۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۰:۲۵

هشدار زیست محیطی /

بروز خسارات 25 میلیاردی/ پسابهای کاوه سودا منطقه را غیرقابل سکونت کرد

بروز خسارات 25 میلیاردی/ پسابهای کاوه سودا منطقه را غیرقابل سکونت کرد

تبریز - خبرگزاری مهر: سیل ناشی از شکستن حوضچه های پساب کارخانه کاوه سودای مراغه، بیش از 10 هزار هکتار از باغات و مزارع کشاورزی و 20 واحد مسکونی را در شهرستان بناب تخریب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در بناب، شکسته شدن تعدادی از حوضچه های پساب کارخانه کاوه سودای مراغه، موجب جاری شدن سیل ناشی از این پساب به روستاهای شهرستان بناب شد. بر اثر این حادثه خسارات زیادی به اهالی روستاهای خوشه مهر، ینگی کند خوشه مهر، چلغایی و قره چپق و اراضی کشاورزی و منازل مسکونی آنها وارد کرد.

این در حالیست که طی پنج سال گذشته کارشناسان زیست محیطی بارها در خصوص اینکه بناب در منطقه معتدل قرار گرفته و خاک آن نرم بوده همچنین مستحکم نبودن حوضچه ها به مسئولان کارخانه و مقامات محلی هشدار داده بودند اما کسی بدان ها توجه نکرده و نمی کند.

از طرف دیگر به دلیل عدم رعایت مسائل زیست محیطی از سوی این واحد صنعتی، معاون وقت رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دادستان وقت دستور پیگیری موضوع و حتی تعطیلی این واحد صنعتی را صادر کرده بودند اما به رغم اینکه طی این مدت تاکنون هیچ اقدام مناسبی برای رفع این معضل جدی صورت نگرفته، راهکاری های تاسف بار برای ادامه فعالیت کارخانه یاد شده ارائه شده است.

مجتمع تولیدی کاوه سودای مراغه فعالیت خود را از هفت سال پیش آغاز کرده است و محصول تولیدی آن کربنات سدیم (ماده اولیه صنایع شیشه و شوینده و کاغذ) است و به عنوان اولین کارخانه تولید کربنات سدیم در کشور محسوب می شود.

با این حال مواد خطرناک تولید شده در این مجتمع به ویژه پسابهای خطرناک آن به شدت به محیط زیست منطقه آسیب زده و طی سه سال گذشته سه بار با سرریز شدن پساب این واحد تولیدی اراضی منطقه و مردم ساکن در روستاهای اطراف متحمل خسارات سنگینی شده اند.

خسارات 25 میلیارد ریالی به مردم منطقه

به گفته فرماندار بناب به دنبال شکستن پنج حوضچه پساب این کارخانه به صورت سیل به 20 واحد مسکونی بالغ بر 25 میلیارد  ریال خسارت وارد شده است.

سعید برقی که از محل حادثه دیدن کرده است در جلسه ویژه بررسی این موضوع گفت: بر اثر این حادثه سیل به بیش از 10 هزار هکتار از اراضی مستعد باغی و زراعی منطقه خسارت کلی وارد نموده است که میزان خسارات آن از سوی کارشناسان امر در حال بررسی است.

وی اظهار داشت: به دنبال این حادثه جلسه ای با حضور کارشناسان استانداری، حفاظت محیط زیست استان، مسئولین بناب و مراغه و همچنین مدیران واحد صنعتی تشکیل و مقرر شد بعد از برآورد تمامی خسارات، غرامت تمامی صدمه دیدگان از سوی مدیران این واحد پرداخت شده و مسئولین واحد را ملزم نمودند تدابیر لازم توسط ادارات ذیربط برای جلوگیری از حوادث مشابه در آینده انجام گیرد.

قدرت اجرای دستور معاون رئیس جمهوری نیست!

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با ابراز تاسف از حادثه پیش آمده گفت: متاسفانه علی رغم دستور صریح معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اما به نظر می رسد امکان اجرای دستور ایشان وجود ندارد.

ضیاالله اعزازی یادآور شد: از دوسال پیش این پیش بینی را کرده بودیم و به مسئولین مربوطه هشدارهای لازم داده شده بود و بالاخره آنچه نبایستی اتفاق می افتاد، افتاد.

وی افزود: پس از گذشت چهار سال و به رغم وعده های معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر انتقال این واحد صنعتی به محل بلامانع در حاشیه دریاچه ارومیه مجوز این مهم تحقق نیافته و به عنوان یک حربه بزرگ و سرنوشت ساز اهالی شهرستان بناب را تهدید می کند.

نماینده مردم بناب در مجلس با انتقاد از کم توجهی مسئولان در خصوص عدم حل به موقع و جدی معضلات زیست محیطی بناب گفت: در صورت کوتاهی مسئولان و مدیران واحدهای صنعتی، در صحن علنی مجلس در این خصوص از رئیس جمهور سئوال خواهم کرد.

منطقه قابل سکونت نیست / روستاها تخلیه شود

در همین حال، جمعی از اهالی روستاهایی که در مسیر سیل ناشی از پساب کارخانه کاوه سودا قرار داشتند در فرمانداری شهرستان بناب تجمع کرده و مراتب اعتراض به گوش فرماندار بناب و مسئولان حاضر در جلسه رساندند.

اهالی روستاهای خوشه مهر، ینگی کند خوشه مهر، چلغایی و قره چپق معتقدند هیچ چاره ای جز تخلیه روستاها نیست.

تجمع پساب های خطرناک در مزارع کشاورزی

در سیل اخیر ناشی از پساب کارخانه کاوه سودا که بیشترین خسارت متوجه اهالی روستای ینگی کند خوشه مهر شد، مردم این روستا را به کلی از تلاش های مسئولان و دست اندرکاران مایوس نموده و آنان خواهان فروش زمینهای خود به کارخانه و مهاجرت از روستای مذکور هستند.

به گفته اهالی بیش از 10 سال است که صدای اعتراض آن ها به گوش کسی نمی رسد و هر موقعی که هم اعتراضی صورت می گرفت عنوان سیاسی و امنیتی به آن می دادند اما حال که سیل اخیر اتفاق افتاد به یکباره همه نگاه ها متوجه ساکنان این روستا شده است.

یکی از روستاییان به فرماندار بناب گفت: بارها به مردم عنوان شده است که با آزمایشات مختلف اثبات شده است پساب کارخانه کاوه سودای مراغه جز شوری که غلظت آن هم از دریاچه ارومیه کمتر است چیز دیگری ندارد، در حالی که این موضوع را نه دکتر، نه کارشناس بلکه اهالی روستا با گوشت و پوست و استخوان خود لمس می کنند که مخلوط شدن آب چاه های روستا با پساب واحد صنعتی مذکور باعث شده است باغات منطقه خشک شود و موجب تولد حیواناتی شده که بی مو هستند و بعد از مدت کوتاهی می میرند.

اهالی همچنین گفتند به اعتراف یکی از مدیران کاوه سودا اسید آمونیاک در پساب این واحد صنعتی وجود دارد و همین عامل باعث از بین رفتن زمین های کشاورزی، حیوانات و مهم تر از همه بیماری های پوستی بین روستاییان شده است. آنان با انتقاد شدید از وعده و وعیدهای متعددی که طی سالیان متمادی برای حل مشکل کارخانه کاوه سودا داده می شود خواهان فروش زمین های خود به این شرکت و خروج کامل از منطقه ای هستند که اذعان می دارند حتی یک شب نمی توانند راحت و آسوده بخوابند.

مردم روستاهای مذکور معتقدند در صورتی که کارخانه فوق تعطیل شود و خسارت زمین هایی که پساب به آن ها نفوذ یافته پرداخت گردد باز نفعی برای آنها نخواهد داشت زیرا دیگر امکان کشت و کشاورزی از بین رفته است و زندگی در این منطقه با توجه به شغل کشاورزی مردم ثمره ای نخواهد داشت.

انتقال پساب به دریاچه ارومیه؛ راهکار ارائه شده!

فرماندار بناب نیز پس از شنیدن صحبت های اهالی روستا گفت: موضوع انتقال پساب کارخانه کاوه سودا به دریاچه ارومیه به طوری جدی پیگیری می شود و این امر در استان تصمیم گیری شده است، اگرچه هنوز سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص مجوز صادر نکرده ولی لوله گذاری بایستی سریعتر از این ها انجام می شد.

مردم معترض در مقابل فرماندار بناب

سعید برقی افزود: اگر همه لاگن های پساب این کارخانه می ترکید وسعت خسارات بسیار بیشتر از این ها بود و حتی به خود شهر بناب هم می رسید و سیل اخیر تنها ناشی از ترکیدگی پنج لاگن (حوضچه) بود.

وی تصریح کرد: سیل پساب کارخانه کاوه سودای مراغه باعث شد همه مسئولان به منطقه بیایند و استانداری نیز در جریان امر قرار گرفت. واحد صنعتی مذکور متعهد و موظف شده است غرامت زمین ها و خانه ها را پرداخت کند.

برقی با بیان اینکه مانع از احداث یک کارخانه دیگر همانند همین واحد صنعتی در شهرستان بناب و در نزدیکی دریاچه ارومیه شده است اذعان داشت: اگر بنده در آن زمان فرماندار بناب بودم هرگز اجازه نمی دادم چنین کارخانه ای در آن مکان احداث شود و به استانداری نیز اعلام کرده ایم هنوز تبعات اجتماعی این واحد صنعتی فروکش نکرده تا در فکر ایجاد یک کارخانه دیگر در نزدیکی دریاچه ارومیه و بناب باشیم.

فرماندار بناب ادامه داد: به دستور استاندار حجم آب این واحد صنعتی از سد علویان به 20 درصد کاهش یافته است تا واحد صنعتی مذکور با حداقل توان فعالیت نماید و مطمئن باشید خسارات همگی پرداخت خواهد شد و مسئول کارخانه نیز متعهد شده است هر میزان غرامتی که از سوی کارشناسان منطقه تعیین گردد آن را پرداخت نماید.

برخی از روستائیان منطقه را تخلیه می کنند

برقی گفت: تصمیم قطعی به تخلیه پساب واحد صنعتی مذکور گرفته شده است تا ضمن ایجاد حوضچه های بتنی با ایزوگام مناسب به منظور جلوگیری از نفوذ آن به آب چاه های روستاییان، پساب با لوله به دریاچه ارومیه انتقال یابد، اگرچه مطابق اسناد موجود در فرمانداری مراغه و آزمایشات صورت گرفته در آنجا در این پساب فقط شوری وجود دارد، ولی به منظور اطمینان از این موضوع آزمایشات لازم در استان و شهرستان انجام خواهد شد.

رئیس شورای تامین شهرستان بناب در بخش دیگری از سخنان خود در جمع اهالی معترض روستاهای بناب اظهار داشت: با توجه به اینکه کارخانه کاوه سودای مراغه تولید کننده مواد اولیه چندین کارخانه دیگر است، دولت در نظر ندارد این واحد صنعتی را تعطیل کند ولی از همان آغاز، احداث این کارخانه اشتباه صورت گرفته است.

وی افزود: پس از جاری شدن سیل پساب کارخانه به روستاهای بناب طی جلسه ای که با حضور مسئولین استانی در مراغه داشتیم مقرر شد پساب این کارخانه به دریاچه ارومیه برود، خسارت اهالی به طور کامل پرداخته شود و در خود کارخانه تصفیه خانه ایجاد شود و این تصمیم خوبی است اگرچه محیط زیست استان هنوز نتوانسته است مجوز لازم را برای انتقال پساب به دریاچه ارومیه از تهران کسب نماید.

برقی در پایان با اظهار تاسف از حادثه به وجود آمده تاکید کرد: اهالی خواسته خود مبنی بر خروج کامل از روستا و فروش زمین هایشان به کارخانه کاوه سودای مراغه را طی نامه ای به فرمانداری بناب ارسال نمایند تا نسبت به انعکاس آن به مقامات بالاتر و استانداری اقدامات لازم صورت پذیرد.

حوضچه های پساب که بر اثر بارندگی اخیر به روستاهای اطراف سرازیر شد

گفته می شود، موضوع پساب کارخانه کاوه سودای مراغه به عنوان تهدید کننده جدی سلامتی اهالی منطقه در هیئت دولت نیز مطرح است اما برای مردم بناب این سئوال مطرح می شود که دلیل تعلل بیش از حد در این خصوص و عدم اقدام جدی و عاجل برای نجات مردم و محیط زیست مردم چیست؟

کد خبر 1072329

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha