۲۵ شهریور ۱۳۸۸، ۱۰:۰۱

ابراهیمی در گفتگو با مهر:

رویت بی‌سابقه یوز پلنگ نشانه امنیت زیستگاه خارتوران است

رویت بی‌سابقه یوز پلنگ نشانه امنیت زیستگاه خارتوران است

مدیرکل سازمان محیط زیست استان سمنان در حالی رویت بی سابقه یوزپلنگ آسیایی در منطقه توران را نشانه امنیت زیستگاه عنوان می کند که بسیاری از متخصصان فنس کشی توران را نمادی از زندانی کردن حیات وحش می دانند.

حسینعلی ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر مشاهده بی سابقه یوز پلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده خارتوران گفت: محیط بانان و علاقمندان و متخصصانی که به این منطقه می آیند مدعی اند رشد یوزپلنگ در زیستگاه خارتوران بی سابقه بوده و این وضعیت نشانه هایی از وجود امنیت در این پناهگاه حیات وحش است.

با این حال بسیاری از کارشناسان و متخصصان حیات وحش با انتقاد از صرف هزینه های هنگفت در طرح فنس کشی حیات وحش در توران که گورخر ایرانی را محصور می کند این اقدام را نوعی اسیر کردن حیوانات وحشی می دانند و معتقدند باعث دست آموز شدن حیات وحش می شود و این شیوه حفاظتی سالهاست منسوخ شده است.

این مقام مسئول در محیط زیست استان سمنان وجود علفزارها پرپشت و حریم امن اکولوژیک منطقه را باعث تقویت کیفیت حیات وحش در توران دانست و افزود: تصاویر گرفته شده از حضور بچه یوز پلنگها برای خوردن آب، نشانه های جالبی از جاری بودن زندگی در خارتوران است.

ابراهیمی حضور گونه یوزپلنگ و رشد آنها در خارتوران را نشانه ای برای خارج شدن این گونه از وضعیت بحرانی ارزیابی و اظهار کرد: امروز دیگر این گونه وضعیت مناسبی دارد و در سرشماری تابستان امسال اکثر نقاط با افزایش تعداد این گونه مواجه بودیم.

  منطقه خارتوران در بهترین شرایط و دوران حفاظتی است

حسینعلی ابراهیمی
مدیرکل سازمان محیط زیست استان سمنان منطقه خارتوران را در بهترین شرایط و دوران حفاظتی عنوان کرد و افزود: در رشد گونه گورخر با 10 درصد رشد روبرو هستیم و همین طور با رویت 27 قلاده یوزپلنگ می توان نتیجه گرفت که یوزپلنگ در منطقه احیا شده است.

با این همه امنیت زیستگاه خارتوران در سمنان که به عقیده مدیران سازمان توانسته باعث رشد گونه های حفاظت شده یوز پلنگ آسیایی و تقویت حیات گورخر ایرانی شود با کمبود شدید نیروی حفاظتی مواجه است و استاندارد حافظان این منطقه 40 برابر کمتر از معیارهای جهانی است.

گورخر ایرانی نوعی گورخر آسیایی (Equus hemionus) و پستاندار بزرگی متعلق به اسب‎سانان و بومی بیابانهای سوریه، ایران، هند و تبت است و همچنین یوز پلنگ آسیایی که در لیست قرمز سازمانهای جهانی حفاظت از حیات وحش ثبت شده امروز تنها در ایران به تعداد محدودی یافت می شود که به یوزپلنگ ایرانی تغییر نام یافته است.

کد خبر 948138

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha