عبادالله كريمي كارگرداني كه از سال 68 به بعد نمايش هايي مانند " سوء تفاهم " اثر آلبر كامو ، " نيرنگهاي اسكاپن" نوشته مولير، و " دو محجوب " اثر اوژن لاويش " را به همراه آثار ديگري در تئاتر نصر به روي صحنه برده است ، در گفتگو با خبر نگار هنري مهر درباره تاريخچه تئاتر نصر گفت: در سال 1304 هجري كه آقاي نصر از اروپا برگشت ، گروهي را به نام " ايران كمدي" در گراند هتل برپا كرد و در سال 1319 به اتفاق احمد دهقان در گراند هتل سالن تئاتر دائمي تهران را بنا نمود. اين سالن سالها بعد در سال 1329 به اسم" تئاتر دهقان" نامگذاري شد و بعد از چند سال در اثر آتش سوزي سوخت و زماني كه در 26 اسفند 1341 اين سالن مرمت شد، به نام تئاتر نصر نام گذاري شد وهنرمنداني مثل ، نصرت الله محتشم ، علي اصغر گرمسيري ، هوشنگ سارنگ ، صادق بهرامي ، عزت الله وثوق ، غلام حسين نقشينه، جمشيد شيباني ، اكبر مشكيني ، مجيد محسني ، نصرت الله كريمي ، ايران دفتري ، ايران قادري ،نيكتاج صبري ، عزت الله مقبلي ، شهلا رياحي و بسياري از هنرمندان ديگر تئاتر به روي صحنه آن هنرنمايي كردند.
وي در ادامه افزود: بعد از انقلاب كه اين تئاتر گشايش يافت ابتدا مجيد جعفري ، وبعد حسين احمدي ، واز سال 68به بعد من وآتيلا پسياني چند نمايش كمدي و ايراني درآنجا به روي صحنه برديم ودر اين ده سالي كه من در اين سالن تئاتراجرا كردم، يك روزنبود كه سالن را از تماشاگرخالي ببينم.
كار گردان نمايش " اهميت ارنست بودن " با تأكيد بر اين كه اين سالن از نظر معماري يكي از بهترين سالنهاي تئاتر تهران است اظهار داشت : همه چيز تئاتر نصر نسبت به شرايط آن روز خود به درستي بنا شده ونسبت به شرايط امروز نيز با يك بازسازي متوسط قابل بهره برداري است و از ديگر سالنهاي موجود خود كفا تر است . كارگاه دكور درطبقه بالا قراردارد و اتاق گريم سالن انتظار و غيره همه مجزا بنا شده اند و از لحاظ معماري و صدا رساني صحنه مناسب است ودر صحنه آن هيچ نقطه كوري وجود ندارد، همچنين از نظر موقعيت مكاني در منطقه اي پر جمعيت واقع شده وسالن آن كه در حدود 700 نفر گنجايش دارد در روزهاي جمعه در هر دو سانس پر بود. بنابراين در شرايطي كه با كمبودسالن مواجه ايم اگر اين سالن با يك هزينه كم مورد مرمت و بازسازي قرار گيرد مي تواند يك سالن خوب حداقل براي اجراي نمايش هاي ايراني باشد .
كريمي ضعف مديريت و ضعف نمايش هايي كه اين اواخر در اين مكان به روي صحنه رفت را به عنوان دلايل تعطيلي تئاترنصرمعرفي كرد و خاطر نشان ساخت: متأسفانه در اين اواخر كه كميته امداد و جهاد دانشگاهي بر سر مديريت اين مجموعه اختلاف پيدا كردند و از طرف ديگر بدون شناخت مخاطب تئاترهاي خاصي در اين سالن اجرا شد ، اين سالن تماشاگر خود را از دست داد. و زمينه را براي بسته شدن آن فراهم كرد. در واقع شكل مديريت اعمال شده در اين مجموعه مديريت تئاتري نبود و شيوه كار به شكلي بود كه تماشاگر را فراري مي داد .
وي درتوضيح گفت : متوليان تئاتر بايد فكر اساسي براي تعطيلي سالنهاي تئاتر بكنند. ابتدا سالن كسري تعطيل شد، سپس سالن محراب كه فقط در سال يكي دو بار براي تمرين استفاده مي شود و امروز نوبت سالن نصر است. آيا اين اولين گام فرهنگي شوراي شهر جديد است؟ آيا در لاله زار جاي ديگري براي پاساژو پاركينگ شدن وجود ندارد ؟ مقوله فرهنگ تنها اختصاص به روزنامه ها ندارد. كمسيون فرهنگي مجلس هم بايد نظارت داشته باشد .مسوولان همه با شعار فرهنگي آمدند. بنابراين موظفند براي اين مسئله فكري بكنند . كسي كه امروز تئاتر نصر را پاساژمي كند فردا دارالفنون و شمس الاماره را هم خراب مي كند.
بازرس خانه تئاتر در پايان گفت : به نظر من مسوولان و متوليان ، بايد كمي به مطالعه تاريخ تئاتر اين مملكت بپردازند تا به اهميت و نقش اين مكان در تئاتر ايران پي ببرند.
نظر شما