"خسرواميري" كارگردان روي خط خاكستري در گفت وگو با خبرنگار تئاتر "مهر"، بابيان مطلب فوق گفت : در شهر ستانها اصلا تئاتر نداريم تنها يك مكانيزم سازه اي داريم . درواقع مكانيزم تئاتر فرهنگي كه متولي فرهنگي داشته و خود فرهنگ ساز باشد را نداريم . به همين ميزان تماشاگر حرفه اي هم در شهر ستان نداريم . به نظر من مكانيزم فرهنگي و حرفه اي خيلي مهم تر از تئاتر است.
وي در ادامه افزود: ما در اجراي شهر ستان مجبور بوديم برخي از حركتها و ميزانسن ها را تغيير دهيم زيرا فضاي شهرستان وديد تماشاگر شهرستاني نسبت به تهران بسيار متفاوت است. به دليل نبود ديد تئاتري در شهرستان ، پس از اجراي "روي خط خاكستري" دركرمانشاه به ما تهمت زدند و صدا وسيماي شهر ستان نيز ما را ملحد خواند و همه ما را بايكوت خبري كردند.
كارگردان روي خط خاكستري متذكر شد : تماشاگر تهراني يك تماشاگر حرفه اي تئاتر است .موشكافانه به اجرا نگاه مي كند و خواستار اثري زيبا شناسانه توأم با سكوت است بنابراين سعي كرديم در اجراي تهران بازي ها رابه رئاليسم نزديك تر كنيم و ريتم نوسان دار و متنوعي ارائه دهيم.
وي افزود: دراجراي پاريس بيشترنمايش را بر حركت مبتني كرديم تا تماشاگر خارجي نا آشنا بازبان فارسي بتواند با نمايش بهتر ارتباط برقرار كند. همچنين حركتها خيلي به هم نزديك بودند به عنوان مثال در صحنه خفه كردن، تماشاگر پاريسي احساس خفگي را مانند يك بختك بر روي خود حس مي كرد.
اميري درادامه با بيان اين مطلب كه دراجراي عمومي 40 درصد از نمايش را حذف كرد ه ايم تصريح كرد: اجراي تهران ما با اجراي پاريس خيلي متفاوت است زيرا ما در ايران به خاطر حفظ ارزشها و هنجارهاي اجتماعي خود درميزانسن وانجام حركات بازيگران محدوديت داريم .
اين كارگردان با انتقاد ازدو اجرا شدن سالنهاي تئاتر متذكر شد : اين دو اجرا شدن موجب بوجود آمدن مشكلات و اختلافاتي براي دو گروه اجرايي مي شود. يكي ازاين مشكلات تداخل در نصب پروژكتورها جهت نورپردازي است. همچنين به خاطر تعجيلي كه گروه اول براي در اختيار گذاشتن سالن به گروه دوم دارند امكان صحبت كردن تماشاگر با گروه اجرايي بوجود نمي آيد.
اميري درباره كند بودن ريتم اين نمايش توضيح داد: مشكل اصلي كه در كند شدن ريتم روي خط خاكستري در اجراي عمومي پيش آمده به خاطر متريال نامناسب و جنس بدي است كه در ساخت وسايل صحنه استفاده شده ،است. تنها طراحي صحنه ما دراين نمايش وجود يك صندلي و يك ديگ است كه براي اجراي جشنواره خودمان متريال آن را از كرمانشاه تهيه كرد ه و ساختيم. در اجراي فرانسه نيز از همان دكور استفاده كرديم اما اين وسايل صحنه را در پاريس جا گذاشتيم بنابراين براي اجراي عمومي مجبور به ساخت دكور جديد شديم . به پيشنهاد مسوولين تئاتر شهر طرح را به كارگاه دكور تئاتر شهر ارائه داديم و براي تهيه متريال اين وسايل جديد نيز تمام تهران را زير پا گذاشتم اما جنس مورد نظرمان پيدا نشد و مجبور شديم با همين متريال كه بهترين مواد موجود در بازار بود دكور خود را بسازيم. در نتيجه صندلي سه كيلويي تبديل به 14 كيلو شد .
وي ادامه داد: از آنجايي كه بازيگر در نمايش" روي خط خاكستري " همواره با اين وسايل بازي مي كند و صندلي كاربرد اساسي در نمايش دارد ، جنس صند لي بسيار اهميت دارد. بنابراين وزن زياد اين وسايل بر بازي بازيگران تأثير مي گذارد .
اين كار گردان با اشاره به شكسته شدن صندلي نمايش ضمن اجراي روز يكشنبه اول شهريور متذكر شد: وقتي جنس ومتريال خوبي در ساخت دكور نمايش استفاده نشود به اجرا لطمه وارد مي شود .عباس منصوري بازيگر نمايش پس از اين اتفاق مجبور شد سريع چند ديالوگ را حذف كند . در نتيجه بخشي از موسيقي نيز حذف شد. اين گونه مسايل موجب لطمه زدن به اجرا وكند شدن ريتم كار مي شود.
خسرو اميري تعداد اجراهاي نمايش خود را 18 اجرا دانست و گفت :به دليل پاره اي از مشكلات مالي و شهر ستاني بودن گروه كه موجب صرف هزينه و مخارج ديگري ازجمله اسكان براي مركز هنرهاي نمايشي است به ما امكان 18 اجراداده شده است. اما اگر تماشاگران به همين شكل از نمايش استقبال كنند احتمالا نظرمسوولين تغيير خواهد كرد و امكان چند اجراي اضافه نيز به ما داده خواهد شد.
وي در باه تغيير سالن اجراي نمايش خود از تالار نو به تالار كوچك نيز افزود: علي رغم آن كه همه به من گفتند تالار نو خيلي بهتر از تالار كوچك است اما در طول اجرا متوجه شدم سقف بلند، وضعيت نور پردازي و عمق صحنه آن خيلي براي اجراي ما مناسب تر از تالار نو است.
اميري درباره شوراي ساخت نمايش نيز گفت: چون شرايط گروه ما با شرايط شوراي ساخت تئاتر شهر متناسب نبود و يك اجراي شهرستاني محسوب مي شديم به همين خاطر از طرف شوراي تئاتر شهر يك مبلغ كلي جهت دستمزد با احتساب هزينه هتل و مخارج متفرقه پيشنهاد شد وما نيز پذيرفتيم .
وي درادامه متذكر شد: نمايش من يك كار بيومكانيك ،مبتي بر حركت است كه در طول تمرين 57 صفحه نمايشنامه،به 7 صفحه ونيم تقليل پيدا كرده است. من در اين نمايش بدون اهانت به فرهنگ و اسطوره هاي ايراني شخصيت اسطوره اي آرش را در قالب يك نظامي امروز ارائه داده ام.
اين كارگردان در پايان اعلام كرد : شرايط اجراي دوباره " روي خط خاكستري " در پاريس بزودي مهيا خواهد شد .
نظر شما