گروه دفاع مقدس خبرگزاري مهر : سومين مرحله از عمليات والفجر 4 در تاريخ 11/8/1362 و در اولين ساعات بامداد آغاز مي شود بر اثر اجراي آتش قواي اسلام اطراف پنجوين مملو از جنازه بعثيان و ادوات منهدم شده آنها مي شود و دود پرحجمي آسمان منطقه عملياتي را فرا مي گيرد .

سومين مرحله از عمليات والفجر 4 در تاريخ 11/8/1362 و در اولين ساعات بامداد آغاز مي شود . رزمندگان اسلام با عبور از موانع ايذايي هر چه بيشتر خود را به شهر پنجوين نزديك مي كنند . دشمن بعثي - كه منطقه وسيعي را از دست مي دهد - براي حفظ پنجوين و ديگر مناطق از هيچ كاري فروگذار نمي كند . راديوي بعث با به راه انداختن جنگ رواني ، رزمندگان خستگي ناپذير اسلام را تهديد مي كند و مدعي مي شود كه سرنوشت تلخي در انتظار آنهاست . اين در حالي است كه رزمندگان اسلام با در هم كوبيدن استحكامات بعثيان در عمق 15 كيلومتري خاك عراق مناطق حساسي چون چومان و قلعه ديزه و پادگان گرمك و گمرك و هرگينه را آزاد مي سازند . شمار زيادي از بعثيان يا كشته مي شوند يا زخمي و يا به اسارت در مي آيند .

براي باز پس گيري منطقه ، دشمن بعثي در جنوب پنجوين اقدام به پاتك بسيار سنگيني مي كند كه با انهدام كامل دو گردان از گارد رياست جمهوري مجبور به فرار مي شود . براي جلوگيري از عمليات پيروزمندانه رزمندگان اسلام فرماندهان بعث اقدام به پاتكهاي ديگري در غرب پنجوين و ارتفاعات كاني مانگا مي كنند كه بلا فاصله با عكس العمل هوشيارانه و به موقع رزمندگان پاتكهاي دشمن سركوب مي شوند . گردانهاي كماندويي يرموك و الفاروق ، گردان الصمود از تيپ الرشيد خساراتي سنگين را متحمل مي شوند و بيش از 400 تن آنها به هلاكت مي رسند . در ادامه مرحله سوم عمليات رزمندگان حماسه آفرين با هجوم به دشمن واقع در ارتفاعات 1740 و 1680 غرب پنجوين ، موفق مي شوند ضربات موثري بر تيپهاي 5، 36 و 421 پياده ارتش عراق وارد آورند و بيش از 800 تن از آنها را كشته و زخمي نمايند .

دشمن بعثي براي باز پس گيري منطقه غرب پنجوين اقدام به پاتك مي كند كه با دريافت ضربات سنگين و انهدام تعداد زيادي تانك و نفربر به عقب رانده مي شود و از ديدبانهاي ايران خبر مي رسد كه تعداد زيادي آمبولانس براي انتقال اجساد و زخمي ها وارد منطقه شده اند . بر اثر اجراي آتش قواي اسلام اطراف پنجوين مملو از جنازه بعثيان و ادوات منهدم شده آنها مي شود و دود پرحجمي آسمان منطقه عملياتي را فرا مي گيرد . نيروي هوايي عراق براثر گستردگي سر در گم مي شود و با پروازهاي بي هدف و بمباران كوركوههاي اطراف كاري از پيش نمي برد و چند هواپيماي دشمن نيز بر اثر اصابت موشك سهند رزمندگان اسلام ساقط مي شود . نيروهاي عراقي كه از حمايت نيروي هوايي خود مايوس مي شوند و از سوي ديگر خود را در محاصره رزمندگان اسلام مي بينند اقدام به تخريب شهر پنجوين مي كنند تا با مرتبط ساختن شهر مخروبه پنجوين به ايران اسلامي جنايات خود را در شهرهاي خرمشهر ، هويزه و قصرشيرين توجيه يا فراموش كنند .

 مناطق آزاد شده

ارتفاعات مهم 2250 متري هيتمال ، ارتفاعات 2350 متري لك لك ، ارتفاعات 2000 متري بليس ، كوه رستم آلان ، بلنديهاي دشت باژوال ، ارتفاعات دژ ولميري ، ارتفاعات ماروخانم شيخان خلوزه 1و2 - كنگرگ - لري و شيخ گزنشين ، پاكسازي كامل پيشرفتگي شيلر و پادگان گرمك ، كنترل شهر پنجوين عراق و زير ديد و تير قرار گرفتن شهر نالپاريز عراق .

تجهيزات منهدم شده دشمن

10 فروند هواپيما ، يك فروند هلي كوپتر ، بيش از 90 دستگاه تانك و نفربر ، بيش از 200 دستگاه خودرو ، 12 قبضه توپ 150 ميليمتري و مقدار زيادي انواع سلاح و مهمات .

يگانهاي منهدم شده دشمن ( بين 40 تا 100 درصد )

تيپ 605 پياده ، 3 گردان از تيپ 29 پياده كوهستاني ، گردان 7 كماندويي مستقل پياده ، گردانهاي 3 و 4 از تيپ 504 ، يك گردان از تيپ 435 پياده ، يك گردان از تيپ 68 نيروي مخصوص ، تيپ 91 ، يك گردان از تيپ 703 ، گردان 2 كماندويي قطبيه ، 4 گردان و يك گروهان از نيروي مخصوص ، 2 گردان از تيپ 105 ، 3 گردان از تيپ 428 ، گردان تانك ابن حارث ، واحدهاي كماندويي يرسوك و الفاروق ، 2 گردان زرهي و يك گروهان پياده از تيپ 66 نيروي مخصوص ، 2 گروهان از گردان 1 تيپ 5 ، گروهان كماندويي تيپ الرشيد ، يك گردان از تيپ 5 ، يك گردان از تيپ 602 ، 2 گردان از تيپ 2 گارد رياست جمهوري عراق ، ضربات موثر به تيپهاي 5 و 36 و 421 پياده ، 3 گردان از تيپ 101 ، يك گردان كماندويي از لشكر 4 .

غنايم به دست آمده

200 دستگاه انواع خودرو، 10 دستگاه لودر ، 200 قبضه تفنگ 106 ميليمتري ، 20 قبضه توپ ضدهوايي ، چند قبضه توپ 105 ميليمتري ، تعدادزيادي وسايل مخابراتي ، 5 دستگاه تانك و نفربر و 10 قبضه مسلسل شليكا .

در اين عمليات ضمن آزادي 200 نفر از رزمندگان اسلام از چنگ ضد انقلاب ، بيش از 18000 نفر از نيروهاي دشمن كشته و زخمي و بيش از 1000 نفر به اسارت در مي آيند .

در حالي كه تبادل آتش توپخانه و خمپاره انداز بين طرفين جريان دارد ، نيروهاي اسلام متشكل از ارتش و سپاه و ژاندارمري و پيشمرگان مسلمان كرد در ادامه عمليات والفجر 4 به منظور قطع ارتباط اشرار مسلح با بعثيان متجاوز و نيز انهدام امكانات گروهكهاي خود فروخته هجوم سنگيني را در منطقه سردشت آغاز مي كنند . در اين تهاجم بي امان تعداد زيادي از دشمن كشته و زخمي مي شوند و خسارات زيادي به آنها وارد مي شود . 20 روستا ، 19 ارتفاع مهم و همچنين زندان  دوله تو كه دهها زنداني در آن   در بند بودند در اين حمله آزاد مي شوند .