۱ خرداد ۱۳۸۸، ۱۶:۲۵

اختصاصی مهر/

ادغام سه مرکز گسترش زبان فارسی خارج از کشور/ آخرین وضعیت بنیاد سعدی

ادغام سه مرکز گسترش زبان فارسی خارج از کشور/ آخرین وضعیت بنیاد سعدی

بر اساس طرح ارائه‌شده از سوی غلامعلی حداد عادل به شورای عالی انقلاب فرهنگی به زودی سه مرکز فعال در امر گسترش زبان و ادبیات فارسی خارج از کشور منحل و در مرکز "بنیاد سعدی" ادغام می‌شوند.

جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام  این خبر گفت: این موضوع در قالب طرح "بنیاد سعدی" مطرح شده است. این طرح که اخیراً به شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد در حال حاضر در دستور کار شوراست و امیدواریم  طی سه، چهار جلسه آتی آن را نهایی و شیوه پیاده سازی‌اش را به دستگاههای مجری ابلاغ کنیم.

وی با اشاره به جزئیات این طرح گفت: بر اساس برنامه پیشنهادی، "بنیاد سعدی" به مجموعه فعالیتهایی که در رابطه با ترویج و تقویت زبان فارسی در خارج از کشور انجام می‌شود تمرکز می‌دهد و در واقع دو گروه هدف دارد، یکی ایرانیان خارج از کشور و عموماً نسل سوم آنها - که در خارج از کشور به دنیا آمده‌اند و آشنایی‌شان با زبان فارسی کمتر است. دوم غیر ایرانیها و عموماً دانشجویان غیر ایرانی که علاقمند به فراگیری زبان فارسی‌‌اند.

جعفرپور گفت: باید برای این دو گروه برنامه‌ریزی کرد و به فراخور هر کدام از آنها مواد آموزشی متناسب اعم از مکتوب و کمک آموزشی و نرم‌افزاری، تدوین و تولید شود و مدرسانی استخدام شوند و روند گسترش زبان فارسی ادامه یابد. لذا باید یک مرکز یکپارچه این مسائل را مدیریت کند که این امر هم در طرح "بنیاد سعدی" قابل دستیابی است.

این مقام مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انحلال قریب‌الوقوق سه مرکز فعال در امر گسترش زبان فارسی در وزارتخانه‌های ارشاد و علوم و نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در وضعیت فعلی عمده فعالیتهای مربوط به گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور را مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام می‌دهد. ضمن اینکه در وزارت ارشاد هم شورای گسترش زبان و ادب فارسی فعالیتهایی را انجام می‌دهد. در وزارت علوم هم مرکزی در همین رابطه و با هدف اعزام استادان زبان فارسی به خارج از کشور فعال است. اما پس از انحلال این سه مرکز در آینده نزدیک، وظایف همه آنها به بنیاد سعدی محول و این بنیاد کار هماهنگی، مدیریت و برنامه‌ریزی‌های لازم را بر عهده خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوالی درباره نام این بنیاد افزود: از آن جا که سعدی از مفاخر زبان و ادب فارسی است و چهره شناخته شده بین المللی است بنیاد به نام سعدی نامگذاری شد ولی فعالیت بنیاد ترویج زبان و ادب فارسی است نه معرفی سعدی، لذا اگر این بنیاد به نام حافظ، خیام و مولوی هم نامگذاری می شد فعالیت بنیاد تغییری نمی‌کرد.

رئیس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال هر گونه دخالت بنیاد قریب‌التاسیس "سعدی" رادر فعالیتهای مرتبط با این شاعر در داخل کشور رد کرد و گفت: شأن بنیاد سعدی تنها در حوزه فعالیتهای مرتبط با زبان فارسی در خارج از کشور است و کاری به فعالیتهایی که در رابطه با این شاعر در داخل کشور انجام می‌شود ندارد.

جعفرپور درباره وضعیت اداره این بنیاد هم افزود: طبق اساسنامه پیشنهادی بنیاد سه رکن دارد 1) ریاست عالیه بنیاد؛ 2) هیئت امنای بنیاد و 3) رئیس بنیاد. در این پیشنهاد رئیس جمهور به عنوان ریاست عالیه بنیاد پیشنها شده است. وزرای علوم ، امور خارجه، ارشاد، آموزش و پرورش، رؤسای سازمان صدا وسیما، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای حقوقی و هفت صاحبنظر زبان و ادب اعضای حقیقی هیئت امنا هستند.

کد خبر 883368

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha