دکتر امیراحسان کرباسی زاده که با خبرنگار مهر گفتگو میکرد در پاسخ به این سؤال که فلسفه چه نقشی در زدودن تعصبات و چشماندازهای محدود افراد میتواند داشته باشد؟ گفت: شاید یکی از مهمترین خدماتی که فلسفه میتواند انجام دهد همین پرهیز از تعصب و داوریهای قطعی است. این نکته که همواره مکاتب فلسفی مورد نقد قرار میگیرند و علاوه بر این هر از گاهی مکاتب قدیمی دوباره احیا میشوند بیانگر آن است که نظامهای فلسفی همانند سایر نظامهای دیگر انسانی نظامهای موقتی و پر از نقص هستند. تنها با مقایسه چشماندازهاست که میتوان چشمانداز خود را ارزیابی کرد و عیوب آن را تشخیص داد.
این عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در پاسخ به این سؤال که اگر اساس فلسفه بر پرسش است آیا این پرسشمحوری می تواند زندگی فردی و اجتماعی فلسفهپژوه را مختل کند؟ گفت: میتواند مختل کند و موارد ملموسی هم موجود هستند که خار خار اندیشه و شک فلسفی ادامه زندگی را برای صاحب آن دشوار کرده است. اما نباید اجازه داد که تاملات فلسفی مانع از کار و زندگی روزمره شود. قبل از آنکه فیلسوف باشیم انسانیم و باید بهعنوان موجودی که حیات به آن اعطا شده است از این موهبت لذت ببریم.
این محقق و پژوهشگر در پاسخ به این سؤال که چرا جهان ما هماکنون به فلسفه نیاز دارد؟ گفت: نمیدانم چه اندازه جهان ما به فلسفه نیازمند است. گاه در نیاز به آن اغراق بسیار میشود. فلسفه نوعی فعالیت فکری است و انسانها فعالیت فکری را هر چند ممکن است نتیجه و ثمری نداشته باشد دوست دارند. برجسته کردن نقش فلسفه در ارضای نیاز در حوزه اندیشه کاری نادرست است. همانقدر به فلسفه نیازمندیم که به تاریخ و ادبیات.
نظر شما