این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر درباره برابر بودن سقف اجرای آثار موفق تئاتری با سایر آثار به خبرنگار مهر گفت: باید شرایط کاری برای همه اهالی تئاتر یکسان باشد و در مرحله انتخاب آثار کیفیت در وهله اول قرار گیرد تا باعث ارتقاء دستمزد و اعتبار گروه اجرایی آثار شود. اینکه فرصتها را به بهانه اینکه برخی توانایی نشان دادن خود را ندارند حذف کنیم کار نادرستی است. از طرفی وقتی کسی در طول سال اجراهای موفقی دارد باید فرصت در اختیارش قرار گیرد.
آذرنگ تأکید کرد: فضا برای کار کردن باید به قدری مهیا شود که از منظر و ژانرهای مختلف تئاتر تجربه شود و در عین حال نگاه کیفی نیز رعایت شود. با همه اینها باید بستر تئاتری موجود به عدالت تقسیم شود، گروههای تئاتری ماهها تمرین میکنند و با بودجه اندک آثار خود را به صحنه میبرند. نکته مهم این است که اگر شأن تئاتر مانند سایر کشورهای دنیا در ایران نیز برای متولیان تئاتر تعریف شود دیگر نیازی نیست که هنرمندان و تئاتریها از خود دفاع کنند.
این هنرمند تئاتر افزود: متأسفانه متولیان تئاتر در ایران هنرمندان را رو در روی هم قرار میدهند تا اهالی تئاتر یکدیگر را زمین بزنند. اگر شأن تئاتر حفظ شود این مشکلات برطرف خواهد شد. وقتی سالنهای تئاتری افزایش پیدا کند و در هر منطقهای سالنهای با کیفیت داشته باشیم میتوانیم مخاطب شناسی کرده و سالنها را با آثار با کیفیت پر کنیم.
آذرنگ رسیدن به کیفیت مورد نظر هنری را لازمه فعالیت اهالی تئاتر دانست و خاطرنشان کرد: اگر هنرمندی که سالها کار نکرده و در کارنامه کاری خود تنها دو یا سه کار موفق داشته نباید مدعی برتری بر دیگران باشد زیرا تئاتر نیاز به جریان سازی دارد. تا زمانی که تئاتر در مجموعه تئاتر شهر متمرکز است و حتی در قراردادها و سوابق گروهها عنوان میشود که اجرا در خارج از تئاتر شهر مورد قبول نیست و یا در سوابق کاری هنرمندان تأثیر بسزایی ندارد، این مشکلات وجود خواهد داشت.
حمیدرضا آذرنگ معتقد است باید بستر موجود تئاتر را به عدالت میان اهالی تئاتر تقسیم و شرایط یکسان برای فعالیت همه فراهم کرد.
کد خبر 962339
نظر شما