شوش - خبرگزاری مهر: مراسم مراسم سالروز عملیات پیروزمندانه فتح المبین با حضورکاروانهای راهیان نور و مسافران نوروزی در محل یادمان شهدای این عملیات در شهرستان شوش برگزارشد.

به گزارش خبرنگار مهر، این مراسم با قرائت نخستین دعای ندبه در سال جدید با حضور مشتاقان کاروانهای راهیان نور در منطقه عملیاتی فتح المبین در کنار معراج هشت شهید گمنام یادمان شهدای فتح المبین برگزارشد.

در نخستین دقایق بامداد دوم فروردین سال 1361 عملیات پیروزمندانه فتح المبین با رمز یا زهرا با شرکت نیروهای ارتش، سپاه، بسیج به منظور آزادسازی دو هزار و500 کیلومتر مربع از خاک وطن در منطقه غرب کرخه آغاز شد و پس از10 روز با حماسه آفرینی های غیورمردان کشورمان بخشهای اشغالی زیادی آزاد شد.

یکی از فعالیتهای مهم در این عملیات، راه اندازی بیمارستان صحرایی نخستین بار در جریان جنگ تحمیلی است به گونه ای که این بیمارستان صحرایی مجهز به اطاق عمل بود و بدین ترتیب با اقدامات و پیگیری ‌های اولیه در این بیمارستان ها مجروحان زیادی از خطر مرگ نجات یافتند.

پیروزی در عملیات فتح المبین نشان داد که نیروهای پر توان ایران قادر به انعطاف نظامی بسیار زیاد به تناسب شرایط جغرافیایی هستند و قادر هستند حتی با امکانات بسیار کم در سخت ترین شرایط جغرافیایی عملیاتهای نظامی پیچیده انجام دهند.

 آزادسازی دو هزار و 500 کیلومتر مربع از خاک کشور شامل دهها بخش و روستا، سایت ‌4 و ‌5 رادار، جاده مهم دزفول – دهلران و ...، نزدیک شدن نیروهای خودی به مرز در منطقه غرب شوش و دزفول، خارج شدن شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش و مراکز مهمی همچون پایگاه هوایی دزفول از تیررس توپخانه دشمن و دستیابی به چاه های نفت ابوقریب در ارتفاعات تینه، انهدام بیش از چهار لشکر،‌361 تانک و نفربر، ‌18 هواپیما، ‌300 خودرو ، ‌50 توپ و ‌30 دستگاه مهندسی ارتش عراق، به غنیمت گرفته شدن ‌320 تانک و نفربر، ‌500 خودرو، ‌165 توپ، ‌50 دستگاه مهندسی و مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات انفرادی و به اسارت در آمدن بیش از ‌15 هزار تن از نیروهای دشمن از جمله دستاوردهای این عملیات به شمار می رود.