به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري " مهر" نزديك به سي سال از تاسيس اركستر سمفونيك تهران مي گذرد. اين اركستر در طول سال هاي مختلف،عليرغم تغييراتي در حوزه مديريت و فعاليت، توانسته است عنوان مهم ترين اركستر سمفونيك ايران را حفظ كند. به نظر مي رسد كه پس از سالها كسي به فكر اركستر و مشكلات آن افتاده است. اتفاقات حاشيه اي در طول ماه هاي گذشته باعث بروزمشكلاتي شد، اما ظاهرا سيل عظيم اين مشكلات توانست در بازسازي اركستر موثر باشد.
در طول شش ماه گذشته اركستر سمفونيك تهران اجرا نداشته است . آخرين اجراي اين اركستر مربوط به نوزدهمين جشنواره موسيقي فجر است. پيش از آن نيز اركستر در كنار كودكان " پارس"، به اجراي ضعيفي از قطعات موسيقي جنگ پرداخته بود. پس از آن در حدود دو ماه پيش ،ايرج صهبايي،آخرين رهبر مدعو اركسترسمفونيك تهران استعفا داد. هرچند خبر استعفاي صهبايي دور از ذهن نبود،اما با وجود مشكلات عمده و نسبتا هميشگي ، اركسترتوان تحمل رفتن صهبايي را نداشت.اين خبر آنچنان سخت مي نمود كه شايعه تعطيلي اركستر سمفونيك تهران از گوشه و كنار شنيده شد.
پيش از رفتن "علي مرادخاني" خبر افزايش چند برابري بودجه امسال مركز موسيقي، موجي از اميد را در دل موسيقيدانان انداخت.
با رفتن مرادخاني و آمدن"همافر" به عنوان مدير جديد مركز موسيقي به نظر مي رسيد كه اوضاع موسيقي آشفته تر از آني كه بود، خواهد شد. اما همافر با شعار"انجام وظيفه بدون هياهو" در ابتدا 4 رهبر جديد را به اركستر معرفي كرد كه از ميان آنان رهبران برجسته اي چون " نادر مشايخي" به چشم مي خوردند كه از كانديداهاي رهبري چند سال گذشته مركز بودند و به دلايل نامعلومي به اركستر دعوت نشدند. معرفي" شهداد روحاني"،" نادر مشايخي"،" طالب خان شهيدي"،" نصير حيريان راستي" و " بدو ميچيچ" به عنوان رهبران جديد، تصور مرگ زودرس اركستر بزرگ سمفونيك تهران را باطل كرد.هرچند كه نوازندگان باسابقه اركستر همچنان از پايين بودن حقوق ناراضي بودند و نوازندگي در اركستر خود به خود به عنوان شغل دوم يا سومشان تبديل شده بود. اما با اعلام خبري از سوي مركز موسيقي در خصوص تخصيص اعتبار يكصد هزار دلاري براي تجهيز اركستر ، پس از گذشت سي سال ازتاسيس آن، موجي از رضايت و خوشحالي در دل نوازندگان و دست اندركاران اركستر ايجاد شد. اين خبربراي اركستر سمفونيك تهران كه در كمترين كاستي به خاطر نداشتن ساز چنگ (هارپ) مجبور به آوردن نوازندگان ارمني همراه با ساز بود،گامي بزرگ تلقي شد.
پيرو اين خبر شنيده مي شود كه حقوق نوازندگان اركستر نيز به زودي ارتقا پيدا مي كند. قطعا براي نوازنده اي كه 25 سال سابقه فعاليت دارد، دريافت حقوق نهايتا 220 هزار تومان، كفايت نمي كند و اين افزايش مي تواند انگيزه خوبي براي انجام كارهاي بهتر باشد. رئيس مركز موسيقي كه سه هفته گذشته با اعضاي اركستر ديدار داشته، قرار است در مورد تغيير و تحولات بي هياهوي مركز، توضيحات لازم را ارائه كند و رسانه هاي مختلف را در جريان قرار دهد.
تغيير وتحولات به وجود آمده، به خصوص در وضعيت فعلي اركستر سمفونيك تهران، بي شك مثبت هستند و بي ترديد مي توانند در پيشبرد اهداف كلان موسيقي كلاسيك در ايران موثر باشند. هرچند كه كاستي ها را با صد هزار دلار براي خريد ساز نمي توان جبران كرد. اجراي قطعات تكراري، نبود آزمون نوازندگي ، كمبود فضاي تمرين، عدم ارتباط با نوازندگان و اركستر هاي خارجي و احتمالا نرفتن به روماني، پس از گذشت 8 ماه،از جمله مشكلات پابرجاي اركستر سمفونيك تهران هستند. اركستري كه اين روزها مي خواهد جوان شود.
نظر شما