فرید الوندی در گفتگو با خبرنگار مهر در ایلام اظهار داشت: در گذشته موسیقی در تمام مراحل همراه مردم بوده است، از لالایی های مادر برای کودک گرفته تا موسیقی کار و نیایش، کشاورزان برای پاشیدن بذر نغمه ای داشتند و هنگام درو نغمه ای دیگر با هم زمزمه می کردند به طوری که در هر مرحله از کار نغمه ای خاص شنیده می شد.
وی ادامه داد: هنگام دوشیدن گاوها نغمه ای می خواندند و اعتقاد داشتند که گاو شیر بیشتری می دهد، در نغمات موسیقی ما اعتقاد وجود داشت، هنگام مشک زدن بیتی خوانده می شد، برای دعا و نیایش باران نغمه ای، موسیقی در بطن زندگی مردم در جریان بود، در شادی، عزا، دعا، کار و بازی، موسیقی بومی ما از چنان غنایی برخوردار بوده که برای هر فعالیتی نغمه ای در جهت پیشرفت آن فعالیت وجود داشته است.
این مسئول عنوان کرد: به دلیل عدم اطلاع دست اندر کاران فرهنگی استان نسبت به شناسایی این موسیقی و ارائه صحیح آن در جهت رشد و شکوفایی هرچه ارزنده تر آن به مردم، موسیقی بومی و محلی ما در خطر نابودی قرار گرفته است.
الوندی با بیان اینکه رویکرد غلط مراکز فرهنگی استان در برخورد با موسیقی چنان بوده است که خانواده ها برای حفظ شئونات اجتماعی خود از پرداختن به موسیقی محلی و بومی امتنا می کنند، خاطرنشان کرد: این در حالیست که فرهنگ موسیقیایی هر ملت بر پایه ی موسیقی محلی و بومی آن استوار است.
وی افزود: یکی از دلایلی که اثری از موسیقی ایلام در موسیقی سنتی کشورمان نمی بینیم همین تفکر غلط حاکم بر موسیقی محلی در استان است.
این مسئول افزود: اینگونه برخورد با موسیقی محلی باعث شده است که اکثر جوانان ما به موسیقی پاپ روی بیاورند.
الوندی یادآور شد: با یک نگاه ساده به موسیقی در ایلام می توان به این موضوع پی برد که در چند سال اخیر بیشتر جوانان ما به موسیقی پاپ روی آورده اند و رفته رفته موسیقی محلی رو به نابودی گذاشته است و این نمی تواند دلیلی جز برخورد غلط با موسیقی از جانب متولیان فرهنگ و هنر در استان باشد.
نظر شما