به گزارش خبرگزاری مهر، سیداحمد نادمی در نشست نقد و بررسی کتاب "اتاق سیانجی شرح ما وقع" نوشته حبیب محمدزاده که عصر روز دوشنبه 8 تیر در کانون ادبیات ایران برپا شد گفت: این کتاب یکی از نمونههای موفق و مستقل شعر - نثر است.
نادمی اظهار کرد: به این نوع ادبیات تا به حال در ایران و حتی در سالهای اوج نوگرایی در شعر توجه جدی نشده است. البته ما نمونههایی از آن را به صورت پراکنده در آثار شاملو و دیگران دیدهایم.
وی افزود: شعری مانند هایکو به راحتی راهش را در زبان فارسی پیدا کرد اما شعر ـ نثر تا به حال روندی جدی در ایران نداشته است.
نادمی همچنین از تاریخچه این نوع ادبی سخن گفت و توضیح داد: تاریخچه شعرـ نثر با سمبولیستهای فرانسه آغاز میشود که مهمترین آنها آرتور رمبو است. این در حالی است که نفوذ سمبولیسم فرانسه در زبانهای مختلف اروپایی به گونهای بود که ما در زبان آلمانی از ریلکه و کافکا نیز شعر ـ نثر داریم. در زبان اسپانیایی هم خیلی به سمبولیسم فرانسه اشاره شده است.
وی اضافه کرد: یکی از دغدغههای شاعران جنبش" بیت"، شعر ـ نثر بوده و ما جزو آخرین دستهها هستیم که این نوع ادبی را میبینیم یا بررسی میکنیم.
این شاعر با بیان توضیحات دیگری درباره این نوع ادبی گفت: پروس یا نثر به معنی متنی است که شعر نباشد. پروس را بیشتر در داستان مد نظر قرار میدهند و در مجموع این ترکیب، ترکیب متضادی است. آنچه ما به عنوان "پروس پوئم" میشناسیم آن است که شعر و نثر را در تحلیلی ارسطویی ـ افلاطونی در دنیای نیوتن ببینیم.
این نویسنده عنوان کرد: بعد از نیما زبان شعری ما دارد از قابلیتهای نظم استفاده میکند. در هر حال این متن در همه جای دنیا در بخشهای ابتدایی با مخالفت مواجه شده است.
نادمی همچنین گفت: شعر ـ نثر، شعری است که به نثر کشیده میشود. پاراگراف در آن مستقل است و به روایت به معنای قصوا اهمیت داده میشود. البته در جاهایی هم به "فلش فیکشن" نزدیک میشود. در قصه روایت خطی محور است ولی در اینجا نویسنده وارد فضاهای مختلف و پیرنگهای متفاوت میشود.
نادمی در ادامه "اتاق سیانجی" را نمونه موفقی از شعر ـ نثر دانست و گفت: این کتاب نمونه موفق و مستقلی از شعر ـ نثر است. این نوع متن دارد در بین شاعران به گونهای فعال حرکت میکند. به اعتقاد من فایده شعر ـ نثر از سنتی مانند "هایکو" بیشتر خواهد بود و تلاش شاعران نیز سبب میشود به آن با احترام بیشتری نگاه شود.
نظر شما