نمین- جنگل فندقلو در ۳۰ کیلومتری شرق محور مواصلاتی اردبیل – آستارا در گروه قدیمی‌ترین جنگل‌های کره زمین محسوب می‌شود. مجموعه کم‌نظیری از زیبایی‌هایی طبیعت که برای گردشگران آغوش گشوده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- ونوس بهنود: در حد فاصل دو شهر تاریخی اردبیل و نمین جنگلی واقع شده که عمر آن را برابر با شکل گیری کره زمین تخریب می زنند.

در روبروی شهر تاریخی و منتسب به فرهنگ و ادب نمین جاده ای فرعی در سمت چپ وجود دارد که به بهشت گلهای بابونه منتهی می‌شود، اینجا منطقه نمونه گردشگری فندقلو است.

جنگل فندقلو از مواریث کهن طبیعی استان اردبیل است که به دلیل تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری و طبیعت سحرانگیز هیجان هر گردشگری را بر می انگیزد.

در این جنگل در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به  هشت تیره و ۱۷ جـنس شناسایی شده‌اند که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه‌های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد.

وجود درختان فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی از دیگر زیبایی‌های طبیعت این جنگل است که این روزها شمار آن طبیعت دوستان، پژوهشگران و محققان را شگفت‌زده کرده است.

در این جنگل نزدیک به ۹۰ گونه گیاهی رشد و نمو دارند که می‌توان به گونه احیاشده «سوسن چلچراغ» که از گونه‌های کم‌نظیر در دنیا بوده و در کل کشور فقط در دو منطقه نمونه‌های آن دیده شده است، اشاره کرد.

درختانی که میراث دار طبیعت کهن هستند

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر جنگل «فندقلو» را از قدیمی‌ترین جنگل‌های کره زمین برشمرد و تصریح کرد:  این جنگل ادامه جنگل‌های هیرکانی مرز اردبیل و گیلان است و به عبارتی جزو قدیمی‌ترین جنگل‌های روی کره زمین محسوب می‌شود.

کریم حاجی‌زاده معتقد است این جنگل در پنج هزار هکتار مجموعه بی‌نظیری از گونه‌های منحصربه‌فرد گیاهی و جانوری را شامل می‌شود که نیازمند شناسایی است.

اوج چشم‌نوازی طبیعت فندقلو را در فصل رویش فندق و گل‌های بابونه آن باید دید. گونه‌های فندق شناسایی شده در این جنگل به حدی از تنوع و تمایز برخوردار است که مرکز تحقیقاتی به همین منظور راه‌اندازی شده است.

گل بابونه با خواص درمانی قابل‌توجه از اواسط اردیبهشت‌ماه در این جنگل خودنمایی کرده و تا اواخر خردادماه می‌توان برای مشاهده بستر گل‌های بابونه به این جنگل رجوع کرد.

همه‌ساله خردادماه جشن گل‌های بابونه در منطقه نمونه گردشگری این جنگل با حضور گسترده طبیعت دوستان و گردشگران برگزار می‌شود.

در منطقه نمونه گردشگری آلاچیق و امکانات استقرار گردشگران فراهم شده و طبق وعده‌های فرماندار نمین علاوه بر بهسازی جاده ارتباطی این جنگل، امکانات شب مانی نیز به زودی فراهم خواهد شد.

فرصت بازدید از گونه در معرض انقراض مارال

از جمله دیدنی‌های این جنگل سایت تکثیر و پرورش مارال است که به گفته مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان با هدف تکثیر، پرورش، احیا و رهاسازی این گونه جانوری فعال شده است.

سید رضا موسوی به خبرنگار مهر گفت: در وضعیت فعلی ۲۲ مارال در این سایت حیات دارند و این گونه حیوانی از گونه‌های در معرض انقراض است.

سایت تکثیر مارال جنگل فندقلو در هفت هکتار در حالی میزبان مارال است که این گونه بومی جنگل فندقلو محسوب نمی‌شود و به گفته مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان پیش از این در این جنگل حیات مارال مشاهده شده است.

محیط‌زیست استان در نظر دارد جابه‌جایی‌هایی در سایت‌های احیا گونه‌های جانوری انجام دهد اما در نوروز امسال گردشگران فرصت بازدید از سایت تکثیر مارال را دارند.

فندقلو از زیستگاه‌های گونه‌های جانوری دیگر از جمله گرگ، روباه، خوک وحشی، خرگوش، خرس قهوه‌ای، عقاب طلایی، بلدرچین، هدهد، قرقاول، کبک، چکاوک، کلاغ ابلق و سیاه محسوب می‌شود و با این وجود در سال‌های اخیر تخریب بخش‌هایی از جنگل نگرانی‌هایی را در حیات این جانوران به دنبال داشته است.

از تله‌کابین تا استخر آب گرم

زیبایی سحرانگیز جنگل فندقلو از سمت گردنه حیران نیز قابل مشاهده است. در گردنه حیران و نزدیک پایگاه امداد و نجات هلال‌احمر تله‌کابین حیران دایر شده که زیبایی‌هایی گردنه را به طبیعت فندقلو پیوند می‌زند.

تله‌کابین حیران به طول هزار و ۵۰۰ متر در محدوده روستای حیران و ونه‌بین قرار دارد و مسیر تله‌کابین حیران از جاده آستارا به اردبیل در منطقه حیران آغاز شده و وارد جنگل فندقلو می‌شود. در ابتدا، انتها و مسیر این تله‌کابین امکانات رفاهی، پیست کارتینگ، هتل و رستوران احداث شده است.

تله‌کابین در نقطه‌ای از گردنه حیران قرار گرفته که از طرف شرق به دریای خزر و شهر آستارا و چشم‌اندازهای زیبای گردنه حیران و از طرف غرب و جنوب به جنگل‌های زیبای فندقلو و از شمال نیز به مرز ایران با جمهوری آذربایجان مشرف است. این تله‌کابین دارای ۳۰ کابین شش نفره معمولی و سه کابین ویژه VIP بوده و ایستگاه‌های آن از استانداردترین ایستگاه‌های موجود در تله‌کابین‌های کشور است.

علاوه بر این در داخل جنگل یک استخر آب گرم به نام «مشه سویی» وجود دارد که آب آن خاصیت درمانی دارد و افراد زیادی به این دلیل به این مکان مراجعه کرده و چند روزی را داخل جنگل و در کنار استخر آب گرم و آبشاری که در منطقه قرار داد، اقامت می‌کنند.

طبیعت سطل زباله نیست

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان معتقد است در حال حاضر مراجعه گردشگران به این مکان بیش از ظرفیت و توان جنگل بوده و به یکی از دلایل تخریب آن تبدیل شده است.

وی افزود: با مراجعات پی‌درپی  و نامنظم کوچک شدن زیستگاه گونه‌های جانوری، از بین رفتن گونه‌های گیاهی و شکستن درختان را شاهدیم.

به گفته موسوی با توجه به اینکه اغلب گردشگران اطلاعات لازم در حفاظت از محیط‌زیست ندارند در نتیجه استفاده نامناسب از این اثر زمینه تخریب آن را موجب می‌شوند.

مدیرکل محیط‌زیست استان کشاورزی در شیب‌های این جنگل را مغایر با حفاظت گونه‌های گیاهی و جانوری دانست و افزود: زمین‌های کشاورزی در گذشته بخشی از جنگل بوده که به مرور پوشش گیاهی آن تخریب شده است.

کارشناسان محیط‌زیست تأکید دارند که در صورت اطلاع‌رسانی گسترده در واقع گردشگران می‌توانند به عنوان حامی طبیعت وارد این جنگل شوند.

با توجه به آلودگی‌های استفاده بیش از ظرفیت این جنگل طی سال‌های اخیر، یکی از انجمن‌های دوستدار محیط‌زیست استان در نظر دارد در روز طبیعت امسال برنامه‌ای به منظور جمع‌آوری زباله‌های این جنگل قدیمی را اجرا کند.

مدیر اجرایی برنامه «طبیعت سطل زباله نیست» تصریح کرد: این برنامه به همت انجمن مهر امید و با مشارکت شهرداری نمین و اداره‌کل ورزش و جوانان استان در روز ۱۳ فرودین برگزار خواهد شد.

محمد صادقی با بیان اینکه متأسفانه در آئین سنتی روز سیزدهم نوروز با طبیعت به نامهربانی رفتار می‌شود، تصریح کرد: هر زباله‌ای که در طبیعت رها می‌شود زخمی بر پیکر زمین می‌زند و این زخم به مرور در زندگی اعضای جامعه تأثیر منفی می‌گذارد.

وی شعار این برنامه را «دوستدار طبیعت باشیم» عنوان و اضافه کرد: در این برنامه تلاش می‌شود که با توزیع کیسه‌های زباله مردم را به جمع‌آوری زباله‌های مصرفی خود ترغیب و تشویق کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با مشارکت مردم بتوان تا مقدار قابل‌توجهی از حجم زباله‌های رهاشده در طبیعت این جنگل دیرینه کاست.