۵ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۲:۱۷

ایندیپندنت خبر داد:

لاهه بدهی انگلیس به ایران را تائید کرد

لاهه بدهی انگلیس به ایران را تائید کرد

یک روزنامه غربی در گزارشی از حکم دادگاه لاهه مبنی بر محکوم شدن انگلیس به پرداخت 400 میلیون پوند به ایران به دلیل خلف وعده لندن در عمل به تعهدات خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: در سال 1970 میلادی دولت ایران مبلغی را برای خرید هزاران تانک چیفتن به دولت انگلیس پرداخت کرد اما پس از سقوط شاه دولت بریتانیا این تانکها را به دولت عراق فروخت و تهران هم اکنون بدهی خود را از بریتانیا می خواهد.

بر اساس این گزارش بین سال های 1971 تا 1976 میلادی محمدرضا پهلوی قراردادی به ارزش 650 میلیون پوند را برای خرید هزار و 500 تانک چیفتن و 250 خودرو زرهی را با یک شرکت اسلحه سازی انگلیس منعقد کرد.

به نوشته ایندیپندنت، در سال 1979 حدود 185 تانک چیفتن به دولت ایران تحویل داده شد اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و سقوط شاه دولت انگلیس از ارسال دیگر تجهیزات به ایران امتناع ورزید و این تانک را به دولت عراق فروخت و پس از آنکه ایران بدهی خود را از دولت انگلیس خواست، بریتانیا حاضر به پرداخت بدهی به این کشور نشد .

این روزنامه انگلیسی در ادامه می نویسد: پس از شکایت های بسیار دولت ایران به دادگاه لاهه، سرانجام این دادگاه لندن را به پرداخت نزدیک به 400 میلیون پوند به ایران محکوم کرد. اما با وجود محدودیت های اقتصادی که از سوی اتحادیه اروپا بر بانک های ایران اعمال شده است، تهران از دسترسی به حساب های بانکی خود در کشورهای این اتحادیه محروم شده است.

دولت بریتانیا در عین حال از واریز این مبلغ به حساب 976 میلون پوندی ایران که در بانک های انگلیس توقیف شده خبر داده است.

در ادامه این مطلب آمده است: دولت انگلیس در سال 2002 مبلغ 486 میلیون پوند را به حساب دادگاه لاهه واریز کرده و مبلغ پرداختی تاثیری بر بودجه دفاعی این کشور نخواهد داشت.

در همین حال یک سخنگوی دولت انگلیس به روزنامه ایندیپندنت گفت که تحریم های اتحادیه اروپا علیه بانک های ایران مانع دسترسی این کشور به بدهی خود است و تنها در صورت لغو تحریم ها، ایران می تواند بدهی خود را از دولت انگلیس دریافت کند. 

کد خبر 1070421

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha