۵ اسفند ۱۳۸۷، ۹:۱۵

مدیر موسسه دار الجلیل : رهبران صهیونیست همه تندرو اند/ اعراب شرایط پس از جنگ غزه را درک کنند

مدیر موسسه دار الجلیل : رهبران صهیونیست همه تندرو اند/ اعراب شرایط پس از جنگ غزه را درک کنند

رئیس مرکز پژوهشی دار الجلیل در اردن در گفتگو با مهر تاکید کرد: وقت آن رسیده است که عربهای منطقه در محاسابات خود درباره چگونگی برخورد با سران اشغالگر رژیم صهیونیستی تجدید نظر کند.

"غازی السعدی" در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که همه احزاب صهیونیستی نسبت به فرایند صلح بی تفاوت هستند، افزود: اکنون که ارتش رژیم اسرائیل در دو جنگ منطقه ای شکست خورده وقت آن است که عربها در محاسبات خود درباره فلسطینی ها تجدید نظر کنند.

وی در ارزیابی خود از برگزاری انتخابات اسرائیل و تاثیر آن برفرایند سازش درمنطقه گفت: سالهاست که درانتخابات اسرائیل هیچ تغییری مشاهده نمی شود و به عبارت دیگر هیچ چیز جدیدی رخ نداده است و تنها این انتخابات به سمت و سویی پیش رفته است که عناصری تندرو و افراطی برسر کار آمده اند بطوری که احزاب موجود دراسرائیل هیچ تفاوت قابل ذکری با هم ندارند زیرا هرکدامشان از دیگری تندروتر و خشونت طلب ترهستند.

رئیس موسسه تحقیقاتی دارالجلیل خاطرنشان کرد: اگرما حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو را حزب راستگرای افراطی بدانیم بازهم اسرائیلیها به ما می گویند ما از حزب افراطی های اسرائیلی نیستیم .

السعدی اختلاف در پیکره رژیم اسرائیل را شدید توصیف کرد و گفت: کابینه اولمرت نخست وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی و وزیر امور خارجه افراطیش زیپی لیونی ازحزب کادیما با مشارکت و ائتلاف حزب کار بر سرکار آمدند اما چند سال است که این ائتلاف دچار شکنندگی و شکاف عمیق شده است.

وی یاد آورشد: کابینه ایهود اولمرت طی سه سال گذشته آتش دوجنگ ویرانگر را درمنطقه خاورمیانه شعله ور کرد که اولین آن در سال 2006 میلادی برضد مردم لبنان و دومین آن در اواخر سال 2008 میلادی علیه مردم بی دفاع فلسطین در غزه بود اما ارتش اسرائیل دراین جنگها شکست خورد و به هدف نهایی خود نرسید.

رئیس موسسه تحقیقات وپژوهشهای فلسطینی  بروزاختلافات درمحافل اسرائیلی را بسیارعمیق تراز آنچه که تصورمی شود، دانست و اظهارداشت: بنابراین اینکه نتانیاهو بهترو یا بدتر خواهد بود من معتقدم که وی هم مانند دیگر اسلاف خود فردی تندرو و افراطی و خشونت طلب می باشد.

غازی السعدی تاکید کرد: اکنون توپ در زمین عربهاست و اعراب باید درمحاسبات خود تجدید نظر کنند و آنها باید بدانند صرف نظر از وجود احزاب تندرو در اسرائیل چگونه باید با این رژیم برخورد کنند چون فرایند صلح در زمان اولمرت به طور کامل متوقف شد و پس از این نیزحتی با روی کار آمدن نتانیاهو نیز این مسیر مسدود باقی خواهد ماند و نتیجه تنها چیزجدیدی که ما درپیش روی خود داریم این است که نتانیاهو یک صهیونیست افراطی مخالف صلح در منطقه روی کار آمده است.

وی به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو درباره موضوع هسته ای ایران اشاره کرد و گفت : این افراطی صهیونیست درآینده نیز موضعی سرسختر نسبت به برنامه هسته ای ایران اتخاذ خواهد کرد چون ما می بینیم که وی حتی در سخنان اخیرخود در حضور شیمون پرز رئیس این رژیم از ایران به عنوان یک خطر برای تل آویو یاد کرده است اما وی هرگز درباره راه حل دستیابی به مناقشه اعراب- اسرائیل و نیز تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف سخنی نگفت.

کد خبر 838784

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha