اين نويسنده درگفت و گو با خبرنگارادبي " مهر" با بيان اين مطلب افزود: مشكل ديگرادبيات داستاني اين است كه حتي جايزه هايي هم كه براي اين حوزه ادبي در نظر گرفته مي شود ، بيشتر متوجه صنعت نشراست ، يعني اگررماني را برنده اعلام مي كنند، معتقدند كه توده مردم به آن گرايش داشته اند ، يا حداقل عوام ازآن بهره برده اند.
مصطفي جمشيدي يادآور شد : دراين زمينه دونظروجود دارد ، گروه اول معتقدند كه همين رمان ها موجب گرايش افراد به رمان هاي جدي خواهد شد وعده اي هم بااين نظرمخالفند . اما من معتقدم كه تا ادبيات جدي وجود نداشته باشد، چيزي به نام ادبيات متبذل هم وجود نخواهد داشت ورنجي كه نويسندگان و هنرمندان خلاق درهر كشوري ، از جمله دركشورما مي برند ، اين است كه ريزه خواراين جريان عوامگرايانه شده اند.
جمشيدي درادامه صحبت هاي خود با خبرنگارادبي " مهر" بااشاره به ظرفيت هاي محدودي كه درصحنه ادبيات وهنرعوام پسند وجود دارد ، خاطرنشان ساخت : هنرعوام درهرزمينه اي وجود دارد وحتي تئوريسين هاي خاص خود راهم داشته است ، مثلا درانديشه فلاسفه معاصرغرب ، مكانيزم چرخش و بهره برداري ازهنرعامه آناليزشده است و درهرجامعه صنعتي هم كاملا مشخص است.
جامعه ما دچارمحفل گرايي هاي خاص خود شده ، يعني كتاب بايد دربرابركساني كه آن را مي خوانند ، رابطه " بده بستاني" داشته باشد تا شانس مقبوليت را بيابد! |
مصطفي جمشيدي ، در ادامه درباره دليل عدم علاقه ناشران به چاپ كتاب هايي در حوزه ادبيات، به ويژه ادبيات داستاني با مضمون انديشه اظهار داشت: شرايط اجتماعي ايران بعد از جنگ به صورتي شد كه مسايل اقتصادي در اولويت قرار گرفت. مشكل از اين جاست كه سنتي با نام پاورقي نويسي در ميان نويسندگان ايران به شدت مطرح شد. البته پيش از انقلاب اين داستان ها را بيشتر مردان مي نوشتند اما بعد از انقلاب اين كار توسط بانوان انجام شد و مخصوصا بعد از رمان " بامداد خمار" كه توسط خانم " فتانه حاج سيد جوادي " نوشته شد ، بسيار گيرا شد ، بعدها تحت اين عنوان كارهايي با سنت پاورقي به علت محدوديت مخاطبين اين قشر ( بانوان ) نوشته شد.
وي ادامه داد: رمان هايي كه پاورقي عشقي و سطح پاييني تلقي مي شوند ، به خوبي توانستند به اين نيازپاسخ دهند ، نياز، اوقات فراغت ومحدوديت بانوان باعث شد كه اين رمان ها مورد استقبال قراربگيرند ، جديدا حتي نويسنده هاي حرفه اي نيزمتمايل شده اند كه حداقل يك رمان به اين سبك داشته باشند.
نظر شما