علیرضا رئیسیان در اینباره گفت: عملکرد شهرداری در زمان قالیباف از لحاظ سخت افزاری در 30 سال گذشته بیسابقه و فوقالعاده مثبت بوده است. به گونهای که ما شاهد ساخت دو پردیس زندگی و ملت طی سه سال گذشته بودهایم. دو پردیس و یک سالن دیگر هم در شرف اتمام است، ساخت این سالنها تاثیرانکارناپذیری بر چرخه نمایش اکران فیلمها داشته است. به گونهای که ضریب اشغال نمایشی را به دو برابرارتقا داده، این سالنها با تجهیزات وامکانات روزآمد ساخته شدهاند که فاکتور مثبت دیگری برای آن است.
وی در ادامه به تحلیل عملکرد شهرداری در جنبه نرم افزاری پرداخت و افزود: بخش نرمافزاری یعنی تولید اندیشه برای ساخت فیلم حمایت از تولید فیلمهای متفاوت و تاثیرگذار و تعامل با هنرمندان. در این زمینه به نظر من زیرمجموعه شهرداری و قالیباف یعنی سازمان فرهنگی وهنری به شدت دچار ضعف بوده است. بنابراین ما زمانی میتوانیم کارنامه ایشان را صد در صد موفقیت آمیز تلقی کنیم که هر دو جنبه یعنی بال سخت افزاری و بال نرم افزاری بتوانند توامان روح فرهنگی درون جامعه شهری را به پرواز در بیاورد.
کارگردان "سفر" ادامه داد: البته ایشان تغییراتی در مدیریت سازمان فرهنگی و هنری انجام دادهاند ولی اصلاح کامل صورت نگرفته، بخش مدیریت میانی درک درست از اهداف شهرداری در حوزه سینما ندارد.
وی با تاکید بر لزوم وجود نظارت جدی در عملکرد سازمان فرهنگی و هنری افزود: شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی اگر بخواهد همان ممیزی را که دولت در تولیدات سینمایی اعمال میکند، انجام دهد در واقع لاستیک زاپاس دولت میشود در حالی که در کشورهای توسعه یافته، شهرداریها خود موتور محرک هستند و نه لاستیک زاپاس.
رئیسیان در پاسخ به این سئوال که چطور ممکن است دستور شهردار در بین مدیران میانی معطل بماند گفت: اگر شهرداری در حوزه ساخت سالنهای سینمایی اینقدر موفق بوده پس میتواند در توسعه تولیدات تصویری فرهنگی به شرط تغییر نگاه و رفتار مدیریتی موفق باشد. نظارت در مدیریت میتواند در کمیسیون فرهنگی شورای شهر اتفاق بیفتد که برگزیدگان مردم آنها را انتخاب کرده و به آنها وکالت دادهاند.
رئیس کانون کارگردانان افزود: شهردار باید به صورت مستقیم و بدون واسطه با صنوف تاثیرگذار خانه سینما، جلسات کارشناسی بگذارد و تصمیمگیری کند. ما پیشنهادهای موثری در مورد نقش شهرداری در امر توسعه فرهنگ شهری و شهروندی و حقوق شهروندی داریم.
نظر شما