آمریکا با انتقاد به توافق صورت گرفته بین مسکو و کاراکاس در مورد خرید تجهیزات نظامی، این اقدام را موجب به خطر افتادن ثبات در منطقه آمریکای لاتین دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، توافق اخیر نظامی بین دولتهای ونزوئلا و روسیه انتقاد مقامهای آمریکایی را بدنبال داشته است. بر این اساس واشنگتن نگرانی خود را از رقابت نظامی کشورهای آمریکای جنوبی اعلام کرده است.

در همین حال "یان کلی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه تجهیز نظامی کشورهای منطقه موجب به خطر افتادن ثبات منطقه می شود گفت: ما نگران به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در منطقه هستیم.

این در حالی است که روسیه به تازگی با اعطای تسهیلات مالی به ونزوئلا قرارداد فروش 2 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به این کشور را به امضا رسانده است. طبق این قرارداد روسیه 92 دستگاه تانک مدل T-72 و شمار زیادی موشک ضدهوایی از نوع "اسمرش" در اختیار کاراکاس قرار می دهد.

رئیس جمهور ونزوئلا در همین زمینه گفته است: ما قصد حمله به دیگر کشورها را نداریم، این موشک ها تنها ابزار دفاعی ونزوئلا هستند و ما درصدد حمایت از کشور خود در برابر هر گونه حمله احتمالی از سوی کشورهای بیگانه هستیم.

گفتنی است این اقدام دولت ونزوئلا در واکنش به توافق مقامهای آمریکایی و کلمبیایی برای ایجاد 7 پایگاه نظامی در این کشور صورت گرفته است. چاوز پیش از این نیز واشنگتن را متهم کرده بود که به ذخایر نفتی ونزوئلا چشم داشته و درصدد راه انداختن جنگ در منطقه برای تصاحب این ذخایر است.