اما آنچه دیده میشود و آمار و ارقام موجود بر آن تاکید دارند، استقبال کم مخاطبان از فیلمهایی است که برای جذب مخاطب ساخته شدهاند. "هر چی تو بخوای" که برای رسیدن به اکران عمومی مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده هنوز به رقم 100 میلیون تومان نرسیده است.
طناز طباطبایی در نمایی از "پسر تهرونی"
فیلم سه بازیگر اصلی دارد که در میان آنها مجید صالحی بیشتر از بقیه محبوب است و حضورش میتواند علاقمندان طنزهای تلویزیونی را به سالنهای سینما بیاورد. متوسلانی تلاش کرده فضایی مفرح و سرگرمکننده در فیلم به وجود بیاورد و از کلیشههای کمدی رمانتیک درست استفاده کند.
"هر چی تو بخوای" تا امروز موفقیتی در جذب مخاطب نداشته است. مخاطبی که ترجیح داده در تب و تاب انتخابات و حادثههای پس از آن به سینما نرود یا اگر فیلمی را انتخاب میکند به سسراغ یک کمدی سرگرمکننده نرود.
"خروس جنگی" در نگاه اول فروشی قابل قبول دارد اما با توجه به روزهای نمایش، تعداد سالنها و قیمت بلیط رسیدن فیلم به مرز 130 میلیون تومان پس از 18 روز امیدوار کننده نیست. در حالی که در سالهای گذشته فیلمهایی که فروش متوسط داشتند در تهران حدود 400 میلیون تومان فروش میکردند، در ماههای اخیر فیلمها به سختی به مرز 200 میلیون تومان در تهران رسیدهاند.
در حالیکه از "پسر تهرونی" به عنوان یکی از امیدهای اکران تابستان نامبرده میشود که فیلم در روزهای نخست نمایش عمومی 4 میلیون تومان فروخته و در صورتی که فروش فیلم به همین صورت ادامه پیدا کند، هم نمیتوان فروش فوقالعادهای را برای سومین فیم راستگفتار متصور شد.
جدال فیلمهای کمدی روی پرده در جدال با یکدیگر برای جذب مخاطب بیشتر، ادامه دارد اما در این بین "درباره الی" تنها فیلم روی پرده است که با در نظرگرفتن شرایط استقبال خوبی از آن شده است. استقبال از چهارمین فیلم اصغر فرهادی نشان میدهد باید درباره سلیقه مخاطب و شرایط اکران بازنگری کرد و نمیتوان طبق یک قاعده همیشگی برای عرضه و نمایش فیلمها تصمیم گرفت.
تکراری بودن موضوعها، ضعف فیلمنامه و اجرا، ترکیب ثابت بازیگران و داستانهای قابل پیشبینی پاشنه آشیل کمدیهای عامهپسندی است که در سالهای اخیر سهم بزرگی از بازار تولید و نمایش فیلم در سینمای ایران را به خود اختصاص دادهاند. تماشاگر در همین کمدیهای عامهپسند به دنبال هم به دنبال تازگی و طراوت است. این را فروش بالای "اخراجیها 2" و "چارچنگولی" تائید میکند.
جنس شوخیها، دیالوگنویسی و بعضی روابط شخصیتها در این فیلمها برای مخاطب سینمای کمدی تازگی و طراوت دارد، امتیازی که اغلب کمدیهای سالهای اخیر سینمای ایران از آن بهرهای ندارند.
نظر شما