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha