به گزارش خبرنگار مهر فلور فیضبخش (نقاش) تاثیرگذاری اقتصاد هنر را در ورود آثار هنری به زندگی مردم قلمداد کرد: پشتیبانی دولت از هنر باید بیشتر این باشد. وقتی در کشورهای دیگر حتی در رستورانهای معمولی یا یک آپارتمان بسیار کوچک که اهالی آن با حداقل امکانات زندگی میکنند، مجسمه یا تابلوی هنرمند همان کشور را میبینیم، چرا در کشور خودمان آثار هنرمندان ایرانی در خانههای مردم نیست. نه تنها در خانهها بلکه در موسسات یا سازمانهای بزرگ که باید ترویجدهنده فرهنگ و هنر باشند و از هنرمندان ایرانی حمایت کنند، شاهد نصب تابلو یا اثری از هنرمندانمان نیستیم.
او ادامه داد: اینها نشان میدهد هنر هنوز جزئی از زندگی مردم نشده است. این یک مسئله بنیادی است و باید ابتدا در فکر و اندیشه مردم قرار بگیرد. باید مدام در این زمینه صحبت شود تا توجه مردم نسبت به آن جلب شود و نقد و بررسی در مورد ابعاد هنر از طریق رسانهها صورت بگیرد. ما برنامهریزی بلندمدتی در مورد آموزش عمومی هنر نداریم. وقتی این کار انجام شود، تاثیر آن را روی زندگی هنرمند هم میبینیم چون مردم به سمت نگارخانهها و مراکز هنری روی میآوردند ،حتی تمایل پیدا میکنند در خانه خود از کارهای هنری استفاده کنند. مردم باید وجود هنر را به صورت یک نیاز تلقی کنند تا جریان اقتصاد هنر رشد کند.
این نقاش که سال گذشته آثارش در ایتالیا و فرانسه به فروش رفت، با بیان اینکه هر عملی از نظر اقتصادی برای هنرمندان تجسمی صورت گرفته مسکن بوده است، افزود: طرحهای زیادی برای اقتصاد هنر انجام شده اما همه این کارها مقطعی بودهاند یعنی در یک دوره شاهد رشد فروش آثار هنری هستیم اما هنوز هنرمندان از این مسئله اطمینان ندارند که اگر امسال کارشان با استقبال مواجه شد سال دیگر هم خریداری وجود دارد یا نه.
فیضبخش سپس نمایشگاه گروه هفت نگاه را در اقتصاد هنر موثر ارزیابی کرد: اصولا نمایشگاههایی مانند هفت نگاه میتوانند در فروش آثار هنری تاثیر داشته باشند. همانطور که دو نمایشگاه قبلی این گروه هم تاثیرگذار بود اما باید به این موضوع توجه کنیم که اگر میخواهیم فروش و موفقیت نگارخانهها به عنوان بخش خصوصی ادامه پیدا کند، ارگانهای فرهنگی، هنری و دولت باید از این برنامهها حمایت کنند.
او در این مورد توضیح داد: اگر جریانهای هنری که از سوی نگارخانهها راه افتاده است، پشتیبانی درستی شوند میتوانند در زمینههای اجتماعی و اقتصادی جامعه جا بیفتند و تاثیرگذار باشند. ارگانی باید پشتیبانی اقتصاد هنر را تامین کند وگرنه تاثیر بخش خصوصی و نمایشگاههایی اینچنینی، در مقطعی تاثیرگذار هستند ولی ممکن است به جریانی که بتواند آثار هنری را وارد زندگی مردم کند، تبدیل نشود.
نظر شما