واتیکان اهمیت قوانین اقتصادی اسلامی را یادآور شد
روزنامه آسرواتروره رومانو به عنوان روزنامه رسمی واتیکان طی مقالهای در جدیدترین شماره خود نوشته است: اصول اخلاقی که اقتصاد اسلامی برپایه آن قرار گرفته بانکها را به مشتریان و همچنین روحیه حقیقی که باید در خدمات مالی مشاهده شود نزدیکتر میکند.
این مقاله استدلال کرده است که بانکهای غربی باید از ابزارهایی چون اوراق بهادار اسلامی استفاده کنند. اوراق بهادار اسلامی میتواند برای سرمایهگذاری در صنایع اتومبیل یا بازیهای المپیک آینده لندن مورد استفاده قرار گیرد. سهیم شدن سودی که از اوراق بهادار حاصل میشود میتواند جایگزین سود و بهره بانکهای غربی شود، چرا که نظام اوراق بهادار میتواند به بخش صنایع اتومبیل کمک کرده و در بخشهای زیرساختی سرمایهگذاری کند.
براساس گزارش روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا، جیوانی ماریا ویان سردبیر روزنامه اسرواتوره گفته است که ادیان بزرگ همواره توجه مشترکی به بعد انسانی اقتصاد دارند.
پاپ از قبة الصخره دیدن میکند
بندیکت شانزدهم در جریان سفری که ماه می به سرزمینهای اشغالی خواهد داشت، به همراه محمد حسین مفتی اعظم فلسطین از قبةالصخره دیدن میکند .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، پاپ بندیکت شانزدهم طی روزهای 9 تا 15 ماه می به اردن، فلسطین و سرزمینهای اشغال شده فلسطین سفر کرده و به اماکنی می رود که مسیح رفته است.
براساس اعلام واتیکان هدف رهبر کاتولیکها از دیدن اماکن اسلامی فلسطین نشان دادن همبستگی خود با مسلمانان است.
اسقف اعظم آنتونتو فرانسو سفیر پاپ در شهر قدس اظهار داشت: دیدار پاپ از اماکن مهم اسلامی دستورالعمل سفر پاپ به خاورمیانه است.
روابط مسلمانان و واتیکان به دنبال سخنرانی سال 2006 بندیکت شانزدهم در آلمان و ارتباط اسلام به خشونت به تیرگی گرایی به دنبال واکنشهای جهان اسلام وی از به وجود آمدن این واکنشها ابراز تأسف کرد.
واتیکان همچنین به عنوان بخشی از برنامه های این سفر از مقامات رژیم صهیونیستی خواسته به مسیحیان فلسطین از غزه بتوانند در مراسم عشای ربانی پاپ در بیت لحم حضور داشته باشند.
مقامات مسیحی اظهار داشتند که انتظار می رود 40 هزار نفر در مراسم عشای ربانی پاپ که در شهر ناصره برگزار می شود حضور یابند. مسیحیان فلسطین اقلیت بسیار کوچکی هستند که جوامع آنها به شدت تحت تأثیر نرخ تولد پایین و مهاجرت قرار گرفته است.
بندیکت شانزدهم تبعیض علیه مهاجران را محکوم کرد
پاپ بندیکت شانزدهم به عنوان سومین پاپی که از ساختمان شهرداری رم دیدن کرد تبعیض را محکوم کرد و خواستار تساهل شهروندان شهر رم نسبت به مهاجران شد.
پاپ بندیکت شانزدهم روز دوشنبه 19 اسفند ماه عدم تساهل و تبعیض را محکوم کرد و از شهروندان رم خواست نسبت به مهاجران خارجی رویکرد بهتری داشته باشند. بندیکت پس از پل ششم و ژان پل دوم سومین پاپی است که در جلسه شورای شهر رم شرکت کرد.
جیانی آلمانو شهردار رم، پس از انتخابات یک سال پیش بهشدت با جرایم و مهاجرت غیرقانونی مبارزه کرده است. این در حالی است که اخیراً مجموعه اتفاقات پایتخت را به مهاجران نسبت میدهند.
پاپ مستقیماً به رویدادهای اخیر اشاره نکرد اما به جای آن تعبیر " اپیزودهایی از خشونت که نشان دهنده ناآرامی عمیق هستند " را به کار برد و گفت: شهر ما چون سایر ایتالیا و بشریت به طول کل با چالشهای بیسابقه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مواجه است. رم با افرادی پر میشود که متعلق به سنتهای فرهنگی و دینی مختلف هستند.
آخرین دیدار پاپی از ساختمان شهرداری رم به ژان پل دوم در سال 1998 مربوط میشود. رابطه واتیکان و شهر رم پس از خاتمه حکمرانی پاپی و شکل گیری ایتالیای واحد در سال 1870 قدری غامض شده است.
روابط میان ایتالیا و مقر پاپ براساس قرارداد لاتران در سال 1929 شکل گرفته است که روابط میان دو دولت را تعریف کرده است. این درحالی است که ساکنان سکولار و حتی ضد شخصیتهای دینی همواره از نفوذ واتیکان در امور داخلی ایتالیا ابراز انزجار میکنند.
اثبات هستند. بیشتر متهمان گذشته، ناپدید شده و یا کشیش بودن را رها کرده اند.
رهبران ادیان جایگاه خدا و دین را در جوامع پررنگتر کنند
رئیس انجمن هندوها در ایالات متحده و مشاور معنوی انجمن ملی خانوادههای بینادیان از سازمانهای دینی، رهبران ادیان و فرقههای مختلف دینی خواست دین را در جامعه جذابتر و پررنگتر کنند تا مؤمنان به ویژه جوانان همچنان در راه خداوند باقی بمانند.
راجان زد رئیس انجمن هندوهای آمریکا و همچنین مدیر انجمن روابط بین ادیان روحانیون نوادا گفت: ما به عنوان رهبران و سازمانهای دینی مسئول از خود بیگانگی افرادی هستیم که خود را بی دین معرفی کرده و تعداد آنها براساس تحقیقات انجام شده درحال رشد است.
این شخصیت دینی هندوها گفت: تلاشهای ما در راه کنترل اجتماعی، قضاوت گرایی ، رویکردهای ایستا و بسیاری دیگر باعث شده آنها از دین روی شده، اعتقاد به خداوند را زیرسؤال برده و دین را با وحشت یکی بدانند.
راجان زد اشاره کرد که زندگی پیچیده تر می شود و عوامل منحرف کننده افزایش می یابد بنابراین دین از اولویتهای بسیاری از افراد خارج می شود. سبک متداول رویارویی با معنویت و دین کارکرد مؤثری ندارد که این امر بیشتر در مورد جوانان مورد تأکید قرار می گیرد. اگر رهبران و سازمانهای دینی با این چالشها کنار نیایند، جوانان خود را از دست می دهیم. زندگی کردن در جهان معنوی بهتر از جهان غیر معنوی است.
دالایی لاما تصمیم درباره تناسخ جسم خود را به تبتیها واگذار کرد
دالایی لاما رهبر معنوی بودائیان تبت گفت: به رغم اینکه در وضع سلامتی مناسبی قرار دارد اما به دنبال تناسخ در جسم دیگری پس از مرگ نیست.
دالایی لاما رهبر معنوی بودائیان تبت طی مصاحبه ای با تلویزیون تایوان به به مناسبت پنجاهمین سالگرد اشغال تبت توسط نیرویهای چین گفت: این امر به مردم تبت بستگی دارد که تصمیم گیری کنند آیا پس از مرگ وی تناسخی وجود داشته باشد یا خیر.
بودائیان تبت اعتقاد دارند دالایی لاما تجسد کنونی رهبر عالی مرتبه بودایی است که تقدس وی باعث شده از چرخه تولد و مرگ خارج شود و به جای آن میتواند براساس اراده آزاد خود تناسخ پیدا کند.
دالایی لاما گفت: در اوایل یا اواسط دهه 1960 بدنم ناگهان زرد شد و به بیماری هپاتیت دچار شدم، ماه اکتبر گذشته در دهلی بستری شدم تا جراحی کیسه صفرا داشته باشم.
وی افزود: بنابراین جسم من کامل نیست چرا که یک عضو آن برداشته شده است، اما وضعیت فیزیکی من خوب است. جسم من 60 ساله است اما من حدود 74 ساله هستم.
من در سال 1996 اعلام کردم که تصمیم در رابطه با ای که آیا تناسخی برای دالایی لاما وجود داشته باشد یا خیر برعهده تبتی ها است، بنابراین این مسئولیت آنها است که تصمیم به حفظ یا توقف این سنت بگیرند.
براساس سنت بودیسم تبتی که قرنها از آن می گذرد جستجوی تناسخ رهبر معنوی یا لاما، از جمله دالایی لاما و پنچن لاما پس از مرگ رهبران از سوی راهبان تبت پیگیری میشود.
دالایی لاما 9 سال پس از اشغال نظامی تبت توسط چین در سال 1959 به دنبال قیام ناموفقی به هندوستان متواری شد و در دارامسالا اقامت گزید.
مرکز "دالایی لاما برای ارزشهای اخلاقی" تأسیس میشود
مؤسسه تکنولوژی ماساچوست در آمریکا قرار است روز 30 آوریل( 10 اردیبهشت) مرکز "دالایی لاما برای ارزشهای اخلاقی" را با هدف بررسی ابعاد اخلاقی و انسانی زندگی افتتاح کند.
در بیانیه این مرکز آمده است: این مرکز برای احترام به دیدگاه چهاردهمین دالایی لاما و درخواست وی برای آموزش مقدس راه اندازی شده که دربرگیرنده توسعه جهانی و انسانی است. فعالیتهای این مرکز بر مسئولیت پذیری و همچنین بررسی معنادار و هدف اخلاقی میان افراد، سازمانها و جوامع تمرکز دارد.
نظر شما